Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-09-10, 17:55
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
För en resursstark grupp.

Inte för en resurssvag. Det räckte med tre alternativa GM.

Dekorimamannen, Sandinmannen (som Mårten Palme såg vid Sandins skyltfönster strax söder om Grand) och Veneziamannen (vid restaurang Venezia ett kvarter norr om Grand).

Som krinsp Ingemar Krusell skrev i Polistidningen i maj 1986. Innan han började tro på Lundin (ett falskt vittne som erkände 1994) och en ensam GM som följde efter från Grand.

Två förutsättningar man kan ställa sig frågande till är dels den att GM på förhand räknar ut att makarna kommer att korsa Sveavägen av skälet Monte Carlos placering i riktningen framåt. Den lyser klart av ad hoc -tänkande för att få ihop det. Det förefaller alldeles orimligt att GM gjort en sådan kalkyl för att därefter placera sig på den sida Sveavägen som inte är den naturliga för någon med makarnas mål. Men den saken har redan diskuterats och jag påminner bara om att den bör omprövas (till det kommer andra möjliga (av-)vägar för makarna).

Den andra förutsättningen som, om jag förstått saken rätt, ingår, är den gällande vidtagen telefonavlyssning? Jag menar, som sagt, att en sådan kompetens inte är särskilt förenlig med resurssvaghet. Det har dock etablerats en föreställning om att det var hur lätt som helst att avlyssna folks telefoner vid tiden. Man kan tänka att den bygger på något gammalt svepande uttalande.

Jag vet inget om saken, men antar att det som avses är att det inte var svårt att bereda sig tillgång till de installationer i vilka påkoppling på statsministerns hemtelefon kunde ske. Och det var säkert inte svårt för någon som var bekant med teleteknik att koppla in sig. Men att vilken lekman som helst utan problem och utrustning kunde avlyssna telefonnummer, det betvivlar jag. Och även om man lyckas med det tekniska, så ska hela logistiken runtom fungera. Var ska man i praktiken sitta hela dagarna och lyssna, hur ordnas fjärravlyssning, hur sköts samband, beredskap osv? Det växer till en resursstark operation.

Och till sist min käpphäst. Varför skulle attentatsmän sitta och lyssna på telefonen kväll efter kväll inväntande information om att Palme ska ut och cirkulera i city och samtidigt notera honom oeskorterad komma gående längs Västerlånggatan nästan varje kväll för att gå in i den öde porten.
Citera
2025-09-10, 17:58
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklasgl87
Det finns väl en uppgift från militären att han var 186 cm lång.

Om man nu har ett intresse för millimeter, så är den uppgiften från 1972. Från relevant tid, det vill säga åttiotalet, finns två längduppgifter och dessa berättar båda 185 cm.
Citera
2025-09-10, 17:59
Medlem
longlakes avatar
Aldrig! Folk har blivit mördade för mindre…

Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Du kan vara lugn. Redovisa den intressanta tråden så ser vi snart vart den bär!
Citera
2025-09-10, 18:00
Medlem
longlakes avatar
Listan tar väl inte slut där? John-Olle? Eventuellt fler…

Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Svårt att konkretisera med tanke på alla konspiratoriska konnotationer (bibetydelser) som finns kring begreppen och politiska intressen av mer eller mindre ljusskyggt slag, maktintressen, svenska och utländska.

Men visst finns det ett antal "Hastigt döda runt mordet"

https://palmemordet.fandom.com/wiki/Hastig_döda_runt_mordet
Senast redigerad av longlake 2025-09-10 kl. 18:03.
Citera
2025-09-10, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longlake
Listan tar väl inte slut där? John-Olle? Eventuellt fler…

Förmodligen inte.
Citera
2025-09-10, 18:30
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av valmet
Ja det är eventuellt orimligt snabbt, därför är det värdefullt att bringa lite klarhet i frågan.

Någon som har tillgång till BBCs arkiv och kan kolla?
https://www.bbc.com/academy-guides/the-radio-digital-archive

Min bakomliggande tanke är att om mordet innefattar CIA, så kanske uppgifter om mordet spreds via deras kanaler och sedan ut i brittisk/amerikansk media. Som jag förstår det gällande kennedymordet så kom uppgifter om "mördaren" Oswald ut i Nya Zeeländsk media snabbare än vad som varit möjligt via normala mediekanaler.

Nej, det tycker jag inte. BBC hade väl personal på plats nattetid. Radiosändningen i Sverige gick 10 över ett på natten, och BBC hann före den.

Det låter som något från Oliver Stones hittepå-film.
Citera
2025-09-10, 18:43
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Det är inte officiellt bekräftat att vare sig Jenonne Walker eller Ints Silins var chef för CIA-stationen i Stockholm.

Chefen för CIA-stationen är ofta political counselor (politisk rådgivare). Både Walker och Silins var political counselor (som framgår av intervjuerna). I regel finns bara en political counselor på en amerikansk ambassad.

Att Silins efterträdde Walker som political counselor framgår av intervjuerna. Att Silins även efterträdde Walker som chef för CIA-stationen är därför ett rimligt antagande.

Uppgiften att Jenonne Walker var chef för CIA-stationen i Stockholm fanns i uppgifterna som Eiler Ove "Mac" Falkirk (HA14551) lämnade till svenska journalister ("Agent F" i granskningskommissionens rapport). Enligt tråden (även om användaren verkar snurrig).

https://www.flashback.org/sp29573642

Att Ints Silins var chef för CIA-stationen i Stockholm 1986 är ett rimligt antagande. Det är inte officiellt bekräftat. Bara att han var political counselor.

Vad menar du egentligen med "CIA-stationen"? Jenonne Walkers arbetsplats i Sverige 1983: https://www.academyofdiplomacy.org/members-1/walker/jenonne
Citera
2025-09-10, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longlake
Aldrig! Folk har blivit mördade för mindre…
Tänkte du avslöja dig själv också? Det är väl inte nödvändigt?!
Citera
2025-09-10, 21:11
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvartalet2023
Vad menar du egentligen med "CIA-stationen"? Jenonne Walkers arbetsplats i Sverige 1983: https://www.academyofdiplomacy.org/members-1/walker/jenonne

Du kan klicka på ordet i mitt inlägg.

Så får du en förklaring.
Citera
2025-09-10, 22:25
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Två förutsättningar man kan ställa sig frågande till är dels den att GM på förhand räknar ut att makarna kommer att korsa Sveavägen av skälet Monte Carlos placering i riktningen framåt. Den lyser klart av ad hoc -tänkande för att få ihop det. Det förefaller alldeles orimligt att GM gjort en sådan kalkyl för att därefter placera sig på den sida Sveavägen som inte är den naturliga för någon med makarnas mål. Men den saken har redan diskuterats och jag påminner bara om att den bör omprövas (till det kommer andra möjliga (av-)vägar för makarna).

Den andra förutsättningen som, om jag förstått saken rätt, ingår, är den gällande vidtagen telefonavlyssning? Jag menar, som sagt, att en sådan kompetens inte är särskilt förenlig med resurssvaghet. Det har dock etablerats en föreställning om att det var hur lätt som helst att avlyssna folks telefoner vid tiden. Man kan tänka att den bygger på något gammalt svepande uttalande.

Jag vet inget om saken, men antar att det som avses är att det inte var svårt att bereda sig tillgång till de installationer i vilka påkoppling på statsministerns hemtelefon kunde ske. Och det var säkert inte svårt för någon som var bekant med teleteknik att koppla in sig. Men att vilken lekman som helst utan problem och utrustning kunde avlyssna telefonnummer, det betvivlar jag. Och även om man lyckas med det tekniska, så ska hela logistiken runtom fungera. Var ska man i praktiken sitta hela dagarna och lyssna, hur ordnas fjärravlyssning, hur sköts samband, beredskap osv? Det växer till en resursstark operation.

Och till sist min käpphäst. Varför skulle attentatsmän sitta och lyssna på telefonen kväll efter kväll inväntande information om att Palme ska ut och cirkulera i city och samtidigt notera honom oeskorterad komma gående längs Västerlånggatan nästan varje kväll för att gå in i den öde porten.

Det fanns inga skäl för Dekorimamannen att vänta på den västra sidan av Sveavägen (vid Tunnelgatan). Mer än att Grand låg på den västra sidan.

Att vänta på den västra sidan var ett sämre alternativ av flera skäl. Mera folk, bankomat på hörnet, inget skyltfönster att titta i om någon gick förbi, längre till flyktvägen österut.

Dekorimamannen och Sandinmannen hade två alternativ.

Antingen kunde Dekorimannen byta sida och återvända om paret Palme fortsatte till Tunnelgatan på den västra sidan (medan Sandinmannen väntade vid sydvästra hörnet av kyrkogården om paret Palme gick Adolf Fredriks Kyrkogata västerut förbi sonen Mårtens arbetsplats på Adolf Fredriks Kyrkogata 8).

Alternativt kunde Sandinmannen följa efter på längre avstånd ända till Tunnelgatan och fly österut liksom Dekorimamannen gjorde. Det fanns bara en säker flyktväg vid Tunnelgatan. Österut.

Hur telefonavlyssningen sköttes (om sådan användes) kan man bara spekulera om. Att Televerkets säkerhet var dålig är välkänt (och bekräftades av Televerkets nätchef Tore Clevne i Striptease 1996).
Citera
2025-09-11, 06:18
Medlem
longlakes avatar
Det finns två nyckelpersoner med, varav jag har kontakt med en, den andre söker jag kontakt med…bägge ännu levande…

Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Tänkte du avslöja dig själv också? Det är väl inte nödvändigt?!
Citera
2025-09-11, 06:21
Medlem
longlakes avatar
Djupa Staten mördar, både vad gäller OP och Estonia…
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Förmodligen inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in