Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-02-27, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Och känns en GM helt fel så är hen antagligen helt rätt, om man ur ett psykologiskt perspektiv vill framstå som en omöjlig GM.
Ja, om SE är mördaren har han ju helt klart dragit nytta av sitt utseende och personlighet. Det var väl någon "vän" till SE som sa att hans vänner egentligen inte tog honom på allvar. Utredarna verkar ha haft samma inställning när det begav sig. Man får känslan av att hans omgivning såg ner på honom (även frun verkade ha gjort det, hon sa i någon intervju att han var "svag"). Kombinationen av att bli behandlad som en lågstatusperson av omgivningen med att hans förmodade narcicism skulle kunna ses som en tickande bomb (speciellt ihop med alkohol).
Citera
2020-02-27, 20:28
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mardoll
Det blir nog svårt att hinna med det. LJ möter YN när han kommer upp i trappan och YN möter poliserna ungefär när hon kommit nedför trappan och är vid Luntmakargatan. Då skulle Engström (som senast sågs på David Bagares gata) hunnit springa över en halv kilometer om han är tilllbaka på mordplatsen samtidigt som poliserna springer uppför trappan.

YN berättar inte att hon möter SE, kanske missade honom, men det indikerar att SE inte sprang efter några poliser.
Citera
2020-02-27, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shabrak
Ja, men betänk ändå alla vittnesmålen från mordplatsen. Finns inte mkt som stämmer på
SE. Nästan alla säger, ålder 35-40, mörkt hår, barhuvad eller mössa. Skulle sen mannen vara den tecknerskan beskriver stämmer inte ansiktsbeskrivningen alls. Grandmannen med den otäcka
blicken. Jag har svårt köpa SE, som enligt exfrun var otänkbar som mördare...

Faktum är nog att PU genom att göra en ny analys av förloppet kunnat konstatera att det inte är genomförbart med en ensam GM utan att det krävs minst 2-3 st med kommunikation och logistik. Därmed faller allt sådant bort från intresset tvärtemot tidigare PU.
Citera
2020-02-27, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Jag får ingen rätsida på det Leif säger i intervjun.
Han säger att han hör första skottet när han kommer körande på Sveavägen, han befinner sig på mitten av skandiahuset vid första skottet.
När han kört fram till trafikhuset, hör han det andra skottet.
Jag får inte till tidsaspekten i det han säger om skotten.
Om man ska tro på den officiella sanningen kom skotten med med några sekunders mellanrum.
Antingen minns Leif helt fel. Eller så faller hela grejen med att LP blev skjuten som hon blev för hon vände sig om direkt när hon hörde första skottet.
Det är därför allt fler förstått att skottordningen är omvänd och att första skottet är någon slags vådaskott inklusive PU efter att ha gjort om analysen grundligt..
Citera
2020-02-27, 20:32
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soulflash
Ja, om SE är mördaren har han ju helt klart dragit nytta av sitt utseende och personlighet. Det var väl någon "vän" till SE som sa att hans vänner egentligen inte tog honom på allvar. Utredarna verkar ha haft samma inställning när det begav sig. Man får känslan av att hans omgivning såg ner på honom (även frun verkade ha gjort det, hon sa i någon intervju att han var "svag"). Kombinationen av att bli behandlad som en lågstatusperson av omgivningen med att hans förmodade narcicism skulle kunna ses som en tickande bomb (speciellt ihop med alkohol).

Om jag skulle välja ut en person som operatör i någon form av hemligtjänst skulle jag inte välja bort en sådan som SE, en grå tråkig tjänsteman, lite av en enstöring, och som dessutom ser så alldaglig ut att man somnar, och har han dessutom rykten om sig att både supa och vara svag, så blir han anställd. Hur kan någon veta att han inte har spelat teater under många år i syfte att gå under radarn?
Citera
2020-02-27, 20:35
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Faktum är nog att PU genom att göra en ny analys av förloppet kunnat konstatera att det inte är genomförbart med en ensam GM utan att det krävs minst 2-3 st med kommunikation och logistik. Därmed faller allt sådant bort från intresset tvärtemot tidigare PU.

På tal om kommunikation så hade väktarna på Skandia någon form av kommunikationsutrustning, det framgår av förhör
Citera
2020-02-27, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mardoll
Det blir nog svårt att hinna med det. LJ möter YN när han kommer upp i trappan och YN möter poliserna ungefär när hon kommit nedför trappan och är vid Luntmakargatan. Då skulle Engström (som senast sågs på David Bagares gata) hunnit springa över en halv kilometer om han är tilllbaka på mordplatsen samtidigt som poliserna springer uppför trappan.
Japp.

En huvudfråga blir vilket klockslag Chevamannen menar sig ha sett Skandiamannen på Sveavägen.
Detta är oklart för mig - hoppas nån kan svara närmare på det.
Chevamannen säger i youtubeklippet att han först hinner prata med både Lisbeth och polisen och så fortsätter han "Sen ser jag då hur Skandiamannen komma gåendes här. Han springer efter mördaren, men då har ju så lång tid gått så då var ju mördaren redan uppe"

Hur många minuter kan det tänkas vara.

Det vi vet
23:19 eller 23:20 - utstämpling från Skandia
23:21 - Palme mördas
23:40 - Skandiamannen är tillbaka på Skandia och pratar med väktare om att ha sett Palme död
Senast redigerad av MarcoBolan 2020-02-27 kl. 21:15.
Citera
2020-02-27, 20:37
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
T.U var folkbokförd på Källdisvägen (Täby) under många år hos en person som jag inte tror var hans son? T.U fick väl en son ungefär tiden runt MOP? Många tyckte det var konstigt att han försvann i samband med födseln.

Denna person han bodde hos driver ett företag i Borlänge, vilket jag finner intressant av andra anledningar (tänk Hans Holmér).

Innan dess bodde T.U på Gotland hos en Bengt (minns dock inte efternamnet?). Det kanske var ”vittnet Bengt”? Han var militär minns jag.

S.E bodde i en lägenhet på Grindtorpsvägen (Täby). Innan dess i ett ganska fint hus på Lahällsvägen (Täby).

Bengt Hellstenius hette han.
Citera
2020-02-27, 20:38
Medlem
OPK123s avatar
I förhör gällande Stegmordet (1987-01-19) med en av Eino Hiltunens bästa vänner, Pauli Mäkelainen, berättar han att Eino brukade gå omkring i blå täckjacka och att han alltid hade stålbågade glasögon på sig eller med sig.
Citera
2020-02-27, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Tyvärr total bullshit och rena lögner i anekdotisk form.
Möjligen kan det ge anledning att kolla upp honom själv...för PU
Citera
2020-02-27, 20:41
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Det är därför allt fler förstått att skottordningen är omvänd och att första skottet är någon slags vådaskott inklusive PU efter att ha gjort om analysen grundligt..

Du vet ingenting om vad PU drar för slutsatser när det gäller skottordningen.
Citera
2020-02-27, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Om jag skulle välja ut en person som operatör i någon form av hemligtjänst skulle jag inte välja bort en sådan som SE, en grå tråkig tjänsteman, lite av en enstöring, och som dessutom ser så alldaglig ut att man somnar, och har han dessutom rykten om sig att både supa och vara svag, så blir han anställd.
Ja, vissa har sagt att han inte passar som "hitman" i en konspiration eftersom han inte var tillräckligt stabil och pålitlig. Dock är han ju perfekt i övrigt, sedan kan man fråga sig hur stort urval man har att välja på. Man kan ju inte jämföra en hitmanrekrytering med en rekrytering i arbetslivet i övrigt. Det är ju inte direkt samhällets mest stabila och samvetsgranna personer som finns i hitman-poolen. Speciellt om det är en mindre amatörmässig grupp som ska rekrytera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in