2006-03-08, 12:32
Medlem
Cobra Mk IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plast_i_gräset
En yrkesmördare som mördar en minister och låter ett vittne som sett honom från 1-2 meter leva?

Men vad alla glömmer är att i det första vittnesmålet från alla vittnen så sköt mördaren och sprang sedan därifrån direkt.

Du verkar fästa stor vikt vid lisbets senare modifierade vittnesmål.
Citera
2006-03-08, 12:57
Medlem
Citat:
En yrkesmördare som mördar en minister och låter ett vittne som sett honom från 1-2 meter leva?
Ja, varför inte? En del psykopater upplever att de är störst i världen, och får en kick av att veta att det trots att de blivit sedd av ett vittne kan undkomma.
Citat:
Jag är inte så insatt men stämmer det inte att skottet tog på ett ställe man kan överleva?
Ett skott rakt genom bröstbenet som sliter av aorta och penetrerar ryggrad och luftstrupe är ganska svårt att överleva. Det är just denna "effektivitet" i skottet som, jag upplever "proffsigt". Men det kan givetvis vara ett turskott av en pundare med.
Citat:
Lite maffia?
På vilket sätt är det lite maffia över det?
Jag är ingen expert på maffiamord och påstår inte att det var någon maffia som gjorde det. Däremot anser jag att valet av vapen, kylan vid gärningen, närheten till offret, skottskadan, flyktvägen, avsaknad av slarv tyder på att gärningsmannen var mer medveten om vad han gjorde än vad en vanlig svensson skulle vara.
Citat:
Dock så tycker jag det är aningen lustigt att varje gång någon högt uppsatt person blir mördad/förolyckad så måste det enligt vissa röra sig om en konspiration.
Det kan vara både en konspiration liksom även en ensam gärningsman. Bara för att man förkastar CP som möjlig gärningsman betyder inte med automatik att man tror på en konspiration.
Citera
2006-03-08, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aristokraten
Ja, varför inte? En del psykopater upplever att de är störst i världen, och får en kick av att veta att det trots att de blivit sedd av ett vittne kan undkomma.
Talar inte detta isåfall mer för psykopatpundaren Chrille?
En yrkesmördare som mördar på uppdrag av en konspiration sätter väl inte en kick framför att göra jobbet perfekt?
Citat:
Ett skott rakt genom bröstbenet som sliter av aorta och penetrerar ryggrad och luftstrupe är ganska svårt att överleva. Det är just denna "effektivitet" i skottet som, jag upplever "proffsigt". Men det kan givetvis vara ett turskott av en pundare med.
Lätt att träffa så exakt med ett snabbt skott som går genom ytterkläder? Skulle en yrkesmördare ta risken att missa?
Citat:
Jag är ingen expert på maffiamord och påstår inte att det var någon maffia som gjorde det. Däremot anser jag att valet av vapen, kylan vid gärningen, närheten till offret, skottskadan, flyktvägen, avsaknad av slarv tyder på att gärningsmannen var mer medveten om vad han gjorde än vad en vanlig svensson skulle vara.
Vad är det i val av vapen som tyder på ett proffs? Magnumrevolvern är väl stor och högljudd och populär snarare bland kriminella i allmänhet än bland yrkesmördare. Valet av ammunition, helmantlad kula, var väl inte speciellt smart om mördaren var ute efter att döda med ett skott?
Citera
2006-03-08, 13:39
Medlem
sten.bs avatar
En lång intressant list på folk som dött "With
Connections To The Bush Dynasty".

http://www.rense.com/general31/scont.htm

Där finns Palme med under Iran Contra - Bodies.

Olof Palme
He was the prime minister of Sweden, assassinated in 1986. Oliver North, the golden boy of the Bush/Reagan machine, had met with Mr. Palme to discuss the possibility of obtaining false end-user certificates for the plethora of weapons that were being purchased, so that they would seem to have come from a country other than the U.S. Mr. Palme refused to participate, after the plan was presented to him. He was dead within weeks.

William Casey
William Casey was CIA Director during the Reagan/Bush Administration. He died 2 days before he was to testify about his and others' involvement in the Iran/Contra scandal.

Edmond J. Safra
Banker Edmond J. Safra died mysteriously when a fire swept his Monaco penthouse apartment. His banks had been used for laundering money by the Bush Iran/Contra traitors.
Citera
2006-03-08, 13:58
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Tänkt på att Palme levde när han gick därifrån?
Jag är inte så insatt men stämmer det inte att skottet tog på ett ställe man kan överleva?

Kvinnan som gav honom hjärt-lungräddning på platsen, har för mig att hon var medicinskt utbildad dessutom, sa att utgångshålet i bröstkorgen var större än en handflata och att varje gång man blåste in luft så hörde man det läcka ut i den bubblande bröstkorgen (kroppspulsåder & ryggrad genomskjutna). Så man kan nog påstå att skottet var mer eller mindre direkt dödande.
Citera
2006-03-08, 14:33
Medlem
Citat:
Talar inte detta isåfall mer för psykopatpundaren Chrille?
CP var väl psykopat på sitt sätt kanske. Jag syftar dock på en annan slags psykopat. Jfr det faktum att tex seriemördare har en tendens att vilja leka med polisen. De är extremt narcissistiska och tycker att de är så mycket mer intelligenta än andra människor vilket gör att ett vittne kanske anses göra det mera spännande än annars.
Citat:
Vad är det i val av vapen som tyder på ett proffs? Magnumrevolvern är väl stor och högljudd och populär snarare bland kriminella i allmänhet än bland yrkesmördare. Valet av ammunition, helmantlad kula, var väl inte speciellt smart om mördaren var ute efter att döda med ett skott?
Det rör sig om en kraftfull revolver men en ammunition som enligt uppgift skulle penetrerat även en skottsäker väst. Ett ganska bra val om man ska skjuta en person som kan tänkas bära skottsäker väst. Det behöver ju inte heller vara en yrkesmördare eller ett proffs. Men väl en person med kännedom om hur man bäst knäpper någon på nära håll. Och halvmantlade kulor hade kanske inte lyckats bryta kevlaren i en eventuell skottsäker väst.

Hur menar du att en yrkesmördare hade gått tillväga? Ett helt mag avlossat från en 9mm pistol med ljuddämpare? Det behöver inte allltid vara som på film vet du.
Citera
2006-03-08, 15:01
Medlem
Kyparens avatar
Citat:

Det rör sig om en kraftfull revolver men en ammunition som enligt uppgift skulle penetrerat även en skottsäker väst. Ett ganska bra val om man ska skjuta en person som kan tänkas bära skottsäker väst. Det behöver ju inte heller vara en yrkesmördare eller ett proffs. Men väl en person med kännedom om hur man bäst knäpper någon på nära håll. Och halvmantlade kulor hade kanske inte lyckats bryta kevlaren i en eventuell skottsäker väst.

Hur menar du att en yrkesmördare hade gått tillväga? Ett helt mag avlossat från en 9mm pistol med ljuddämpare? Det behöver inte allltid vara som på film vet du.

Även om magnumrevolvern går igenom en eventuell skyddsväst så ändrar ju kulan sin bana i den. Ett proffs hade skjutigt med en ljuddämpad 0.22a två snabba skott i huvudet och ett i ryggen och det hade varit klart. En eventuell konspiration på hög nivå hade dödat Palmé genom en bilolycka eller med en medecin som ger hjärtattack.
Som jag nämt tidigare man får bara en chans, att bara skjuta ett skott betyder att han kan överleva och att Palmé i sådant fall fått mångdubblat livaktsskydd efter det.

.357 Magnum en typisk kaliber för "vanlig" brottsling som vill vara vass och kunna skrämmas rejält.
Citera
2006-03-08, 15:31
Medlem
plast_i_gräsets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cobra Mk III
Men vad alla glömmer är att i det första vittnesmålet från alla vittnen så sköt mördaren och sprang sedan därifrån direkt.

Du verkar fästa stor vikt vid lisbets senare modifierade vittnesmål.

Absolut inte.
jag syftade generelt på att risken för att åka fast ökar om det finns ett vittne några meter bort.
Att det skulle vara proffsigt att springa därifrån köper jag inte heller.
Ytterst få gärningsmän stannar på brottsplatsen en längre tid.

Citat:
Passar din profil in på någon som blivit betald av polisen/säpo för att mörda stadsministern?
Personligen tror jag att dom som lejde denna mördare va lite mera sofistikerade än att leja psykopat som får en kick av att bli sedd. (om någon lejde någon.)

Citat:
Ursprungligen postat av odball
Kvinnan som gav honom hjärt-lungräddning på platsen, har för mig att hon var medicinskt utbildad dessutom, sa att utgångshålet i bröstkorgen var större än en handflata och att varje gång man blåste in luft så hörde man det läcka ut i den bubblande bröstkorgen (kroppspulsåder & ryggrad genomskjutna). Så man kan nog påstå att skottet var mer eller mindre direkt dödande.
Ok.
Detta va dock ingenting som gärningsmannen kunde veta eftersom han sköt och sprang.
Vad jag menade va att det inte känns speciellt proffsigt att skjuta ett skott i kroppen och sedan springa därifrån.
Jag är ingen läkare men jag får för mig att chansen att överleva ett skott i bröstet är större en ett i huvudet.

Jag är inte insatt så jag grundade mitt påstående om att han kunde överlevt på detta citat.
Citat:
Om vi utgår från att det var allmänt känt att Palme inte bar skyddsväst (och varför skulle han ha gjort det då han inte ens hade livvakter?) så är ammunitionen också minst sagt udda: varför skjuta med AP i stället för hålspets? Det var ju ren tur (för honom...) att inte Palme överlevde; hade kulan inte gått genom aorta utan rakt genom lungan så kunde han väl mycket väl överlevt?

Snälla sten.b USAs presidenter må ha gjort/gör dumma saker.
Men dom ligger inte bakom all ondska här i världen.
Citera
2006-03-08, 17:54
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Jag är ingen läkare men jag får för mig att chansen att överleva ett skott i bröstet är större en ett i huvudet.

Det har du absolut rätt i. Hade skottet gått förbi kroppspulsådern så hade skottet inte varit direkt dödande och det handlar bara om ett fåtal centimeter åt nåt håll. En .357:a i skallen däremot släcker lyset väldigt omedelbart i princip oavsett hur den träffar!!

Håller inte med om att en professionell mördare skulle använda sig av kaliber .22. Den är för klen och det är förenat med för stor risk att offret överlever, oavsett antal kulor. Vanlig 9 mm tror jag de flesta skulle välja, ljuddämpat eller inte.

1. Dubbelskott i bröstet på båda.
2. En kula skallen på dem när de rasat ihop.
3. Sen gå lugnt därifrån för att inte väcka uppmärksamhet och bli upplockad av en medhjälpare i bil i närheten.
4. Dumpa vapnet på ett säkert sätt.
5. Byta kläder, bränna de gamla och tvätta sig noggrant.
6. Ta sig ut ur landet via t.ex färja eller nåt sätt som inte väcker samma uppmärksamhet (samt identifikation för boarding) som flyg gör.
Citera
2006-03-08, 18:05
Medlem
Kyparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Håller inte med om att en professionell mördare skulle använda sig av kaliber .22. Den är för klen och det är förenat med för stor risk att offret överlever, oavsett antal kulor. Vanlig 9 mm tror jag de flesta skulle välja, ljuddämpat eller inte.

9mm lämnar en hyffsat hel kula som man kan göra balistiska prov på, 22an har såpass mjuk kula och hög kulhastighet att det bara blir oanvändbart skrot kvar.

Edit:ändrade mitt skrivfelnedan!
Citera
2006-03-08, 19:00
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyparen
22an har såpass mjuk kula och hög eldhastighet att det bara blir oanvändbart skrot kvar.

Hög eldhastighet? Du menar nog kulhastighet och den är inte anmärkningsvärt högre för kaliber .22 än för 9 mm (runt 300 m/s), men det beror på vilken ammunition man använder och materialet på denna.
Citera
2006-03-09, 13:57
Medlem
Auroras avatar
Citat:

Tänkt på att Palme levde när han gick därifrån?

Inte en chans, skottet var optimalt om syftet var att döda. Finns inte en människa på denna jord som hade överlevt det, kulan slog igenom ryggraden, slet sönder kroppspulsådern och slog sen igenom luftstrupen. Som dödsorsak angavs: "yttre och inre blödning efter sönderslitning av stora kroppspulsådern och luftstrupen med massiv inandning av blod i båda lungorna"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in