Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Total förvirring på datorsidan idag, sorry, dags att debugga lite....
Det var väl på 80-talet man kunde komma undan med att skylla på "datorfel"...
Ang. Jallais bok Landsförrädaren: Visst är den läsvärd. Man behöver inte köpa hela teorin för att ha glädje av den. Dessutom är den inte helt svartvit utan litte resonerande kring landsförädargrejen.
Men, de är ju lite "Hollywood" också de där böckerna.
Folk som inte läst något alls om Palmemordet kommer nog skriva många detaljer som är faktabaserade på fantasikontot. Sällan har väl talesättet att verkligheten överträffar fiktionen passat in så bra som på Palme-mordet.
Jag tror den största poängen med boken är att den populariserar den diskussion som förs här och i "privatspanarnas" böcker/artiklar/program. Den fortsätter på det som LGWP har påbörjat - att vänja Svensson vid dessa "konspiratoriska" tankegångar. Det krävs nog en stegvis tillvänjning för att kunna acceptera sanningen, vilken den nu är.
Då den som sagt också presenterar mycket kunskaper i lättsmält form - kunskaper som för er i tråden är självklara så fyller den - tror jag - framför allt en folkbildande funktion.
Sen så kommer ni förstås att inte tänka så mycket på dessa bakgrundsfakta som man kan vara överens om utan kanske "haka upp er" på de delar som man kan tvista om. Men, oavsett om man tror på exakt den lösning Jallai presenterar eller inte så... Den drar upp detta på mainstreamagendan. Den kommer ha en bred läsekrets. Om man sedan kör lite faktaprogram och debatter i TV kommer fler att hänga med och färre skrika "foliehatt" på rygmärgsreflex.
Eller så är jag optimistisk.
EDIT: Alltså, Jallai har ju också gjort egen research, har egna källor och dragit egna (eller andras?) slutsatser. Jag menar inte att han bara populariserar vad andra tagit fram. Men han har ju uppenbart läst på tex Poutianens Inuti labyrinten. Han har också vävt in lite källhänvisningar i handlingen så den nyfikne kan lätt googla på tex SOU:n och läsa vidare.
Det finns ju en poäng också att konspirationsdiskussionen drivs även från den borgerliga flanken. Han kan, som tex uddi(s) påpekade få genomslag i andra grupper än Proletären och Arbetet (som gjort ett jättejobb!) kan.