Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-12-19, 18:03
Medlem
trillians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
Bevis? Vi vet väl inte riktigt hur det ligger till med det. Men som ensam gm, så stämmer han bättre in vad gäller starkt hat och motivbild. Sen har vi det här med klädseln. Stämmer han in någotsånär in på de vittnena kring mordplatsen sett?

Visste inte det här med Ynkeman.

Vi har en lång väg att att gå. Det allra första att placera honom på Sveavägen just den kvällen och då någonstans mellan Grand och Tunnelgatan. Dvs spräcka hans alibi (skulle ha varit hos någon donna i Finspång den kvällen, men hon "kommer inte ihåg").

Precis. Detta med att hon inte kommer ihåg är ju skumt. Hon dejtar en kille som några dagar senare kom att erkänna mordet (anonymt). Det måste vara av intresse att höra henne. Rimligtvis är hon jävligt rädd för BJ. Hon har väl sett hur han radikaliserats.

En skyldig person skulle nog omgående bu försöka ta upp kontakten med henne igen för att styra henne att säga som han vill.

En oskyldig person hade inte haft anledning att ta upp den gamla kontakten igen.

Jag tror det är svårt att placera honom på Sveavägen, men en duktig polis skulle kunna hålla ett antal förhör med honom.

Men ABSOLUT inte ngn av dessa gamla gubbar i utredningen. Jag menar en av nya tidens duktiga poliser som använder mkt mer finess än hot.

Problemet är ju att alla i Palmeutredningen är helt kassa. Ingen duktig utredare skulle vilja hamna där gissar jag.
Citera
2021-12-19, 18:16
Medlem
trillians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Genelkurmay
Om BJ är 172 cm så kan vi direkt avskriva honom.

Varför det?
Tvärtom, 8 cm skillnad är ganska nära inpå. Jag har sett sulor/kängor som är ca. 5 cm höga.
Om man precis sett honom mörda kanske han upplevs som större.
Ett vittne beskriver väl honom som ”under meddellängd” om jag inte minns fel.
Längden kan alltså inte alls avfärdas, tvärtom. Det är ytterligare en komprometterande parameter för BJ.
Citera
2021-12-19, 18:18
Medlem
Genelkurmays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trillian
Varför det?
Tvärtom, 8 cm skillnad är ganska nära inpå. Jag har sett sulor/kängor som är ca. 5 cm höga.
Om man precis sett honom mörda kanske han upplevs som större.
Ett vittne beskriver väl honom som ”under meddellängd” om jag inte minns fel.
Längden kan alltså inte alls avfärdas, tvärtom. Det är ytterligare en komprometterande parameter för BJ.
GM var minst ett huvud längre än OP. Vilka jogginskor menar du är 5 cm?
Citera
2021-12-19, 18:50
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Kan man bete sig hur som helst? Någon form av brottslig handling måste det ju vara att "erkänna" ett mord på en statsminister 1 vecka efter det begåtts, och att under 4 decennier skicka hotbrev till alla möjliga personer och politiker?

Gubben bör få böter på sisådär 100.000 kronor för sina tilltag.
Sant, det borde vara straffbart. Hade någon kunglig blivit mördad hade utredningen i minsta detalj hanterats annorlunda. Svenska polisledningen och särskilt Säpo var en skam för rättssamhället.

Det som förundrar mig mest med den nya informationen är hur BJ:s Magnumrevolver beslagtogs i ett annat sammanhang, lämnades till SKL, som aldrig provsköt den, men sålde den till en hemlig vapenhandlare...
Citera
2021-12-19, 19:14
Medlem
trillians avatar
Citat:
GM var minst ett huvud längre än OP. Vilka jogginskor menar du är 5 cm?

Varför just joggingskor? Finns inga bevis för att GM bar joggingskor.

Alla förhör rörande signalement känns otroligt rörigt. Många olika saker har sagts. Längden har uppgivits till 175-190 cm.
Alltså ett ganska stort spann. Här finns felmarginal.
Citera
2021-12-19, 19:48
Medlem
Genelkurmays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trillian
Varför just joggingskor? Finns inga bevis för att GM bar joggingskor.

Alla förhör rörande signalement känns otroligt rörigt. Många olika saker har sagts. Längden har uppgivits till 175-190 cm.
Alltså ett ganska stort spann. Här finns felmarginal.
Tekniska undersökningar av skottvinklar bevisar att GM var 180 cm minst. Alltså betydligt längre än BJ 172 cm.

Vad får dig att tro att BJ haft på sig en dojja med 5-10 cm stor känga?
Citera
2021-12-19, 21:02
Medlem
SGDFs avatar
Är det någon som vet om BJ går "bonnigt", eller har litet huvud?
Citera
2021-12-19, 21:32
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Tekniska undersökningar av skottvinklar bevisar att GM var 180 cm minst. Alltså betydligt längre än BJ 172 cm.

Vad får dig att tro att BJ haft på sig en dojja med 5-10 cm stor känga?
Det är inte bevisat att GM var minst 180 cm lång. Om GM sköt med rak arm kanske det stämmer, men om han la ena handen på OP:s axel och sköt med böjd arm kan han ha varit kortare. Jag tror inte på BJ som GM eller att GM var 172 cm, men det du påstod är fel.
Citera
2021-12-19, 21:38
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Sant, det borde vara straffbart. Hade någon kunglig blivit mördad hade utredningen i minsta detalj hanterats annorlunda. Svenska polisledningen och särskilt Säpo var en skam för rättssamhället.

...
Jaså. Var inte Folke Bernadotte kunglig?

Citat från Wikipedia:

"Dock blev aldrig någon dömd eller anklagad för mordet på Folke Bernadotte. Matiyahu Scmuelevich och Nathan Yellin-Mor blev benådade av premiärminister*David Ben-Gurion*så fort de blev förklarade skyldiga, och samtidigt blev Nathan Yellin-Mor invald i*Knesset. Ytterligare 266 Sternligister lär ha gripits i samband med mordet för att sedan frisläppas utan åtal. Ledare för Sternligan var Yitzhak Yzernitsky, som senare ledde säkerhetstjänsten*Mossad*och under 1970-talet blev utrikesminister och så småningom premiärminister under namnet*Yitzhak Shamir."

"Yitzhak Shamir was an Israeli politician and the seventh Prime Minister of Israel, serving two terms, 1983–1984 and 1986–1992. Before the establishment of the State of Israel, Shamir was a leader of the Zionist militant group Lehi." *Wikipedia
Senast redigerad av Gothus 2021-12-19 kl. 22:03.
Citera
2021-12-20, 00:23
Medlem
Ambulansföraren som körde Olof Palme till sjukhuset | Palmemordet

Lång intervju med Peter Nordström, som var den som lyfte upp Olof Palmes kropp och körde honom till Sabbatsbergs sjukhus. Lisbeth Palme hysterisk.

https://www.youtube.com/watch?v=Hy6JYBcMYfE
Citera
2021-12-20, 00:41
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Det är inte bevisat att GM var minst 180 cm lång. Om GM sköt med rak arm kanske det stämmer, men om han la ena handen på OP:s axel och sköt med böjd arm kan han ha varit kortare. Jag tror inte på BJ som GM eller att GM var 172 cm, men det du påstod är fel.

fast magnum-rekylen är hyfsat kivig i ditt scenario
Citera
2021-12-20, 01:23
Medlem
tjenaretjenares avatar
https://underproduktion.se/bakom-ryggen-vagsaltet-med-bengt-jonasson/

Färsk intervju med Bengt J. En udda men ganska så sympatisk och ödmjuk person när man hör honom prata i ett sånt här sammanhang.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in