Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-08-03, 11:45
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Att du "inte tror på tiden 23.42" – dvs att Ulf Karlsson själv säger att han tog "Lisbeth-bilden" kl 23.43 – det kan ju inte jag hjälpa. Frågan här handlar om huruvida Karlssons egna tidsuppgifter kan vara riktiga eller inte.

Då menar jag, att det i alla fall inte finns något som motsäger att Karlssons tidsuppgifter är riktiga. Det blir bråttom för Mårten & Ingrid, men det går att få ihop – och de hade ju verkligen bråttom i verkligheten. Så i det här fallet är det ingen analytisk synd, så att säga, att utgå från att det gått undan dvs "optimistiska" antaganden. Ulf Karlsson själv däremot har ganska hyfsat med tid.

Du har tidigare påstått att Ulf Karlsson inte kan ha befunnit sig på Sabbatsberg i tid för att ta den bilden, utan att han då måste ha befunnit sig på mordplatsen. Det påståendet har jag vederlagt, det stämmer kort sagt inte. Karlsson kommer tidigt nog till mordplatsen för att hinna ta sina bilder där, sedan stanna och ringa på vägen, och ändå komma fram i till Sabbatsberg före kl 23.43.

Nu påstår du att polismännen Berndtsson & Rysén kommer till makarna Palmes bostad först efter midnatt, men vad har du för belägg för det påståendet? Det är alltså det som du avsåg med din vaga hänvisning till IM-listan? Då borde du ju kunna peka på ett konkret IM med patrullnumret och kanske även förhör med polismännen ifråga – gärna med uppslagsnummer och länkar till dokument. Är du säker på att IM:et ifråga är inlagt i rätt tid, eller hör det till listan med asterisk där man lagt in i efterhand?

Och att du mer tror på Karlssons tidsuppfattning (genom Anér) än annat, kan ju inte jag hjälpa.
Finns således inget mer att diskutera tänker jag.

IM-listan (sid 6 framgår patrullen Rysén och Berntsson)
https://drive.google.com/file/d/1hIjkxbhQAHwpVfXmtkD6TYquPiXwhvZ9/view

På "Lisbeth-bilden" finns det också flera polisbilar parkerade, vilka heller inte kom dit för än efter 00:13 (+/- de minuter systemklockan gick fel)

Några förhör eller PM med Rysén eller Berntsson finns inte i PU.
PeoFallmo här på Fb, har dock varit i kontakt med Berntsson. Rysén ville inte svara på frågor.
Ska se om jag hittar något där kring tiden på Västerlångg. Vill minnas att frågorna mest fokuserade på Sabb.
PeoFallmo var även i kontakt med Rimborn, som påstod att det är hans bil som skulle synas till vänster närmast väggen på Lisbeth-bilden.

Tillägg:
Polispatrullerna (A 6797-00-B) i det fall du vill kontrollera rb 3120
https://drive.google.com/file/d/1tklUMTJEtC-mfhnPtlds9BY67Kqfq4dH/view
Senast redigerad av MOPspanaren 2024-08-03 kl. 11:56.
Citera
2024-08-03, 11:47
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Måste det vara en person relaterad till Palmemordet? Det handlar väl trots allt om akuten eller? Även om Sabbatsberg stängde ner en stund efter att Palme kom in så upphörde inte de andra patienterna och deras nära och kära att existera.

Detta har redan tröskats och jag postade denna bild lite tidigare.
https://i.imgur.com/r4pidtX.jpg
Ingrid K. med rock och snowjoggers.

Så för min del är det hon och varken Lisbeth eller någon annan.
Citera
2024-08-03, 11:52
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Det var ingen frågestund.

Ja, uppgifterna i PH:s PM avviker ibland. Frågan är varför. Hade väktarna vid den tidpunkten inte hunnit prata ihop sig? AK minns att hon blev hörd av "de andra", vilket torde innebära PH och Skoglund.

I början på mars var Ström antagligen överlastad av arbetsuppgifter. Hur i fridens namn skulle han kunna komma ihåg att ett då random vittne nämnde att han bar en handledsväska? Nej, denna blev aktuell först i april, när Irvell pratat med Ålandskvinnan, och fick en anledning att titta närmare på SE, och då kommit på att SE och GM hade likheter. Snabbt kontaktades PH på Skandia.

Jo, men i och med att ALG hade ett så långt pass, eftersom hon som du säger täckte in för ASO, kan hon ha tagit en längre rast efter låsronden. Men kommit tillbaka före sin andra rond och då pratat med SE. Även AK är först inne på ett samtal med SE i 21-tiden.

Då har du inte läst tillräckligt noggrannt: LJ säger att han tittade nedåt Sveavägen en gång medan GM sprang I trappen. Han kan då ha blivit sedd utan egen vetskap.

SE sprang efter när poliserna var vid barackerna ...

Annars hade han lagt märke till ambulansens ankomst?

De som ser GM från sidan ser en skärm. Bakifrån eller på långt avstånd är en sådan svår att se.

Ljudklipp från Palmerummet visar att Irvell låg bakom undersökningarna av SE. Om han vetat det vi vet nu hade han plockat in SE som misstänkt.

Du är cementerad i en förlegad förståelse av materialet.

Dags att uppdatera kunskaperna? Bäst före har gått ut.

Varför saker kan vara fel i PHs PM är inte raketforskning. Det är en samling hörsägen och rykten han kommer med.

Han hade träffat SE en enda gång, det handlade enbart om jobb. PH kan omöjligt ha skaffat sig uppfattningen att SE ljuger från detta möte. Så uppfattningen att SE ljuger är inte hans egen.

PH har inte pratat med RB om dennes samtal med SE 1 mars. PH verkar inte ha lagt ner speciellt mycket energi i sitt utredande.

Frågan är vilka personer i soppan som PH verkligen pratat med.

PH kastar misstankar till höger och vänster.

Och i detta PM ska vi alltså fästa tilltro till tiden 21 som inte får stöd i övrigt. Dvs i riktiga förhör med personerna inblandade. Inte hörsägen om hörsägen.

Det fetade, är det detta du avser: Där har jag sagt fel till den förra som förhörde mig... ?
Senast redigerad av enough-is-enough 2024-08-03 kl. 11:56.
Citera
2024-08-03, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Och att du mer tror på Karlssons tidsuppfattning (genom Anér) än annat, kan ju inte jag hjälpa.
Finns således inget mer att diskutera tänker jag.

IM-listan (sid 6 framgår patrullen Rysén och Berntsson)
https://drive.google.com/file/d/1hIjkxbhQAHwpVfXmtkD6TYquPiXwhvZ9/view

På "Lisbeth-bilden" finns det också flera polisbilar parkerade, vilka heller inte kom dit för än efter 00:13 (+/- de minuter systemklockan gick fel)

Några förhör eller PM med Rysén eller Berntsson finns inte i PU.
PeoFallmo här på Fb, har dock varit i kontakt med Berntsson. Rysén ville inte svara på frågor.
Ska se om jag hittar något där kring tiden på Västerlångg. Vill minnas att frågorna mest fokuserade på Sabb.
PeoFallmo var även i kontakt med Rimborn, som påstod att det är hans bil som skulle synas till vänster närmast väggen på Lisbeth-bilden.

Tillägg:
Polispatrullerna (A 6797-00-B) i det fall du vill kontrollera rb 3120
https://drive.google.com/file/d/1tklUMTJEtC-mfhnPtlds9BY67Kqfq4dH/view

Tack, men den där posten ligger ju på "asterisklistan", vilken är en efterhandskonstruktion. Huvudet på sid 6 i pdf:en är mordet på Olof Palme, med asterisk. Tiderna på den här listan är löst skattade i efterhand och bevisar ingenting.

Dessutom det är naturligtvis fullständigt orimligt att Mårten & Ingrid skulle ha kommit till Gamla Stan först kvart över midnatt eller ännu senare. Patrullen som körde dem till Sabbatsberg fanns ju på plats redan innan de kom, och enligt IM:et skulle den tiden alltså vara kl 00:13. Så tiden på det IM:et stämmer absolut inte med verkligheten.

När Anders Pettersson (bil 1170) hördes av Juristkommissionen uppgav han att han en halvtimme efter mordet fick i uppdrag att köra till makarna Palmes bostad i Gamla Stan för att "hämta vissa papper" där. När han kom dit visade det sig att det uppdraget redan var utfört. Då ligger vi uppskattningsvis 35 minuter efter mordet eller kring kl 23.55.

Det finns bara en person som varit in i bostaden för att utföra det uppdraget att "hämta vissa papper", och det är Mårten Palme. Han har alltså redan varit där och åkt igen väl före midnatt. Även detta visar att IM-tiden kl 00.13 absolut inte stämmer.

https://drive.google.com/file/d/1mO0vtdC_iVXoA-vfYQOzCQQZhsGS7Uds/view

Återigen kan jag konstatera, att inget framkommit som motsäger att Ulf Karlssons tidsuppgifter skulle vara riktiga, dvs att han tog "Lisbeth-bilden" vid Sabbatsberg kl 23.43. Tiden får även stöd av både Karlssons berättelse och bilder från mordplatsen, där det framgår att han varit där väldigt tidigt. Han kom dit just efter att ambulanserna åkt, säger han, och som jag visat gång på gång har ambulanserna gått iväg vid 23.26.00.

Omgående efter att ambulanserna kört iväg börjar Norrmalmspiketens mannar med att dra plastbanden för den första primitiva avspärrningen. Den bästa skattning vi kan ge på Ulf Karlssons ankomsttid till mordplatsen blir därför 23.27. Av antalet bilder att döma har han heller inte varit kvar särskilt länge, utan det handlar på sin höjd om de tio minuter han själv uppger. Under alla förhållanden hinner han till Sabbatsberg i tid för att knäppa "Lisbeth-bilden" när han säger att han tog den, kl 23.43.
Citera
2024-08-03, 12:31
Medlem
Är det fler än jag som läste bloggen Palmemordet.se? Den försvann 2016.
Citera
2024-08-03, 14:59
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Gott! Sedan man hörde/såg detta avsnitt med Borgnäs så har man ju alltid velat haft en förklaring.
Borgnäs (Produktionen) är rätt duktiga på att mystifiera och lägga till ljud och effekter i sina rekonstruktioner.
Trots det så har jag inte köpt att det skulle ha varit något samtal mellan inblandade. (Jag vill allt ha ha fler bevis än så, innan jag lägger den pusselbiten)
Varför skulle konspiratörerna tala vitt och brett över radio?
(Där är ju bröllops-samtalen mer troliga i en jämförelse)

Tycker att jag ändå allt som oftast använder Ockhams. Jobbar nog(?) lite som dig att jag gärna går till botten med påståendena först.

Här är förresten en av de bilder jag letade fram på Ingrid K. för några år sedan.
Skulle Anér fått se denna där och då så undrar man vad han hade sagt.
Att Ingrid "stulit" både kappan och snowjoggers från Lisbeth?
https://i.imgur.com/r4pidtX.jpg

Bra jobbat. Länken till Ockhams rakkniv var inte riktad till dig (det framgår av dina inlägg att du är bekant med den), utan till tråden.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ockhams_rakkniv

wpu.nu borde ha den överst på hemsidan.

Du har rätt om tiden. Mårten och Ingrid kom till Sabbatsbergs sjukhus kl 00.20. Enligt fjärde TT-telegrammet (se nedan). Ingrid kallas Mårtens maka i telegrammet. Varken Mårten eller Joakim var gifta 1986. Joakims sambo följde inte med till Sabbatsberg.

Lisbeth ringde till Mårten och Joakim från Sabbatsberg. Mårten och Ingrid tog en taxi från Ingrids lägenhet på Vanadisvägen 42 till familjen Palmes bostad på Västerlånggatan 31 (själv bodde Mårten på De Geersgatan 12 vid den vackra Tessinparken på Gärdet). De skjutsades från Västerlånggatan 31 till Sabbatsberg av Lars Berntsson i radiobil 3120 (LZO872). Berntssons kollega Stig Rysén stannade kvar för att vakta porten.

Att Mårten och Ingrid åkte till Gamla Stan och inte till Sabbatsberg var ett misstag. Enligt intervjun i dokumentärfilmen "Satans mördare" i TV4 1995. Om det var ett misstag (eller om Lisbeth bad honom åka till Gamla Stan för att hämta något) finner jag ointressant. Vad han eventuellt hämtade tror jag är ointressant. Det kan jag inte bevisa (det är bara mitt intryck). Mårten och Ingrid tillfrågades inte om den saken (så vitt jag kan se i förhören).

Vad du skriver om Ulf Karlssons tider stämmer (EAE2495-A). Dålig research av Sven Anér. Han gjorde som han ofta gjorde. Ställde ledande frågor och drog egna slutsatser. Karlsson tog fotot kl 00.20 (enligt TT-telegrammet). Att fotot uppmärksammades berodde på Göteborgs-Postens felaktiga bildtext den 2 mars. "Lisbeth Palme kommer till Sabbatsbergs sjukhus strax efter ambulansen med Olof. Hon kastar sig ur polisbilen som körde henne till sjukhuset och springer in på akutmottagningen." GP visste inte att Lisbeth åkte i ambulansen. De tyckte att fotot liknade henne.

Vilka ser vi på fotot? Detta är min tolkning. Den liknar din (men skiljer sig lite). Polismannen i förarsätet är Lars Berntsson. Han vänder sig mot personen till höger om honom. Personen verkar ha en stor och ljus halsduk. Den halsduken syns på andra foton från Sabbatsberg. Personen är Mårten. En kvinna stiger ur baksätet. Handen som sträcker sig mot bakdörren är en kvinnas hand. Kvinnan är klädd i en pälskappa. En likadan pälskappa som Ingrid har i Aftonbladet den 24 april 1986. Olof Palmes gata invigdes den 23 april. Ingrid var där. Kvinnan till vänster om bilen har inte lämnat den. Hon har mött bilen. Kvinnans kappa påminner om fotot i Gamla Stan (mer än stövlarna). Kanske lånade Lisbeth den kappan av Ingrid. Kanske hade hon just tagit på sig den kappan när fotot togs. Lisbeths egen kappa beslagtogs på Sabbatsberg (av polisen). Om Lisbeth lånade Ingrids kappa på Sabbatsberg fick hon snabbt tillbaka den. På bilden från hemfärden har Lisbeth en annan kappa (Lisbeth och Mårten skjutsades till Gamla Stan av Stockholmspolisens livvakter Göran Sund och Dan Andersson). Så vitt jag kan se. Är detta intressant? Knappast.

Varför tyckte Sven Anér och Ingvar Heimer ("frilansutredaren" som feltolkade förhöret med Nicola Fauzzi den 25 mars och "uppfann" de 43 sekunderna som berodde på Ströms fel den 3 mars och Länninges följdfel den 25 mars) att detta var intressant? Lisbeth hade i hemlighet stoppat ambulansen på vägen och bytt till polisbil! Varför gjorde hon det? För att byta kappa! Varför gjorde hon det? För att dölja att kappan inte hade kulhål. Hon var nämligen inte skadad. Hennes skada var en bluff. Vem kan ens tänka så? Sven Anér och Ingvar Heimer, männen som "uppfann" Stig Engström och "mötesscenariot" 1991. De var envisa och gjorde ett visst intryck på andra journalister.

Dålig research av Sven Anér. Liksom i Borlänge. Liksom på Gamla Stans tunnelbanestation. Anér träffade tågföraren Göran S av en tillfällighet 1993. Kort tid senare påstod Anér att tågföraren såg två män stiga på tåget efter paret Palme. Expressen och Sydsvenska Dagbladet skrev om detta 1993.

Tågföraren visste inte att paret Palme var i tåget. Alltså kunde han inte veta om två män steg på tåget efter paret Palme. Tågföraren sa inte så till Anér. Enligt förhöret med tågföraren den 26 oktober 1993.

Första förhöret den 24 mars 1986 (Z8590-1): "Han känner väl igen både Lisbeth och Olof Palme och tycker att han skulle ha sett dem på perrongen i Gamla Stan om de hade stått där. Han har inte observerat paret Palme vid Gamla Stan eller vid Rådmansg och har heller inte gjort några andra iakttagelser av värde för utredningen."

Sven Anér var 65 år 1986. Han borde ha gått i pension. Anér var ingen "desinformatör". Ordet används om personer som medvetet sprider falsk information, ofta med visst syfte. Anér hade svårt att använda Ockhams rakkniv. Liksom Borgnäs ibland.

Radiochefen ville inte tro på uppgiften. Han ringde inte TT och kollade om uppgiften var sann. Därför sändes nyheten i radio 50 minuter efter första TT-telegrammet. Radiochefen och programledaren bråkade om varför uppgiften inte kollades.

TTA 0730 1 i 1 mo sr - f -
Olof Palme död.
860301-0020

TTA 0732 3 i 860301 palme
Statsminister Olof Palme är död. Han avled sedan han skjutits ner i korsningen Tunnelgatan-Sveavägen i centrala Stockholm. Palme fördes till Sabbatsbergs sjukhus där han senare avled.
860301-0027

TTA 0734 3 i 8 mo sr palme 2
Enligt polisens ledningscentral var det en taxichaufför från Järfälla taxi som uppmärksammade att en person skjutits ned. Chauffören larmade sin taxiväxel som i sin tur larmade polisen. Ledningscentralen sände en polispiket till platsen.
860301-0031

TTA 0736 2 i 11 mo bms-mlm palme 3
På Sabbatsbergs sjukhus rådde febril aktivitet under natten till lördagen och på akutmottagningen vägrade personalen svara på några frågor.
- Det är alldeles för rörigt, vi har inte tid, svarade man på TT:s frågor. Kl 00.20 anlände en av Olof Palmes söner tillsammans med sin maka till sjukhuset.
860301-0033

TTA 0738 2 i 4 mo palme 4
Finansminister Kjell-Olof Feldt bekräftade strax efter kl 00.30 att statsministern skjutits och att han är död.
860301-0037
Citera
2024-08-03, 15:19
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Fast kan du verkligen veta att GM bara tittade bakåt två gånger?

Jag läser förhören.

Citat:
Hur kan du veta att GM inte hade en handledsväska?

Inget vittne vid mordplatsen såg att GM hade en handledsväska.

Citat:
Är det verkligen klarlagt att GM hade en blå mössa med upprullad kant när LP inte ens nämnde någon mössa med upprullad kant på GM?

Två av de viktigaste vittnena sa att GM hade en blå mössa med upprullad kant. AB och IM. Det framgår av ljudinspelningen den 14 mars 1986 (som släpptes 2023) att även IM såg att mössan var blå.

Citat:
Kan det uteslutas att IM på det långa avståndet blandade ihop AB med GM?

Fullständigt. Tanken dök upp efter 2020. Den är fullständigt orimlig. Av en rad skäl. Ingen nämnde den tidigare. Jag är inte din pekbok. Läs förhören.

Citat:
Använder du inte vissa saker som säkra slutsatser när vittnesmål överlag är extremt osäkra, eller är det endast dina osäkra spekulationer och ditt cherrypick vi tar del av?

Nej. Som framgår i förhören.
Citera
2024-08-03, 15:32
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
LJ säger att han tittade nedåt Sveavägen en gång medan GM sprang I trappen. Han kan då ha blivit sedd utan egen vetskap.

Det är inte vad som står i förhöret med LJ den 27 augusti 1986.

Du upprepar dig.

Jag är uppdaterad.

Frågestunden är slut.
Citera
2024-08-03, 16:32
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Jag läser förhören.

Två av de viktigaste vittnena sa att GM hade en blå mössa med upprullad kant. AB och IM. Det framgår av ljudinspelningen den 14 mars 1986 (som släpptes 2023) att även IM såg att mössan var blå.

Fullständigt. Tanken dök upp efter 2020. Den är fullständigt orimlig. Av en rad skäl. Ingen nämnde den tidigare. Jag är inte din pekbok. Läs förhören.

Jag förstår att du läst förhören. Jag anklagar dig inte för att hitta på. Däremot väljer du ut vad som är sant, vilka vittnen som är viktiga etc. Du är uppenbarligen inte insatt i vittnespsykologi och förstår inte hur jäkla tokigt det kan bli med vittnesutsagor.

Inspirerad av Truls så spelade jag bordtennis igår. Längden på ett bordtennisbord är 274 cm. Belysning över spelytan är minimum 600 Lux, vilket är rätt skarp belysning. Min motståndare stod ungefär 3 meter ifrån mig och jag uppfattade att ett av hans gummin gav en blåfärgad nyans vilket jag tyckte var märkligt. När jag gick fram och granskade gummit såg jag att gummit var svart. Så var det med att blått måste vara blått.

Människor är inga videokameror. Deras minnesbilder är opålitliga och föränderliga. Att som du hävda att det är utom rimligt tvivel att GM hade en blå mössa med uppvikt kant, är naturligtvis ett fullständigt feltänk och trams. Samma trams gäller för att IM inte kan ha sammanblandat AB och GM.

Att som du hävda att GM bara vände sig om två gånger innan han försvann från trappkrönet, är naturligtvis inte på något sätt bevisat. Av någon anledning verkar det blivit en trådsanning. Den verklighet LJ såg behöver inte motsvara vad han senare tyckte sig minnas och redogjorde för. Han var inte VAR-utrustad vad jag vet.

Förklara gärna varför inte LP uppfattade en blå mössa med uppvikt kant?

Förklara också varför någon måste ha sett en väska, när nästan ingen (inklusive LP) såg en revolver?

Att hänvisa till (motsägelsefulla) förhör, vilket du endast klarar av att göra, är inte en särskilt smart argumentering. Dina cherrypick räcker tyvärr inte långt för att övertyga folk som förstår sig på vittnespsykologi.
Citera
2024-08-03, 17:32
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Jag läser förhören.

Hypotesen att IM blandat ihop AB och mördaren har skapats för att förklara hur IM kan se Dekorimamannen i flera minuter.

Men det är en helt onödig hypotes då IM aldrig såg Dekorimamannen i flera minuter. Dels vet vi att han omöjligt kan ha sett mannen så länge som han påstår 1987. Men, det är också ett faktum att han hela 1986 säger att han enbart såg mannen några få sekunder. Det finns således ingen observation som behöver förklaras bort.

Jag förstår inte heller varför han skulle blanda ihop en AB, som lämnar den fasad han inte säger sig stå vid, och mannen som skjuter Palme. Det är en och samma observation, IM tittar inte bort mellan. Det är det skeende han ser, någon kliver ut från fasaden efter Palme och skjuter. Det är vad IM säger 1986. Och det talar inte mot någon mordteori egentligen, mördaren kan trots detta vara Tensonmannen, någon annan förföljare, någon som kommer från ett annat håll eller någon som väntar där.
Citera
2024-08-03, 17:48
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Hypotesen att IM blandat ihop AB och mördaren har skapats för att förklara hur IM kan se Dekorimamannen i flera minuter.

Men det är en helt onödig hypotes då IM aldrig såg Dekorimamannen i flera minuter. Dels vet vi att han omöjligt kan ha sett mannen så länge som han påstår 1987. Men, det är också ett faktum att han hela 1986 säger att han enbart såg mannen några få sekunder. Det finns således ingen observation som behöver förklaras bort.

Jag förstår inte heller varför han skulle blanda ihop en AB, som lämnar den fasad han inte säger sig stå vid, och mannen som skjuter Palme. Det är en och samma observation, IM tittar inte bort mellan. Det är det skeende han ser, någon kliver ut från fasaden efter Palme och skjuter. Det är vad IM säger 1986. Och det talar inte mot någon mordteori egentligen, mördaren kan trots detta vara Tensonmannen, någon annan förföljare, någon som kommer från ett annat håll eller någon som väntar där.

Nja, att IM i första förhören säger att han såg Dekorima-snubben i några sekunder har ju att göra med att han inte under hela tiden satt och stirrade på honom. Om han gjort det hade han haft flera minuter på sig. Hypotesen att IM blandat ihop Dekorimamannen är dock trams.

Nu borde jag ju så klart lägga fram detta med bankomattiderna men orkar inte. Folk sitter i tråden år ut år in flyttar vittnen och joxar med tider i all oändlighet. Tröttsamt.
Senast redigerad av DrComfort 2024-08-03 kl. 17:51.
Citera
2024-08-03, 17:57
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrComfort
Nja, att IM i första förhören säger att han såg Dekorima-snubben i några sekunder har ju att göra med att han inte under hela tiden satt och stirrade på honom. Om han gjort det hade han haft flera minuter på sig. Hypotesen att IM blandat ihop Dekorimamannen är dock trams.

Nu borde jag ju så klart lägga fram detta med bankomattiderna men orkar inte. Folk sitter i tråden år ut år in flyttar vittnen och joxar med tider i all oändlighet. Tröttsamt.

Nej IM är konsekvent 1986 med att han bara ser mannen några sekunder. I ett förhör kan man tro att han pratar om minuter, om man läser för snabbt. Läser man om det så säger IM dock att han satt i bilen flera minuter, men mannen såg han bara några sekunder innan LOP passerade denne. När han blir utfrågad vid rättegångarna håller IM med om att han i förhören 1986 enbart säger han ser mannen några sekunder innan.

Han drar redan 1986 slutsatsen att mördaren måste ha väntat där, det ser vi i förhören. Det är därför han med tiden får ett falskt minne av att han såg mannen i flera minuter. Förmodligen assisterad av journalisten Thomas Kanger.
Senast redigerad av enough-is-enough 2024-08-03 kl. 18:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in