2021-03-31, 05:04
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Mycket intressant
Vad vet du om Janusz Walus hade han nå bekanta med dessa tro?

Inte sett något om det
Citera
2021-03-31, 05:20
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Det här stämmer bra med de besökande kvinnornas uppgifter. Tre män från Centraleuropa som inte ville sälja konst. Problemet är att kvinnorna besökte galleriet när det var öppet, inte kvällstid när polackerna var där och "renoverade".

Som du säger så är väntandet utanför galleriet obegripligt när ägaren befinner sig inne i galleriet. Lögn.

Det här börjar bli intressant nu. Riktigt intressant. Man med blå täckjacka av äldre modell. Jo jo eller vad det nu kan heta på polska.

Det kan finnas många bottnar i detta.
Jag kan inte skaka av mig känslan att någon vill fästa blicken på dessa med flit. Felaktigheterna kring stängandet av galleriet som motsägs av annonser och att Jerzy finns på plats när Operation Dörrknackning pågår i mitten på månaden.
Det går inte heller riktigt ihop att övervakningspersonerna med sitt uppträdande skulle sätta ut något så iögonfallande som de här personerna och ha dessa i gång från nionde februari, eftersom det rör sig poliser och livvakter framför näsan.
Citera
2021-03-31, 06:56
Medlem
p.norths avatar
Henry Nyberg som Ölvebro avfärdade, vad var det för en? Pratade han sanning eller vilseledande?
Citera
2021-03-31, 07:06
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Jag kan inte skaka av mig känslan att någon vill fästa blicken på dessa med flit. Felaktigheterna kring stängandet av galleriet som motsägs av annonser och att Jerzy finns på plats när Operation Dörrknackning pågår i mitten på månaden.
Det går inte heller riktigt ihop att övervakningspersonerna med sitt uppträdande skulle sätta ut något så iögonfallande som de här personerna och ha dessa i gång från nionde februari, eftersom det rör sig poliser och livvakter framför näsan.

Å andra sidan finns det en annons införd i DN den 25/1 s. 60 under rubriken Konstutställningar angående Sven Inge Höglunds vernissage, där öppettiderna anges som måndag-lördag 12-17, söndagar 13-16 och denna enda gång jag funnit: ”Obs! Kvällsöpp ons tors t. 20

Tisdag eftermiddag 28/1 åkte OP till Nässjö för att möta häftiga kritiker i partiet. Han kom tillbaka vid lunch, jobbade lite och deltog i träff på onsdagkvällen 29/1 med ”pensionärsgänget” (?) i Bonniervillan enl Lisbets almanacka. Han lämnades av livvakterna kl 21 vid apoteket. På torsdagen 30/1 var han hemma på kvällen. Morgonen därpå Verkställande utskott på morgonen och sen regeringssammanträde med lunch och middag.

Pensionärsgänget skulle kunna vara Aspling, Sven Andersson mfl.
Senast redigerad av 14thInt 2021-03-31 kl. 07:12.
Citera
2021-03-31, 08:07
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Fantastiskt vad du får fram!

Då har vi Ullas gubbar med WT mordkvällen.

Vittnen som sett män med WT i gränderna före mordet.

Tomas Tarendi som under lång tid kan knytas till gallerier och lokaler i GS. Som själv inför andra hävdar att han följde efter OP. Plus väldigt mycket annat.

Victor Gunnarsson som kan knytas till Gamla Stan och galleri/gallerier.

Ett gäng polacker som hänger i GS.

En företagare i transportbranschen i Luleå som frågade en okänd person om han kunde skjuta OP. Samtidigt som han ombesörjde transporter till ett galleri i GS.

Christoffer Almgren som jobbade hos ett transportföretag vid tiden för mordet. Där hans uppgivna namn är falskt.

Lisbet Palme såg veckan före mordet två personer som hon kopplar ihop med ''mordplatsens två gärningsmän.'' Där en lång blond man nämns.

Plus:

Göran Engström Centerpartiet hade observerat:
"Den långe, blonde man jag sett äta frukost på hotellet var en tysk affärsman tillsammans med en kollega" Hotell Lady Hamilton i Gamla Stan.

''En lång blond man klädd i en lång grön rock iakttogs av ett kvinnligt vittne på tunnelbanan i Gamla stan vid tre tillfällen dagarna före mordet. Mannen talade tyska och var i sällskap med två mörkhåriga män.''

''Riksdagsvaktmästaren Henry Nyberg iakttog tre män utanför ett konstgalleri på Västerlånggatan i Gamla stan veckan före mordet. Den ene var lång och blond och klädd i en grön rock. De tre männen talade tyska med varandra.''

''Vittnet Mare R befann sig på Västerlånggatan i Gamla stan två dagar före mordet. Hon skulle besöka en butik på förmiddagen men butiken öppnade inte förrän en halvtimme senare varför hon promenerade runt lite i omgivningarna. Då noterade hon en lång blond man med ”halmgult hår” som stod med en walkie talkie på en plats helt nära paret Palmes bostad. Mannen såg ut som en mellaneuropé, tysk eller österrikare.''

TA11902, 860520
Den 15 januari 1986 mellan kl. 15.40-16.00, observerade Emma Rothschild en lång, kraftig mörkblond man utanför Olof Palmes bostad. Det kan ha funnits ytterligare en man , mindre och kortare, tillsammans med den förre, men här är hon osäker.

Z8074 Försök 1986 feb vecka 6/7 att hyra lokal på Västerlånggatan 27 eller 29.
E4426-A Rekognoscering 86 feb v. 7/8 av den långe blonde och två män utanför Mårten Palmes arb.plats.

Z8625 860218 Ktrl av den långe blondes (OL) övervakningsåtgärder. Göran Hälsinges gränd.
Z8437 860219, 21, 23 Obehörigt tillträde i källarplanet Västerlång. 47. Värmestuga för övervakare?
C143-3 860220 Rekognoscering av (OA) och den långe blonde (OL) av Lisbeth Palmes arbetsplats.

Dessutom är följande beställt 210316:

Alla handlingar i uppslaget Z-9077-XX. Man med WT i Gamla Stan.
Senast redigerad av andersaanderssona 2021-03-31 kl. 08:20.
Citera
2021-03-31, 09:07
Medlem
Citat:
Föllinge är posten där han svarar på en rundfråga från PU om vad han ägnade sig åt mordkvällen.

Ja, Christopher Almsäter som befann sig nära mpl med Anders Ekman. De har egentligen andra namn. De kan dessutom ha befunnit sig nära trappkrönet några minuter före mordet, dvs på Malmskillnadsgatan. Ett vittne såg två killar med i stort samma signalement.

Almsäter säger på ett ställe att de kom till mpl innan någon piket fanns där. Innan 23.24.20 alltså. Medan han i övrigt beskriver det som att de anlände långt efter skotten. Underlig historia som inte behöver ha med mordet att göra, men som kräver en närmare förklaring.

Ursäkta att jag åter frågar, men jag hittar inte det du hänvisar till vad det gäller Föllinge. Där ett avsnitt, eller dokument innehåller beteckningen DH.

Eller missuppfattar jag vad du menar?
Citera
2021-03-31, 09:08
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Å andra sidan finns det en annons införd i DN den 25/1 s. 60 under rubriken Konstutställningar angående Sven Inge Höglunds vernissage, där öppettiderna anges som måndag-lördag 12-17, söndagar 13-16 och denna enda gång jag funnit: ”Obs! Kvällsöpp ons tors t. 20

Tisdag eftermiddag 28/1 åkte OP till Nässjö för att möta häftiga kritiker i partiet. Han kom tillbaka vid lunch, jobbade lite och deltog i träff på onsdagkvällen 29/1 med ”pensionärsgänget” (?) i Bonniervillan enl Lisbets almanacka. Han lämnades av livvakterna kl 21 vid apoteket. På torsdagen 30/1 var han hemma på kvällen. Morgonen därpå Verkställande utskott på morgonen och sen regeringssammanträde med lunch och middag.

Okej, ja att det pågick övervakning kring Palmes bostad även kvällstid vet vi. Som du vet fanns 2 män på plats sent då Palme kom hem sent efter ett möte. Tror det var vid 23-tiden.

En fråga: Du skrev att galleriägaren tyngdes av den höga hyran och att lokalen därför fick delas av. Hyrdes den delen ut till någon annan? I så fall vem?😊
Citera
2021-03-31, 09:28
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Fantastiskt vad du får fram!

Då har vi Ullas gubbar med WT mordkvällen.

Vittnen som sett män med WT i gränderna före mordet.

Tomas Tarendi som under lång tid kan knytas till gallerier och lokaler i GS. Som själv inför andra hävdar att han följde efter OP. Plus väldigt mycket annat.

Victor Gunnarsson som kan knytas till Gamla Stan och galleri/gallerier.

Ett gäng polacker som hänger i GS.

En företagare i transportbranschen i Luleå som frågade en okänd person om han kunde skjuta OP. Samtidigt som han ombesörjde transporter till ett galleri i GS.

Christoffer Almgren som jobbade hos ett transportföretag vid tiden för mordet. Där hans uppgivna namn är falskt.

Lisbet Palme såg veckan före mordet två personer som hon kopplar ihop med ''mordplatsens två gärningsmän.'' Där en lång blond man nämns.

Plus:

Göran Engström Centerpartiet hade observerat:
"Den långe, blonde man jag sett äta frukost på hotellet var en tysk affärsman tillsammans med en kollega" Hotell Lady Hamilton i Gamla Stan.

''En lång blond man klädd i en lång grön rock iakttogs av ett kvinnligt vittne på tunnelbanan i Gamla stan vid tre tillfällen dagarna före mordet. Mannen talade tyska och var i sällskap med två mörkhåriga män.''

''Riksdagsvaktmästaren Henry Nyberg iakttog tre män utanför ett konstgalleri på Västerlånggatan i Gamla stan veckan före mordet. Den ene var lång och blond och klädd i en grön rock. De tre männen talade tyska med varandra.''

''Vittnet Mare R befann sig på Västerlånggatan i Gamla stan två dagar före mordet. Hon skulle besöka en butik på förmiddagen men butiken öppnade inte förrän en halvtimme senare varför hon promenerade runt lite i omgivningarna. Då noterade hon en lång blond man med ”halmgult hår” som stod med en walkie talkie på en plats helt nära paret Palmes bostad. Mannen såg ut som en mellaneuropé, tysk eller österrikare.''

TA11902, 860520
Den 15 januari 1986 mellan kl. 15.40-16.00, observerade Emma Rothschild en lång, kraftig mörkblond man utanför Olof Palmes bostad. Det kan ha funnits ytterligare en man , mindre och kortare, tillsammans med den förre, men här är hon osäker.

Z8074 Försök 1986 feb vecka 6/7 att hyra lokal på Västerlånggatan 27 eller 29.
E4426-A Rekognoscering 86 feb v. 7/8 av den långe blonde och två män utanför Mårten Palmes arb.plats.

Z8625 860218 Ktrl av den långe blondes (OL) övervakningsåtgärder. Göran Hälsinges gränd.
Z8437 860219, 21, 23 Obehörigt tillträde i källarplanet Västerlång. 47. Värmestuga för övervakare?
C143-3 860220 Rekognoscering av (OA) och den långe blonde (OL) av Lisbeth Palmes arbetsplats.

Dessutom är följande beställt 210316:

Alla handlingar i uppslaget Z-9077-XX. Man med WT i Gamla Stan.

Ja, gallerispåret börjar bli hett. Mare R pekade ut Västerlånggatan 28. Vet vi vilka som försökte hyra lokal på 27/29 vecka 6/7? Såg i 14thints inlägg att polackens galleri fick delas av pga den höga hyran. Den avdelade ytan bör då ha hyrts ut. Till någon.

I galleri-PM säger en UL att två personer i februari hyrde ett galleri nära Palmes bostad.

PU verkar ha lagt hela gallerispåret åt sidan när de fick veta att Art Atrium renoverades.

Trots LP:s uppgift om mannen i den blå jackan.
Citera
2021-03-31, 09:29
Medlem
Citat:

Vill bara flika in att TT umgicks mycket med polacker.
Citera
2021-03-31, 09:47
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ja, gallerispåret börjar bli hett. Mare R pekade ut Västerlånggatan 28. Vet vi vilka som försökte hyra lokal på 27/29 vecka 6/7? Såg i 14thints inlägg att polackens galleri fick delas av pga den höga hyran. Den avdelade ytan bör då ha hyrts ut. Till någon.

I galleri-PM säger en UL att två personer i februari hyrde ett galleri nära Palmes bostad.

PU verkar ha lagt hela gallerispåret åt sidan när de fick veta att Art Atrium renoverades.

Trots LP:s uppgift om mannen i den blå jackan.
Det kommer att hetta till många gånger i framtiden.

När jag går igenom aktuellt material så slås jag återigen av den ''långe blonde.'' En man som inte missas av någon. Alltså sällsynt dåligt lämpad för diskret övervakning och kartläggning. Nästan så man kan tro att han vill uppmärksammas. Av OP, polisen eller Säpo? Övervaknings-PM hade inga problem med att fiska upp honom. Lika lite som du/vi.

Det finns mycket kvar att upptäcka här. Däremot gäller det att skilja agnarna från vetet. Det deltog inte tiotals personer i själva mordet. Enligt mig omöjligt. Fortfarande gäller det att hitta gärningsmannen före 23,20,00. Och hur han anlände dit.

Att Tunnelbanemannen strax före mordet, av en ren slump, befann sig mitt emot mordplatsen strax före mordet har jag mycket svårt att smälta. För mig är det osannolikt. På gränsen till omöjligt. Här har vi en direkt koppling mellan Tunnelbanemannen, paret Palmes promenad och gärningsmannen enligt mig. Där mördaren befann sig där bland alla poliser och män med WT.

Återigen.

Att GM obemärkt skulle kunna ta sig till mordplatsen är osannolikt. Vilket är vår chans. Rörelser, tips och vittnesmål under den tid OP och LP vandrade till Dekorima är den centrala delen att i fortsättningen leta efter. PU har aldrig mig veterligen kartlagt och analyserat det materialet.

Att koppla ihop detta med Ove Persson, eller särskilja, ''Hur har ni det där uppe'', Fernbergs hörda kodspråk, Thures uppgifter och Dahlgrens privatspanande poliser är en utmaning. Allt kan inte vara rätt. Men vad är fel/desinformation/spekulation?
Senast redigerad av andersaanderssona 2021-03-31 kl. 10:37.
Citera
2021-03-31, 10:02
Medlem
FurirRevaers avatar
"Pensionärsgänget": Krister Wickman, Allan Larsson, Sten Johansson och Staffan Kellerborg. Enligt egen utsago även Pär Fagerström.

Verkar mer varit personer ur OP generation men sådana som lämnat politiken, än sådana ur Erlanders generation. De träffade han också men det verkar ha varit i andra sammanhang. Undantaget då mentorn, Sven Aspling.

Edit:Det var inte enbart OP generation utan också den generationen av yngre medarbetare han haft omkring när han steg i graderna i partiet.
https://wpu.nu/wiki/Sida:Ann-1999-09-13-JA25000-00_SOU_1999_88_Del_1_GRK_Granskningskommissionens_ bet%C3%A4nkande.pdf/188

Citat:

Senast redigerad av FurirRevaer 2021-03-31 kl. 10:14.
Citera
2021-03-31, 10:35
Avslutad
När ni ändå talar om konst gallerier budskap i konsten vill då påminna om en annan tavla med kikarsiktet kornet och den liggande mannen. Vem hade målat den? Viilket galleri kom den ifrån? Ville man visa Mp att Op skjutits från avstånd med ett gevär med kikarsikte? Samt att man kontrollerade utredningen inifrån och var kalla. Den som sände tavlan tillhörde han en herrklubb i gamla stan med valv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in