Citat:
Ursprungligen postat av Cobra Mk III
Men vad alla glömmer är att i det första vittnesmålet från alla vittnen så sköt mördaren och sprang sedan därifrån direkt.
Du verkar fästa stor vikt vid lisbets senare modifierade vittnesmål.
Absolut inte.
jag syftade generelt på att risken för att åka fast ökar om det finns ett vittne några meter bort.
Att det skulle vara proffsigt att springa därifrån köper jag inte heller.
Ytterst få gärningsmän stannar på brottsplatsen en längre tid.
Citat:
Ursprungligen postat av aristokraten
Ja, varför inte? En del psykopater upplever att de är störst i världen, och får en kick av att veta att det trots att de blivit sedd av ett vittne kan undkomma.
Passar din profil in på någon som blivit betald av polisen/säpo för att mörda stadsministern?
Personligen tror jag att dom som lejde denna mördare va lite mera sofistikerade än att leja psykopat som får en kick av att bli sedd. (om någon lejde någon.)
Citat:
Ursprungligen postat av odball
Kvinnan som gav honom hjärt-lungräddning på platsen, har för mig att hon var medicinskt utbildad dessutom, sa att utgångshålet i bröstkorgen var större än en handflata och att varje gång man blåste in luft så hörde man det läcka ut i den bubblande bröstkorgen (kroppspulsåder & ryggrad genomskjutna). Så man kan nog påstå att skottet var mer eller mindre direkt dödande.
Ok.
Detta va dock ingenting som gärningsmannen kunde veta eftersom han sköt och sprang.
Vad jag menade va att det inte känns speciellt proffsigt att skjuta ett skott i kroppen och sedan springa därifrån.
Jag är ingen läkare men jag får för mig att chansen att överleva ett skott i bröstet är större en ett i huvudet.
Jag är inte insatt så jag grundade mitt påstående om att han kunde överlevt på detta citat.
Citat:
Om vi utgår från att det var allmänt känt att Palme inte bar skyddsväst (och varför skulle han ha gjort det då han inte ens hade livvakter?) så är ammunitionen också minst sagt udda: varför skjuta med AP i stället för hålspets? Det var ju ren tur (för honom...) att inte Palme överlevde; hade kulan inte gått genom aorta utan rakt genom lungan så kunde han väl mycket väl överlevt?
Snälla sten.b USAs presidenter må ha gjort/gör dumma saker.
Men dom ligger inte bakom all ondska här i världen.