Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-05-13, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Låt oss vara lite kritiska mot anklagelserna mot Bernt Carlsson och Olof Palme.
Jag har visat att desinformationen kom ifrån Israel och Sovjet.
Sanya Popovic tål att granskas och särskilt med den anledningen att hon och Bernt Carlsson tydligen visste vilka som låg bakom mordet på Olof Palme.

Citat
"
Victim: Bernt Wilmar Carlsson

Bernt Wilmar Carlsson was returning to New York on Pan Am 103 for the signing of the agreement on Namibian Independence; he was the United Nations commissioner for Namibia. Bernt's life was dedicated to peace and one of his associates eulogized, "Through his actions many lives have been saved. It was all the more tragic that he, a man of peace, had become a victim of blind violence."

Bernt had negotiated: the release of political prisoners in Chile and Iran; the signing of the Namibia Accords between Angola, South Africa and Cuba; a peace between Iran and Iraq; and facilitated the Palestine Liberation Organization's constructive role in potential Middle East peace settlements. The*Los Angeles Times*called him, "A hero to the wretched of the world".

Bernt was planning to spend more time on building a personal life and family with his fiancée Sanya Popovic."

https://panam103.syr.edu/victims/pa103_v_carlsson_bernt.php

En annan som visste vad som låg bakom mordet mm var Birger Elmer. Dock var han duktig med sin spinndoktorfunktion så alla möjliga fantastiska historier poppade upp efterhand. De flesta behövde han inte ens hjälpa till med.
Citera
2022-05-14, 00:43
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Japp. Vi har en kille i Visby också. Militärt välutbildad, vapenkunnig, var i centrala Sthlm mordkvällen, var vid mordplatsen mordkvällen, 40-årsåldern när Palme mördades, bredaxlad, går som en bonddräng, har i många år febrilt ägnat sig åt desinformation, kompis med Tore Forsberg som körde CfT mordkvällen, hade tillgång till övernattningslägenhet på Östermalm som han gick till från mordplatsen, fanatisk kommunistjägare med en pappa i Stay Behind, livsödet stämmer väl in på GMP med mera etc.

Han är förhörd. Hans alibi är svajigt. När Dag A började prata om att utreda WT-männen kastade han genast in sina båda Stay Behind-män i Kungsträdgården och menade att dessa båda kunde förklara alla WT-iakttagelser. Hävdar kategoriskt att underrättelsetjänsten är oskyldig.

Så där. Då var det sagt.

Låt mig återkomma, men har uppgifter om en person som ska bevittnat några vid Snäcks Camping som enligt uppgift ska ha provskjutit en revolver mot ett träd. (Finns uppslag om detta)
Detta ska koppla mot en senare iakttagelse runt mordområdet.

Minns inte på rak arm mer än så samt att jag inte alls tror på detta, men ska återkomma för er som kanske tror och vill gräva vidare.

Tillägg:
Det kopplar till detta. Sida 7, Expressen 1987-03-12
https://drive.google.com/file/d/1EzeDch6rRGiZmRaWXZhmqUrxPBJ2BOiR/view
Senast redigerad av MOPspanaren 2022-05-14 kl. 00:54.
Citera
2022-05-14, 06:35
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyCroftSolvesAll
En annan som visste vad som låg bakom mordet mm var Birger Elmer. Dock var han duktig med sin spinndoktorfunktion så alla möjliga fantastiska historier poppade upp efterhand. De flesta behövde han inte ens hjälpa till med.
Jag är övertygad att svensk underrättelsetjänst visste.
Däremot så visste jag inte att det framkommit att Elmer officiellt uttalat sig om det.
Har du någon källa?
Citera
2022-05-14, 08:39
Medlem
CharlotteSomewheres avatar
Förvånansvärt lite i tråden om IB. Värt att tänka på är att OP och Birger Elmér hade en lång vänskapsrelation och deras vägar korsades tidigt yrkesmässigt.
OP och Birger Elmér spelade tennis oftare tillsammans än OP och Harry S. Bara en sådan sak.

Vill tro att OP satt på info om personer och organisationer som ingen annan i Sverige, utom Birger då förstås.

Min personliga övertygelse är att motivet är information som OP satt på och som han fått av Birger Elmér.

Gärningsman eller konsiparation är därför svensk i min bok. Utländsk koppling kan såklart finnas ex. identitet på spion även om det inte ligger högt på min lista.
Citera
2022-05-14, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlotteSomewhere
Förvånansvärt lite i tråden om IB. Värt att tänka på är att OP och Birger Elmér hade en lång vänskapsrelation och deras vägar korsades tidigt yrkesmässigt.
OP och Birger Elmér spelade tennis oftare tillsammans än OP och Harry S. Bara en sådan sak.

Vill tro att OP satt på info om personer och organisationer som ingen annan i Sverige, utom Birger då förstås.

Min personliga övertygelse är att motivet är information som OP satt på och som han fått av Birger Elmér.

Gärningsman eller konspiration är därför svensk i min bok. Utländsk koppling kan såklart finnas ex. identitet på spion även om det inte ligger högt på min lista.

Nja, med sökning på IB får man 4 592 träffar i tråden och då skall man vara medveten om att beteckningen IB upphörde 1973. SSI som var namnet på den militära u-tjänsten vid mordet på Olof Palme har 2 367 träffar.

Men en historisk tillbakablick på svensk militär underrättelsetjänst kan ge namn på personer/officerare intressanta för utredningen mordet.

Olika namn på ”u-tjänsten”
1936-1945 C-byrån
1946-1964 T-kontoret Thede Palm
1965-1973 IB – Informationsbyrån / Fst särskilda byrå Birger Elmer
1973-1982 GBU – Gemensamma Byrån för Underättelser
1982-1994 SSI – Sektionen för Särskild Inhämtning
1994- nu KSI – Kontoret för Särskild Inhämtning

Sökning - IB:
https://www.flashback.org/sok/?query=IB+&search_post=1&sp=1&forumchoice%5B%5D=43 9&date_from=2000-01-01&date_to=2022-05-14&so=weight

Sökning - SSI:
https://www.flashback.org/sok/?query=SSI&search_post=1&sp=1&forumchoice%5B%5D=43 9&date_from=2000-01-01&date_to=2022-05-14&so=weight
Citera
2022-05-14, 10:53
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Nja, med sökning på IB får man 4 592 träffar i tråden och då skall man vara medveten om att beteckningen IB upphörde 1973. SSI som var namnet på den militära u-tjänsten vid mordet på Olof Palme har 2 367 träffar.

Men en historisk tillbakablick på svensk militär underrättelsetjänst kan ge namn på personer/officerare intressanta för utredningen mordet.

Olika namn på ”u-tjänsten”
1936-1945 C-byrån
1946-1964 T-kontoret Thede Palm
1965-1973 IB – Informationsbyrån / Fst särskilda byrå Birger Elmer
1973-1982 GBU – Gemensamma Byrån för Underättelser
1982-1994 SSI – Sektionen för Särskild Inhämtning
1994- nu KSI – Kontoret för Särskild Inhämtning

Sökning - IB:
https://www.flashback.org/sok/?query=IB+&search_post=1&sp=1&forumchoice%5B%5D=43 9&date_from=2000-01-01&date_to=2022-05-14&so=weight

Sökning - SSI:
https://www.flashback.org/sok/?query=SSI&search_post=1&sp=1&forumchoice%5B%5D=43 9&date_from=2000-01-01&date_to=2022-05-14&so=weight
Svensk underrättelsetjänst blir inte skyldiga till mordet för att de undanhållit sanningen och för att du presenterar information om vilka som haft befattningar.
Citera
2022-05-14, 10:57
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
När jag ändå återvänder till Lisbets almanacka för torsdagen 27/2, så noterar jag att Anders Wijkman är inbokad på morgonen.
Han var vid tillfället generalsekreterare för Röda korset i Sverige. Senare i livet skulle fru Palme föreslå nämnde som ny ordförande i UNICEF Sverige.

Börje Wingren ägnar en liten del av sina förhör åt Viktor Gunnarssons möte i närheten av Östermalmstorg på mordkvällen med Thomas L******** från samma organisation.

Det är mycket maskningar i förhören med nämnde TL som tas in för förhör både 1986 och 1989. Det går att skönja att han uppger att han och VG druckit öl och skiljts åt vid Centralen kring 23-tiden. Dessförinnan ska VG lämnat en portfölj till någon.

Det är därför jag höjer ögonbrynet en smula när jag upptäcker att VG uppfattar just Anders Wijkman som en kontakt. Han finns nämligen i VG telefonbok på sidan 31. Adress och telefonnummer verifierat.

Herr Gunnarssons kontaktnät upphör aldrig att fascinera.

Det visar sig att Röda-Kors-Thomas är representant för Contra i Uppsala län en kort period, nämligen sommaren 1982. Contra nr 4/1982.

Röda Korset låter förstås finare, när man förhörs om sin tid med VG på mordkvällen.

Här finns det några stenar att vända på för att citera den nuvarande statsministern.
Citera
2022-05-14, 11:22
Medlem
Citat:
Svensk underrättelsetjänst blir inte skyldiga till mordet för att de undanhållit sanningen och för att du presenterar information om vilka som haft befattningar.

Aj, aj, aj undanhålla sanningen, låter inte bra.

Skyldiga till mordet är de som utförde det, medhjälpare och anstiftare.

Intressanta personer kan ha haft kunskap om ett eventuellt mord i förhand eller undanhållit sanningen i den mån de inhämtat kunskap efter mordet om det.
Citera
2022-05-14, 12:09
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Vi har ju den här fantombilden som med största sannolikhet inte föreställer GM. Det påstods att denna person är identifierad och avfärd. Har vi hittat dokument om denna avfärdning? Vet vi vem personen var?
Citera
2022-05-14, 13:14
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Herr Gunnarssons kontaktnät upphör aldrig att fascinera.

Det visar sig att Röda-Kors-Thomas är representant för Contra i Uppsala län en kort period, nämligen sommaren 1982. Contra nr 4/1982.

Röda Korset låter förstås finare, när man förhörs om sin tid med VG på mordkvällen.

Här finns det några stenar att vända på för att citera den nuvarande statsministern.
Jag har en Röda-Kors-Thomas som jag har haft koll på en längre tid.
Inte säkert att det är samma person.
Den här är otvivelaktigt känd och politiskt aktiv.
När jag rotade som värst så plötsligt ville dennes bror lägga till mig på sin vänlista på Facebook.
Några år sedan. Jag känner inte honom och har aldrig träffat honom.
Vi skrev lite till varandra då jag kände att det fanns anledning. Han uppgav inga skäl men han var ganska kuslig.
Båda bröderna är gamla nu.
Vi får se om det är samma Thomas?
Berätta gärna efternamnet. Tack
Citera
2022-05-14, 13:19
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Jag har en Röda-Kors-Thomas som jag har haft koll på en längre tid.
Inte säkert att det är samma person.
Den här är otvivelaktigt känd och politiskt aktiv.
När jag rotade som värst så plötsligt ville dennes bror lägga till mig på sin vänlista på Facebook.
Några år sedan. Jag känner inte honom och har aldrig träffat honom.
Vi skrev lite till varandra då jag kände att det fanns anledning. Han uppgav inga skäl men han var ganska kuslig.
Båda bröderna är gamla nu.
Vi får se om det är samma Thomas?
Berätta gärna efternamnet. Tack

Du hittar honom i VG telefonbok under efternamnet L
Eller så går du till länken till Contra
Citera
2022-05-14, 13:27
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Du hittar honom i VG telefonbok under efternamnet L