Citat:
För en resursstark grupp.
Inte för en resurssvag. Det räckte med tre alternativa GM.
Dekorimamannen, Sandinmannen (som Mårten Palme såg vid Sandins skyltfönster strax söder om Grand) och Veneziamannen (vid restaurang Venezia ett kvarter norr om Grand).
Som krinsp Ingemar Krusell skrev i Polistidningen i maj 1986. Innan han började tro på Lundin (ett falskt vittne som erkände 1994) och en ensam GM som följde efter från Grand.
Inte för en resurssvag. Det räckte med tre alternativa GM.
Dekorimamannen, Sandinmannen (som Mårten Palme såg vid Sandins skyltfönster strax söder om Grand) och Veneziamannen (vid restaurang Venezia ett kvarter norr om Grand).
Som krinsp Ingemar Krusell skrev i Polistidningen i maj 1986. Innan han började tro på Lundin (ett falskt vittne som erkände 1994) och en ensam GM som följde efter från Grand.
Två förutsättningar man kan ställa sig frågande till är dels den att GM på förhand räknar ut att makarna kommer att korsa Sveavägen av skälet Monte Carlos placering i riktningen framåt. Den lyser klart av ad hoc -tänkande för att få ihop det. Det förefaller alldeles orimligt att GM gjort en sådan kalkyl för att därefter placera sig på den sida Sveavägen som inte är den naturliga för någon med makarnas mål. Men den saken har redan diskuterats och jag påminner bara om att den bör omprövas (till det kommer andra möjliga (av-)vägar för makarna).
Den andra förutsättningen som, om jag förstått saken rätt, ingår, är den gällande vidtagen telefonavlyssning? Jag menar, som sagt, att en sådan kompetens inte är särskilt förenlig med resurssvaghet. Det har dock etablerats en föreställning om att det var hur lätt som helst att avlyssna folks telefoner vid tiden. Man kan tänka att den bygger på något gammalt svepande uttalande.
Jag vet inget om saken, men antar att det som avses är att det inte var svårt att bereda sig tillgång till de installationer i vilka påkoppling på statsministerns hemtelefon kunde ske. Och det var säkert inte svårt för någon som var bekant med teleteknik att koppla in sig. Men att vilken lekman som helst utan problem och utrustning kunde avlyssna telefonnummer, det betvivlar jag. Och även om man lyckas med det tekniska, så ska hela logistiken runtom fungera. Var ska man i praktiken sitta hela dagarna och lyssna, hur ordnas fjärravlyssning, hur sköts samband, beredskap osv? Det växer till en resursstark operation.
Och till sist min käpphäst. Varför skulle attentatsmän sitta och lyssna på telefonen kväll efter kväll inväntande information om att Palme ska ut och cirkulera i city och samtidigt notera honom oeskorterad komma gående längs Västerlånggatan nästan varje kväll för att gå in i den öde porten.