Citat:
Ursprungligen postat av
Basfakta
Tack, skulle precis fråga dig om detta i så fall mycket märkliga faktum.
Kommissarie Vincent Langes kommentarer om den humana fettvävnaden på Olof-kulan (som han såg i mikroskopet den 3 mars 1986) finns på sidan 15 - 16 i
detta dokument (sidan 27 - 28 i filen).
"Punktvis utspridda över ytan, och speciellt till blydelen, noteras vid den mikroskopiska granskningen något som kan liknas vid en färglös, möjligen mycket svagt gulaktig 'geléhinna', som i sig bär på inbakade, små, något mera fasta, klumpformade substanser, som dock till sin färg väl överensstämmer med 'geléhinnan'. Mitt intryck är att 'geléhinnan' består av human fettvävnad."
Närvaron av human fettvävnad på Olof-kulan och frånvaron av human fettvävnad på Lisbeth-kulan visar att de upphittade kulorna är kulorna som avlossades mot paret Palme. Eftersom Olof-kulan (men inte Lisbeth-kulan) passerade genom en kropp. Lange skrev i sin rapport att den humana fettvävnaden var koncentrerad till blydelen av Olof-kulan. Det är också intressant. Det kan man nämligen förvänta sig om human fettvävnad finns på en använd kula. Enligt forskningen.
Sonny Björk har högupplösta mikroskopbilder av kulorna (enligt dagens DN-artikel). Tagna i samband med Langes mikroskopiska undersökning den 3 mars (innan kulorna skickades till SKL den 5 mars och rengjordes). Det har i alla fall inte jag hört talas om tidigare. Den humana fettvävnaden på Olof-kulan borde vara synlig på bilderna. De borde offentliggöras.
Citat:
Var ligger lägenheten där kulan möjligen genomborrat taket? Kanske någon känd figur som bott där.
En etta i Stockholms innerstad. De vill nog vara ifred.
Händelsen och den följande utredningen beskrivs på sidan 212 - 215 i
granskningskommissionens rapport. Där finns avsevärt mer information än i DN-artikeln.
Citat:
Är det för övrigt inte anmärkningsvärt att folk sitter hemma och skjuter med Magnumrevolvrar i tv-apparater och tak? Kan de inte läsa en bok istället?
Det tycker jag också. Alla kriminella borde sitta hemma och läsa en bok.
Candide av Voltaire eller Samhällets olycksbarn av Hugo.