2011-02-28, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maxestrella
Kära nån, vad LGWP nu säger är ju i klartext ungefär det Borgnäs, bröderna Poutiainen och Minell har sagt i alla år. T.o.m. en totalt okunnig person i sammanhanget som jag själv, insåg ju direkt att var det några som hade möjlighet att veta vart LoP skulle ta vägen den där kvällen så var det folk av typen CGÖ/Grundborg, d.v.s. folk med militär/polisiär kompetens och resurser.

Själv har du ju lanserat ditt Sydafrika-spår, och det har talats om CIA, Chile etc. Sådana där långsökta ting har jag aldrig trott på av den enkla anledningen att ingenting pekar på det.

För mig är det och har det alltid varit Occham som gäller. Man börjar med att utreda den troligaste hypotesen utifrån empiri, erfarenhet, i syftet att falsifiera den. Kan man inte falsifiera den har man hittat GM. Så gjorde aldrig PU.

Rent semantiskt låter ju ”sista rycket” inte särskilt uppmuntrande men låt oss ta det steg för steg.

Att LGWP säger ”säkerhetsfolk och militärer” är inte bara bra utan helt rätt för så är det, men det är bara samlingsbegrepp för ett antal tusen personer i Sverige.
I rättvisans namn skall dock jag dock påminna om att LGWP också sagt fd Säpopolis fast lite i omskriven form. Det är här det blir lite problematiskt för mig.
Som jag skrivit om i tidigare inlägg så har man hittat mordvapnet och det finns DNA-spår från en Säpopolis och så långt är det också intressant. Att revolvern återfunnits med vapenlicens och allt innebär bara att det var ett lagligt vapen som inte bara kunde destrueras utan vidare utan vars ursprung och innehav måste falsifieras. Vad skulle man tex säga om det var Säpo som köpt in detta vapen från Smith & Wesson ? Sånt går att kontrollera.
Men det fanns en man till på Sveavägen i samma ålder och samma längd och samma grova kroppsbyggnad som den fd Säpopolisen. Hans namn har jag också skickat till PU. Och det är här som problemet ligger.

Vapnet kan ha behållits som en garanti för att denne om han höll i mordvapnet vid mordet skulle hålla tand för tunga. Nu har nog också detta kontrollerats men låt oss komma ihåg att det var tvä män på brottsplatsen GM och Dekorimamannen båda grovt byggda.

Så över till det tekniska. DNA-spår har hittats på mordvapnet som knyter såväl Säpopolisen som mig till vapnet i den meningen att vi båda vid något ttillfälle hållit vapnet. Jag i början av 90-talet under 10 – 15 sekunder. Mer behövs faktiskt inte.

http://karlskoga-kuriren.se/nyheter/lanet/1.1112726--polisen-far-garna-hamta-revolvern-

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=160&artikel=4373218

Om mitt DNA har kunnat säkras efter så lång tid varför skulle då inte DNA från gärningsmannen kunna säkras från Ops överrock då han tog tag i Ops axel. Et voila, så finns det en beviskedja som knyter GM till mordvapnet och OP.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/dna-spar-pa-palmes-rock-utredarnas-hopp_5959107.svd

Jag är övertygad om att även när det gäller detta DNA-spår så ljuger Åklagare och PU och mordet är löst.

LGWP försäger sig när han myndigt förklarar för P1 s reporter att hon inte har tillgång till utredningsmaterialet men att han haft det. Med mordvapen och rock och DNA så blir uttalande om fd säpopolis inget annat är ett stort pekfinger om att om du talar så sätter vi dit dig för mordet på livstid.
Citera
2011-02-28, 10:48
Medlem
ReimerDenYngres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxestrella
Kära nån, vad LGWP nu säger är ju i klartext ungefär det Borgnäs, bröderna Poutiainen och Minell har sagt i alla år. T.o.m. en totalt okunnig person i sammanhanget som jag själv, insåg ju direkt att var det några som hade möjlighet att veta vart LoP skulle ta vägen den där kvällen så var det folk av typen CGÖ/Grundborg, d.v.s. folk med militär/polisiär kompetens och resurser.

Själv har du ju lanserat ditt Sydafrika-spår, och det har talats om CIA, Chile etc. Sådana där långsökta ting har jag aldrig trott på av den enkla anledningen att ingenting pekar på det.

För mig är det och har det alltid varit Occham som gäller. Man börjar med att utreda den troligaste hypotesen utifrån empiri, erfarenhet, i syftet att falsifiera den. Kan man inte falsifiera den har man hittat GM. Så gjorde aldrig PU.

Occam stavas occam ,inget annat
Occam levde på 1300-talet och har inget med falsifiering att göra, som hör ihop med 1900-tals filosofen Popper.

Att huset övervakats och att det krävt militär/polisiär kompetens är ingen empiri. Det är konspiratoriskt antagande, ett antagande som leder till cirkelbevis eftersom det utesluter alla andra lösningar än sådana som inte har militär eller polisiära resurser.
Citera
2011-02-28, 10:48
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TinFoilBob
Som det är nu är Lisbets vittnesmål en tungt skäl till att mordet inte går att lösa. Hon blockerar lösningen på mordet på sin make, jag finner det ytterst märkligt. Varför kan vi bara spekulera om. Hon är 79 år gammal och kommer ta sitt vittnesmål med sig i graven. Jag tror det är så enkelt att hon ville ha ett avslut på hela historien. Det är väl GW:s teori också. Eller kan hon ha blivit hotad? Hon har redan blivit skjuten en gång, vem skulle vilja utmana ödet igen? Vem skulle hon begära skydd av? Säpo? Kanske hennes inställning inte är så märkligt egentligen.

Jag har åkt pendeltåg med Christer Pettersson, stått en meter ifrån honom. Man tar inte miste på honom om man sett honom framifrån, det är inte möjligt. Jeppsson, som sett betydligt mer av CP än mig, friar honom helt.
Det behöver inte vara så att vittnet medvetet undanhåller något. Sannolikt har hon velat medverka till att mördaren ska åka fast. Men våra minnen är ju inte som ett inspelat videoband som kan ses om i orginalskick. Minnen omkonstrueras hela tiden och när vittnet har förhörts på ett dåligt sätt från början och fått tillfälle att låta en bild "växa fram". När hon har upprepat det flera gånger och historien har upprepats miljoner gånger i media. Då är sannolikt den versionen henns sanning och upplevda minne. Det är för sent att plocka fram det ursprungliga oförvanskade minnet. 25 år för sent.

Så tror jag är mest sannolikt. Att hon medvetet skulle förtiga sanningen om mordet på sin man - pga rädsla eller bekvämlighet, det tycker jag låter osannolikt. Är inte Lisbeth ganska envis och tjurig? Tror ni hon skulle låta sig skrämmas? Hon hade och har väl fortfarande en position att om hon vill göra sig hörd både till samhällstoppen och hela folket via media. Om hon var rädd skulle hon väl kunna tala om det för ALLA och därmed antar jag det skulle bli väldigt svårt att röra henne.

Spekulationer och antaganden som så mycket annat. Men visst är Lisbeths vittnesmål intressant, även om, eller just pga att det blev så useless.
Citera
2011-02-28, 10:53
Medlem
ReimerDenYngres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
--- Som jag skrivit om i tidigare inlägg så har man hittat mordvapnet och det finns DNA-spår från en Säpopolis och så långt är det också intressant. ---

Maxestrella! Detta är ett påstående i Poppers anda! Det är falsifierbart. Undersök vapnet, plocka fram DNA, provskjut, granska vem som haft det innan. Antingen stämmer allt och då har vi mördaren och Utredaren är 50 miljoner rikare eller också så är det tyst...

Fast tyvärr är det så att om palmekommissionen inte säger något om vapnet så kommer utredaren tolka det som att vapnet är högintressant eller som att någon gett order om att saken skall tystas ned. Utredaren kommer att leva sitt liv i bitterhet över de 50 miljonerna...
Citera
2011-02-28, 10:56
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TinFoilBob
Jag har åkt pendeltåg med Christer Pettersson, stått en meter ifrån honom. Man tar inte miste på honom om man sett honom framifrån, det är inte möjligt. Jeppsson, som sett betydligt mer av CP än mig, friar honom helt.

Håller med. Har åkt tunnelbana med Christer ett par gånger. Nä, han smälte inte in i mängden...
Citera
2011-02-28, 10:59
Medlem
ReimerDenYngres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Det behöver inte vara så att vittnet medvetet undanhåller något. Sannolikt har hon velat medverka till att mördaren ska åka fast. Men våra minnen är ju inte som ett inspelat videoband som kan ses om i orginalskick. Minnen omkonstrueras hela tiden och när vittnet har förhörts på ett dåligt sätt från början och fått tillfälle att låta en bild "växa fram". När hon har upprepat det flera gånger och historien har upprepats miljoner gånger i media. Då är sannolikt den versionen henns sanning och upplevda minne. Det är för sent att plocka fram det ursprungliga oförvanskade minnet. 25 år för sent.

Så tror jag är mest sannolikt. Att hon medvetet skulle förtiga sanningen om mordet på sin man - pga rädsla eller bekvämlighet, det tycker jag låter osannolikt. Är inte Lisbeth ganska envis och tjurig? Tror ni hon skulle låta sig skrämmas? Hon hade och har väl fortfarande en position att om hon vill göra sig hörd både till samhällstoppen och hela folket via media. Om hon var rädd skulle hon väl kunna tala om det för ALLA och därmed antar jag det skulle bli väldigt svårt att röra henne.

Spekulationer och antaganden som så mycket annat. Men visst är Lisbeths vittnesmål intressant, även om, eller just pga att det blev så useless.

Helt rätt. Lisbet har kanske haft vissa minnesbilder av mördarens utseende och sedan fick hon välja bland var det tio personer. I det läget är risken hög att om en person i sammanhanget liknar mördaren så blir den utpekad och Lisbets minne förvrängs exakt så som du hävdar.
Citera
2011-02-28, 10:59
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Håller med. Har åkt tunnelbana med Christer ett par gånger. Nä, han smälte inte in i mängden...

har en bekant som jobbade på Soc. i Solna när det begav sig. Hon säger samma sak.
Citera
2011-02-28, 11:03
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReimerDenYngre

Bygg därför inte för mycket på uppgifter som saknas eller är överslätade. Antingen är Lisbet inblandad eller också får vi lugnt anta att hon sett mördaren ansikte mot ansikte. Att hon gjort det stöds av viktigaste och uppmärkssamaste vittnet Morelius. De som lite sent identifierade var skotten kom från har ofta inte sett något skott alls. De börjar registrera först när mördaren springer bort. Vad de inte sett direkt efter skott två kan därför inte användas som argument mot Morelius som började registrera allt några sekunder innan skott ett.

Det där är vad jag kallar överslätande.

Dravel!
Citera
2011-02-28, 11:11
Medlem
ReimerDenYngres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av portnoy
Det där är vad jag kallar överslätande.

Dravel!

OK Så hur förklarar du då att de vittnen som såg mördaren springa iväg direkt inte kan berätta någon detalj innan dess?
Citera
2011-02-28, 11:11
Medlem
Sigurd.Neros avatar
Hur kom det sig att man plockade in Christer Pettersson från första början? Var det vittnesmål eller tips eller bara baserat på Petterssons historik?
Citera
2011-02-28, 11:14
Medlem
ReimerDenYngres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReimerDenYngre
OK Så hur förklarar du då att de vittnen som såg mördaren springa iväg direkt inte kan berätta någon detalj innan dess?

OK Vissa av dem kan berätta något innan, men den här detaljen med att mördaren tog ett halvt eller trekvarts varv runt Palme innan han sprang iväg, den detaljen saknas hos andra, men att den saknas betyder inte att de inte sett det. Lika troligt är att de inte berättat något om det för att de inte finner det viktigt eller för att de inte minns det.

TigerKid ägnar sig åt äkta analys av vittnen. Tragiskt att så många här i tråden tror att vår syn är en kamera...
Citera
2011-02-28, 11:14
Medlem
TilleyHats avatar
Den kända skådespelaren Kim Anderzon påstår i dagens Aftonbladet att hon åkte förbi mordplatsen kl 23.20 på mordkvällen, alltså en minut innan mordet:

Kim Anderzon, 67 år, skådespelare:

– Jag var på biografen Grand och såg ”Bröderna Mozart” klockan 17 den kvällen. Olof Palme var där och såg samma film klockan 21. Sen gick jag på en föreställning på teater Galeasen. När den var klar åkte jag hem, och körde förbi mordplatsen tjugo minuter över elva. Hemma fick jag höra på radion att Palme hade blivit mördad. Jag blev chockad och otroligt ledsen.

Undrar om hon har berättat detta för polisen och om hon har hörts? Jag menar, hon kan ha viktig information att lämna. Galeasen ligger på skeppsholmen och då bör hon alltså ha kommit körande på Sveavägen söderifrån i riktning Norrtull. Vilka observationer har hon gjort?

Eller säger hon kl 23.20 för att öka dramatiken i sin egen historia?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in