Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-12-02, 07:39
Medlem
https://www.tyresoradion.se/4586

Pierre besöker Gunnar Wall, svensk journalist och författare. Det journalistiska arbetet har bland annat resulterat i två Guldspadar. 2024 erhåller Gunnar Wall sin andra Guldspade för boken "Rättsskandalen Olof Palme: Mordet, syndabocken och hemligheterna". Vi pratar om boken och om mordutredningen som sannolikt är världens största.

Medverkar:
Gunnar Wall, Pierre Näsman
Citera
2024-12-03, 03:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herrtidning
1986 så publicerade herrtidningen Lektyr en tre-delars serie om PKK morden på Enver Ata 1984 och Cetin Güngör 1985 samt PKK-spåret kring mordet på Olof Palme. Detta har tidigare tagits upp i den utmärkta P3 dokumentären "Palmeutredningen inifrån".
Här har ni nu möjlighet att läsa Nordbloms originalartiklar.

Alf Karlsson, säpoman och ansvarig för Palmes livvaktsskydd. Läcker information från Palmegruppen om PKK-inblandning till journalisten (och fd maoisten) Charlie Nordblom.

Alf Karlsson rekryteras till PG Vinges företag VIP, i nära kontakt med Industriförbundet. På industriförbundet finns C G Holm, som samtidigt är redaktör för tidningen Contra. I Contra drivs tesen om PKK-inblandning vidare, bl a genom "utrikeskorrespondenten" Bertil Wedin. Bertil samarbetar enligt egen uppgift med både Sydafrika, Stay-behind och Säpo.

Charlie Nordblom rekryteras till SAF, vars vd också är högsta hönset för svenska Stay-behind - Curt Steffan Giesecke. Via exempelvis Timbro, verkar sedan PKK-tesen försvaras - något som verkar sanktioneras av SAF och Industriförbundet gemensamt.

Hmmm...Kan PKK-spåret ha varit en mörkläggning av eventuella Stay-behindaktiviteter eller något rörande Säpo?
Senast redigerad av Skandiahuset 2024-12-03 kl. 03:11.
Citera
2024-12-03, 03:50
Medlem
Vi har alltså svenskt näringsliv, tidningen contra och några gamla Säpomän - som alla verkar rätt intresserade av att hålla PKK-spåret vid liv.

Samtidigt har vi en hemlig utredning som också, benägna att ta stora risker, är mycket intresserade av PKK-spåret. Den hemliga utredningen, vid sidan av den ordinarie som inte utreder NÅGONTING, är sanktionerad av Säpo/Rikspolisstyrelsen samt enstaka regeringsmedlemmar och högt uppsatta socialdemokrater.

Den hemliga utredningen - inriktad mot PKK - bestod av Ebbe Carlsson, fd Säpodirektören och fd spaningsledaren Hans Holmér. Dessutom två Säpoagenter plus två medlemmar av Stockholms Försvarsskytteförening (med eventuell koppling till Stay-behind) 1987 - CGÖ och POK.

Utredde de PKK, eller utredde de INTE SIG SJÄLVA?

Edit. Menar inte att eventuella aktiviteter av Säpo eller SB under mordnatten, nödvändigtvis måste ha haft mord som syfte.
Senast redigerad av Skandiahuset 2024-12-03 kl. 04:01.
Citera
2024-12-03, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skandiahuset
Alf Karlsson, säpoman och ansvarig för Palmes livvaktsskydd. Läcker information från Palmegruppen om PKK-inblandning till journalisten (och fd maoisten) Charlie Nordblom.

Alf Karlsson rekryteras till PG Vinges företag VIP, i nära kontakt med Industriförbundet. På industriförbundet finns C G Holm, som samtidigt är redaktör för tidningen Contra. I Contra drivs tesen om PKK-inblandning vidare, bl a genom "utrikeskorrespondenten" Bertil Wedin. Bertil samarbetar enligt egen uppgift med både Sydafrika, Stay-behind och Säpo.

Charlie Nordblom rekryteras till SAF, vars vd också är högsta hönset för svenska Stay-behind - Curt Steffan Giesecke. Via exempelvis Timbro, verkar sedan PKK-tesen försvaras - något som verkar sanktioneras av SAF och Industriförbundet gemensamt.

Hmmm...Kan PKK-spåret ha varit en mörkläggning av eventuella Stay-behindaktiviteter eller något rörande Säpo?

Artiklarna publicerades i Lektyr 29-31. Om det var en veckotidning hamnar vi i juli 1986.

Det står "några månader efter" mordet i länken.

Vad var det som hände under den tiden i utredningen som RPS Säk / Alf Karlsson & Hans Holmér ville avleda uppmärksamheten från

Viktor Gunnarsson var väl aktuell i början av utredningen?

Edit: Och naturligtvis Stig Engström.
Senast redigerad av Utredaren 2024-12-03 kl. 08:47.
Citera
2024-12-03, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Artiklarna publicerades i Lektyr 29-31. Om det var en veckotidning hamnar vi i juli 1986.

Vad var det som hände under den tiden i utredningen som RPS Säk / Alf Karlsson & Hans Holmér ville avleda uppmärksamheten från

Gunnar Walls "Mörkläggning" innehåller en sorgfällig totalgenomgång av PKK-ärendet inklusive buggningarna och Ebbe Carlsson-affären. Den är mycket läsvärd även om man som jag kanske inte alltid delar Walls synsätt och teorier om vad som egentligen pågick.

På sidan 162 tar Wall upp Lektyr-artiklarna, dock utan att nämna att det är "tjänstemaoisten" Charlie Nordblom som författat dem. Varken Lektyr eller Nordblom finns med i registret i boken. Däremot framgår utgivningsdatumen som heter 14/7, 21/7 respektive 28/7 1986. Tack vare teknikens under kan vi bläddra tillbaka i datorkalendern och då noterar vi att Lektyr kom ut på måndagar.
Citera
2024-12-03, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Gunnar Walls "Mörkläggning" innehåller en sorgfällig totalgenomgång av PKK-ärendet inklusive buggningarna och Ebbe Carlsson-affären. Den är mycket läsvärd även om man som jag kanske inte alltid delar Walls synsätt och teorier om vad som egentligen pågick.

På sidan 162 tar Wall upp Lektyr-artiklarna, dock utan att nämna att det är "tjänstemaoisten" Charlie Nordblom som författat dem. Varken Lektyr eller Nordblom finns med i registret i boken. Däremot framgår utgivningsdatumen som heter 14/7, 21/7 respektive 28/7 1986. Tack vare teknikens under kan vi bläddra tillbaka i datorkalendern och då noterar vi att Lektyr kom ut på måndagar.

Tack för kompletterande information, det har noterats.

Jag har inte hunnit så långt i min kartläggning av utredningen men har konstaterat att redan dagarna efter mordet iscensätts en gemensam utredning mellan Hans Holmér och hans "ledningsgrupp" och https://wpu.nu/wiki/Bundeskriminalamt_(BKA) i Wiesbaden med inriktning på PKK och "tysk terrorism".

https://wpu.nu/wiki/Alf_Karlsson hade därmed ett digert material som sambandspolisen https://wpu.nu/wiki/Ingemar_Krusell vidarebefordrat från sin plats vid BKA och redovisat i https://wpu.nu/wiki/Uppslag:A7498-00 och som https://wpu.nu/wiki/Alf_Karlsson kunde lämna till https://wpu.nu/wiki/Charlie_Nordblom.

Jag är av den uppfattningen att https://wpu.nu/wiki/Hans_Holmér uppvisade en konsekvent och fast övertygelse om att "PKK låg bakom mordet".

En övertygelse han kanske till och med hade innan mordet begicks.
Citera
2024-12-03, 19:53
Medlem
CharlotteSomewheres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaxx08
Jag har då en stark känsla av att Palme stod betydligt närmare IB än vad han stod i förhållande till SÄPO i varje fall. Och att också IB som organisation stod närmare Palme än vad SÄPO gjorde.

http://www.fokus.se/2011/11/%C2%BBolof-palme-ville-arbeta-med-cia%C2%AB/

Enig i detta, vad Fokus har att säga om saken lämnar jag därhän.
Citera
2024-12-04, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren

Karlsson och Holmér kan ha velat avleda uppmärksamheten från allt som hade med Stay-behind och Säpoaktiviteter att göra. Oavsett om dylika, olagliga, aktiviteter kan ha haft något med mordet att göra - eller bara kunde misstänkas ha något med MOP att göra - eller kanske inte hade något alls med mordet att göra.

Sätter på mig en halv foliehatt, men ibland undrar jag om inte Hans Holmér t o m kan ha skyddat Stig Engström specifikt. Holmér tog flera beslut - eller ickebeslut - som gjorde att Skandiamannen (och andra spår än PKK) sopades bort från utredningen.
Senast redigerad av Skandiahuset 2024-12-04 kl. 01:57.
Citera
2024-12-04, 07:40
Medlem
Citat:
Karlsson och Holmér kan ha velat avleda uppmärksamheten från allt som hade med Stay-behind och Säpoaktiviteter att göra. Oavsett om dylika, olagliga, aktiviteter kan ha haft något med mordet att göra - eller bara kunde misstänkas ha något med MOP att göra - eller kanske inte hade något alls med mordet att göra.

Sätter på mig en halv foliehatt, men ibland undrar jag om inte Hans Holmér t o m kan ha skyddat Stig Engström specifikt. Holmér tog flera beslut - eller ickebeslut - som gjorde att Skandiamannen (och andra spår än PKK) sopades bort från utredningen.

Eftersom Stay Behind skall vara hemlig så blir det naturligtvis problem att utreda den organisationen i en brottsutredning där FUP blir offentlig handling.

Vad jag förstår, rätta mig om jag har fel, så skulle Stay Behind och "militärer" och utredas av RPS/Säk under ledning av Särskilda åklagarkammaren medan poliser (RPS/Säk) skulle utredas av Särskilda utredningar (SU).

Även Avdelningen för internutredningar (CU) (=Chefens utredningar) utredde poliser som misstänktes för brott.

Exempel: https://wpu.nu/wiki/Uppslag:H15027-00
Kort sammanfattning

Polisens ”internutredare” avd. CU förhör med Cenneth Neilberg som av Milan Reichenberg under hösten 1985 blivit erbjuden mordkontraktet att skjuta Olof Palme.

Cenneth Neilberg lämnar detaljerade uppgifter om planeringen av mordet och även att poliser skulle ha varit inblandade. (Obs. Sidorna 27 och 28 saknas.)
Så om Karlsson & Holmér "privat" desinformerade allmänheten och Palmeutredningen genom irrelevanta PKK-utredningar och läckor till Charlie Nordblom så uppkommer frågan varför dom kompetenta Särskilda åklagarkammaren och Särskilda utredningar var passiva.

Jag ser Hans Holmérs hantering av Stig Engström mer som att han vill kontrollera och avföra honom från utredningen i syfte att skydda personkretsen kring Stig Engström där det fanns både militärer och diplomater och eventuellt Stay Behind personal.

Stig Engström var tidigt uppsatt på aktivitetslistan för alibikontroll

https://wpu.nu/wiki/Avsnitt:A15400

och blev avförd från utredningen för att återkomma som vittne i polisförhör och rättegången mot Christer Pettersson.

Det tror jag inte var någon tillfällighet utan att Stig Engström var styrd av intressen som ville haverera både Hans Holmérs utredning som klarläggande av vad som förekommit på mordplatsen.
Senast redigerad av Utredaren 2024-12-04 kl. 08:21.
Citera
2024-12-05, 04:02
Medlem
Go look at the film out on UnitedHealth CEO assassination in NY City early yesterday morning.
Looks like a pro, well planned, small caliber, silencer on handgun.

Compare it to OP assassination - not a pro in my opinion.

Now go look at the Svanberg S&W and the ammunition he had and notice how it compares to the handgun and ammunition they are looking for.

Svanberg was not a pro - in my opinion he was a pissed off owner of a fast growing company that OP policies were against - and on top of that he was dying of cancer. Tough position to be in when you consider your families future well being

Like I said, the S&W and the ammunition should be investigated.

The last visit OP did before being killed was the Svanberg factory on the trip up North.

Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen

Citera
2024-12-05, 16:18
Medlem
Filmen "Bröderna Mozart" visas just nu på SVT1.
Den är ännu sämre än jag minns den som.
Citera
2024-12-05, 20:55
Medlem
knussligs avatar
Citat:

Exakt så.
Det känns som en högerprodukt att lägga skulden för ett mord på en statsminister som står långt till vänster på en annan vänsterorganisation.

Logiskt sett borde det vara mer sannolikt och trovärdigt att Palme avrättades av någon som stod till höger, långt åt höger. Ändå blev teorier om PKK och KGB stora inom vissa kretsar, och är det fortfarande. Det som är lite talande är att de som framhärdar dessa grupper som skyldiga står nästan alltid till höger själva.

Jag vill inte skapa någon partipolitisk debatt här, men det är ett intressant fenomen som jag tror påverkar många medvetet eller omedvetet, oavsett var man står på den politiska skalan.

Men jag tycker ändå att det objektivt och sannolikhetsmässigt sett borde vara troligare att någon till höger är gärningsman än någon till vänster. Även om kritiken mot Palme kom från både vänster och höger, så var kritiken mycket starkare och hårdare från höger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in