2020-03-02, 15:08
Medlem
Jarvsofakss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highepoxy
Känner personen som hittade vapnen (plural) på en intressant adress och som är i tvist om hittelönen.

Förstår inte vad de skulle tvista om.

Citat:
För att få ut pengarna krävs ett tips som leder till en fällande dom i sista instansen.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/50-miljoner-till-den-som-avslojar-palmemordaren
Citera
2020-03-02, 15:09
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Just det om inte berätta. Jag bifogade i efterhand en länk.
Ja, och vad vill du säga med den?
Citera
2020-03-02, 15:13
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Men KP sa ju redan 23 maj 2018:

Petersson säger att han, utifrån vad han vet i dag, redan har en uppfattning om vem som mördade Olof Palme för 32 år sedan.

Expressen 2018-02-21:

Krister Petersson leder utredningen om mordet på Olof Palme – han är övertygad om att den skyldige kommer avslöjas, säger han i ”Aktuellt” i SVT.

Det tyder väl på att KP redan för två år sedan hade koll på mordvapnet.

Nyfunna vapen 2019-2020 kan väl rimligen inte påverka PU nu.

Det är väl en sak att hitta vapen, en annan att hitta mordvapnet. Jag är skeptisk.

Dessutom, som redan konstaterats, så berättar ju inte PU för upphittaren att vapnet är mordvapnet.
Folk överdriver nog betydelsen av mordvapnet. Det måste finnas annan teknisk bevisning som i kombination med annat kan ställa saken bortom rimligt tvivel.
Citera
2020-03-02, 15:15
Medlem
Lisa-Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jarvsofaks
Förstår inte vad de skulle tvista om.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/50-miljoner-till-den-som-avslojar-palmemordaren

Menar du att det heter "Jag har hittat mördaren och nu vill jag ha hittelön" Är det inte en belöning om man har ett tips som leder till en uppklarning av MOP. "Hittelön" måste vara fel begrepp. betalas vanligtvis ut av en ägare som har saknat något och inte av en myndighet eller Regering
Citera
2020-03-02, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Ja, och vad vill du säga med den?

Att du kan läsa om du är intresserad.
Citera
2020-03-02, 15:18
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Att du kan läsa om du är intresserad.
Jag har läst. Vad syftar du på?
Citera
2020-03-02, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av motherofpearl
Kan bero på många saker. Ett kännt fenomen heter "auditory exclusion". Dvs personer under svår stress kan i efterhand inte minnas den skarpa smällen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Auditory_exclusion
Kanske långsökt, kanske inte.
Eftersom t ex Nicola Fauzzi hörde skotten två kvarter bort kan vi vara säkra på att det är subjektivitet mm som spelar spratt. Har personligen varit närvarande när Italiensk polis sköt i Rom på max 50 meters avstånd och det var svårt att avgöra riktning och avstånd.
Citera
2020-03-02, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Jag har läst. Vad syftar du på?

Vad håller du på med? Du visste ju inget om belöning. Jag länkade för att va snäll. Inget annat.
Citera
2020-03-02, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Intressant. CAs sommarstuga såldes för några månader sedan.

Du förstår att det är påhitt och fantasi.
Citera
2020-03-02, 15:25
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Eftersom t ex Nicola Fauzzi hörde skotten två kvarter bort kan vi vara säkra på att det är subjektivitet mm som spelar spratt. Har personligen varit närvarande när Italiensk polis sköt i Rom på max 50 meters avstånd och det var svårt att avgöra riktning och avstånd.
Det är ändå lite underligt att man tror det är smällare långt bort, när det i själva verket är en revolver på en halvmeters avstånd. Tycker du inte det?
Citera
2020-03-02, 15:27
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Vad håller du på med? Du visste ju inget om belöning. Jag länkade för att va snäll. Inget annat.
Jag visste att den som lämnar avgörande tips som leder till fällande dom får 50 miljoner kronor. Du antydde att artikeln handlade om det där med att berätta för inlämnaren.
Citera
2020-03-02, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darker
Brukar sälla säga emot folk men...
38 Spl 156.3 dB.
.45 ACP 157.0 dB.
.357 Magnum 164.3 dB.

164,3 dB uppmätt med kalibrerad utrustning. 1 meters avstånd vid sidan av, i höd med mynningen.
164,3 skadar din hörsel, nästan garanterat, inte ovanligt med livslånga problem med hörseln efter att varit utsatta för ljud av den här karaktären.

Irrelevant information och delvis missvisande. Upplevelse är en helt annan sak. Bakgrundsbrus, akustik och personens hörsel och sinnesstämning påverkar kraftigt.

Däremot smäller kinapuff lika högt minst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in