2020-03-02, 09:49
Medlem
Jarvsofakss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
Alla som har stått på en skjutbana (inklusive undertecknad) vet att det smäller duktigt högt även om du inte skjuter med en magnum. Självklart så finns det skjutvapen som inte låter så högt men har aldrig skjutit med en sådan. O som du skriver så finns det en anledning till varför du har hörselkåpor och även de som står någon meter bort, instruktör och andra.

Jag har alltid undrat det här med att flera vittnen säger att det lät som en smällare...för det gör det sannerligen inte. LP + GM som stod just där. måste i princip varit "halvt döva" efter skottet. Det plus att åtminstone LP inte kunde ha förberett sig på "smällen".

Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Ja, det här med ljudbilden är ett kapitel för sig.

Jag saknar kunskap för att kunna förklara det. Det lilla jag vet har jag läst mig till i tråden. Uppenbarligen så upplevs ljud olika beroende på omgivande miljö och person. Och det här med Lisbets beskrivningar är ett annat kapitel för sig.

Det finns åtminstone ett vittne som uppger att det smällde ordentligt – Inge M. Då satt han ändå i en bil med stängda fönster och dörrar, ca 50 meter från mordplatsen.

Citat:
F: Och de här smällarna hur uppfattade du dom?

M: Ja, det var väldigt starka smällar. Och vad jag reagerade på när det small det var det att det där var ingen vanlig pistol.

F: Mm. Vad grundar du det på?

M: Det grundar jag på att jag tyckte, jag sköt ju då när jag låg i lumpen, så fick man ju skjuta med både gevär och k-pist och så fick vi skjuta pistol och då fick vi skjuta med Walter och de här gamla Huskvarna och det small inte så.

F: I förhållande till de smällarna hur var den här smällen då?

M: Betydligt grövre. Så det var kanonskott. Det hade varit ungefär som att ha kastat in en smällare i bilen, så pass kraftigt var det. Jag hade fönster och dörrar stängda i bilen.
Citera
2020-03-02, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Skottet som var påsittande i Olofs rygg lär ha dämpats en hel del i ljudet. Det andra går inte att förklara.

Kan bero på många saker. Ett kännt fenomen heter "auditory exclusion". Dvs personer under svår stress kan i efterhand inte minnas den skarpa smällen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Auditory_exclusion
Kanske långsökt, kanske inte.
Citera
2020-03-02, 10:00
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
I ett 10-årigt inlägg av en som kallade sig uddis(s) låter det: "Däremot visar mönstret kring mordet upp synnerligen oroande bilder där politiskt extrema intressen förekommer inne i hjärtat av både den hemligaste underrättelsetjänsten, polisen och nära den politiska makten inklusive det socialdemokratiska partiets kärna. (#8677 sid 724)

Delar du denna uppfattning och menar du att PU med KP i spetsen nu har lyckats tränga in i detta moln?

Ska du fråga Boboslacke om han håller med Uddis?

På riktigt? Du är ju nätsöksexperten.
Citera
2020-03-02, 10:00
Medlem
Gratis121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Hur många felaktiga uppgifter har Expressen meddelat genom åren. Backade t ex upp vilken galen CP skröna dom helst.

Ja om det stämmer så är det risk att han minns fel i förhören, så bara för att han kommer med osamstämmiga vittnesuppgifter jämfört med övriga vittnen så betyder inte det att han inte befunnit sig på MP direkt efter dådet.
Hans minnesbild var betydligt suddigare än han ville ge sken av i förhören, detta för att han själv tyckte sig ha en avgörande roll i utredningen.
SE är inte mördaren, HH hade i a f 1 rätt och det var att SE var en elefant i porslinsaffären.
Citera
2020-03-02, 10:04
Medlem
Har säkra källor som säger att Värmlänning har hittat mordvapnet vid ett fastighetsköp i Stockholmstrakten. Bara att gratulera till 40 miljoner för ett tips som leder till att fallet löses.
Citera
2020-03-02, 10:39
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
HAR han pratat med ALG måste det vara via medium. Hon Är död sedan länge.

Att man tvingas frisera ihop det så säger väl det mesta.

Verkligen , visar tydligt behovet av att tänja på sanningen för att få sin egen hypotes att fungera. Anna Lisa Gahn avled 2015 90år gammal. I sak ändrar det inget för mig. Enligt vittnesforskningen övertrumfar ett vittnesmål från 1986 en intervju gjord decennier senare. Uppenbarligen med en författare som vill ha vissa uppgifter bekräftade för sitt teoribygge.
Senast redigerad av mvagrippa 2020-03-02 kl. 11:30.
Citera
2020-03-02, 10:44
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjenaretjenare
Vem är Lennart i Conny Larssons bok?
Det finns ett påstående i tråden 2015, omaskat på gott och ont --> (FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
Citera
2020-03-02, 11:05
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Det finns ett påstående i tråden 2015, omaskat på gott och ont --> (FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

Med tanke på att personen ifråga bara har en arm måste denna teori ses som en av de mera bisarra i MOP - galleriet. Inget vittne talar om en enarmad bandit i dekorimahörnan .
Citera
2020-03-02, 11:07
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Finns tre alternativ;

1.Mötesscenario, förutbestämd tid och plats.(Reklampelaren?)

2.Radiokommunikation, spanare ger SE klartecken att gå ut.(Någon i maskopi i Skandiahuset?)

3.Hjälp inifrån, SE var redan ute på gatan och förföljde LOP, eller rörde sig framför paret, någon annan stämplade ut SE.

Frågan är vem som gick genom dörren på baksidan av Skandiahuset 22:35? Det har pratats om La Carterie, men hördes någon från butiken i den frågan? Förhörsledaren drar en slutsats att någon måste ha passerat dörren men vet inte vem, varför tog man inte reda på det? Den som eventuellt kan veta är AK, hon bör ha suttit i receptionen 22:35.
OK, så (1) utesluter som jag ser det SE. Hur skulle han eller medbrottslingar ordna ett möte med OP mitt i natten utan livvakter?

Alt. (3) är väl krystat och dessutom ologiskt: varför skulle man stämpla ut SE om han redan är ute? Om han blir sedd och identifierad på stan före 23:19 så blir han ju direkt huvudmisstänkt när det upptäcks.

(2) fungerar, men var är spanaren? Han måste dessutom se att LOP byter sida på Sveavägen så han kan inte sitta still vid Grand. Om han står på gatan, varför har ingen sett en WT eller liknande där?
(och är det verkligen rimligt att den av de sammansvurna utsedde GM är SE med såvitt vi vet noll vapenvana?)
Citera
2020-03-02, 11:23
Medlem
Darkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Skottet som var påsittande i Olofs rygg lär ha dämpats en hel del i ljudet. Det andra går inte att förklara.
Ja, det förklarar en del, men eftersom det var en revolver så, nej, en stor del av knallen vid ett skott med revolver kommer via trumman och pipan möts. Endast mynningsknallen bör ha dämpats vid påsittande skott.
Detta är en av anledningarna till att det finns få revolvrar med ljuddämpare. Det fungerar helt enkelt inte om inte revolvern är byggd för det. (Det finns revolvrar byggda för att kunna användas med ljuddämpare)

Angående att någon skriver att revolvern kanske hakat upp sig lite, skotten lär enligt vissa vittnesmål kommit i tät följd, någon sekund efter varandra.
Just revolver ÄR ett hyfsat stabilt vapen som sällan krånglar.

Knallen då?
Som många menar på så borde både LP och de flesta i närheten reagerat kraftigare på knallen om det var en .375 Magnum som användes.
Min enda förklaring är att att ammon är hemmaladdad. När man laddar sin egen ammo kan man laborera med mängden krut, bland annat, för att få den utgångshastighet man vill ha.
Detta gör det också möjligt att använda en .357 magnumkula i en annan patron än just .357 magnum.
Dock måste det vara inom vissa mått för att fungera.

Ville bara nämna detta eftersom det dykt upp ett par gånger och jag har missat om någon annan nämnt detta med ljuddämpare på revolver, egenladdad ammo och hur man experimenterar för att få "rätt" utgångshastighet.

De flesta laddar ammo själva för att få ner priset, själv gör jag av med runt 7000-10000 patroner för pistol varje år.
En mjukare laddning, lägre utgångshastighet, ger inte bara en lägre knall, kulan bromsas fortare också, och det är den enda anledningen jag ser till att man faktiskt hittar dessa "Cop Killers" bara ett fåtal meter bortanför mordplatsen.
Citera
2020-03-02, 11:23
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highepoxy
Har säkra källor som säger att Värmlänning har hittat mordvapnet vid ett fastighetsköp i Stockholmstrakten. Bara att gratulera till 40 miljoner för ett tips som leder till att fallet löses.

Intressant. CAs sommarstuga såldes för några månader sedan.
Citera
2020-03-02, 11:31
Medlem
Darkers avatar
Citat:
Allt det där är bullshit. Upplevt ljud är beroende av bakgrundsljud etc. Formellt sett så smäller smällare högre än 357 enligt mätningar.

Brukar sälla säga emot folk men...
38 Spl 156.3 dB.
.45 ACP 157.0 dB.
.357 Magnum 164.3 dB.

164,3 dB uppmätt med kalibrerad utrustning. 1 meters avstånd vid sidan av, i höd med mynningen.
164,3 skadar din hörsel, nästan garanterat, inte ovanligt med livslånga problem med hörseln efter att varit utsatta för ljud av den här karaktären.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in