2010-10-21, 23:53
Medlem
Hallå,

Det är så att jag är en handboll spelare och behöver lite hjälp med mitt gym schema.
Jag tränar handboll 2 gånger i veckan(onsdag,torsdag) samt att jag har 1 löpnings pass i veckan(oftast på måndagar fast den senaste veckan har det varit på onsdagar).

Jag har även kört på gymmet de dagarna som jag inte har handboll, men det känns inte som om det har givit mig någon extra fart på skottet eller att jag har blivit starkare.

Skulle vara väldigt tacksam om någon skulle kunna hjälpa mig att göra ett bra och anpassat gym schema för handbolls spelare

MVH --ZeRo
Citera
2010-10-22, 00:10
Medlem
Harry-Browns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZeRo--
Hallå,

Det är så att jag är en handboll spelare och behöver lite hjälp med mitt gym schema.
Jag tränar handboll 2 gånger i veckan(onsdag,torsdag) samt att jag har 1 löpnings pass i veckan(oftast på måndagar fast den senaste veckan har det varit på onsdagar).

Jag har även kört på gymmet de dagarna som jag inte har handboll, men det känns inte som om det har givit mig någon extra fart på skottet eller att jag har blivit starkare.

Skulle vara väldigt tacksam om någon skulle kunna hjälpa mig att göra ett bra och anpassat gym schema för handbolls spelare

MVH --ZeRo

Hur länge har du tränat?

Vill du ha fart i skottet ska du nog träna bl.a. axlarna explosivt
Citera
2010-10-22, 00:38
Medlem
Trollettrolles avatar
Särskrivningar? vem fan orkar bry sig om sånt skit, svara på hans fråga ist.

Troligtvis så ska du träna dina axlar mera. Axlarna som tar stryg på skotten. Men skit i o satsa på en grupp bara kö allt 2 ggr i veckan ist
Citera
2010-10-22, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harry-Brown
Hur länge har du tränat?

Vill du ha fart i skottet ska du nog träna bl.a. axlarna explosivt

Jag har tränat handboll i 9 år . Skall jag fokusera mig på att köra axelpress med hantlar och tyngre vikter då ?
för tillfället när jag kör jag flera repetetioner skall jag fortsätta med det , eller ska jag köra mindre repetetioner fast tyngre då ?

Och det med särskrivningar tror jag har att göra med att jag är väldigt trött för tillfället och när jag skrev tråden, så ni får ta och orka med särksrivning...
Citera
2010-10-22, 08:47
Medlem
Kennie.s avatar
Citat:
Jag har tränat handboll i 9 år . Skall jag fokusera mig på att köra axelpress med hantlar och tyngre vikter då ?
Nej. Fokusera på armhävningar och bänkpress.
Citera
2010-10-22, 10:43
Medlem
Citat:
Hallå,

MVH --ZeRo

Jag skulle säga knäböj, knäböj och knäböj. Får både bra spänst och bättre genombrottsförmåga. Fösvarsarbetet behöver du ben till också. Marklyft är grymt också för att få stabilitet i ryggen. Axlar är bra ur skadestnpunkt eftersom det är stor belastning på dom.

Det räcker inte med styrka för att skjuta hårt. Det mesta är teknik, sedan hjälper det inte hur hårt
man skjuter om man skjuter på målvakten. Bättre att skjuta löst och bredvid målvakten.
Citera
2010-10-22, 12:33
Medlem
Kennie.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dyngakryss
Det räcker inte med styrka för att skjuta hårt. Det mesta är teknik, sedan hjälper det inte hur hårt man skjuter om man skjuter på målvakten. Bättre att skjuta löst och bredvid målvakten.
Ja, om du är höger- eller vänstersexa. Då har du tid på dig att justera ditt skott i luften och attackera ur finurliga vinklar. Är du däremot niometare så ska du ha ett tungt skott. Tar du ett distansskott och pressar det riktigt hårt tvingar du målvakten att reagera väldigt snabbt, och förhoppningsvis felbedömer han/hon då skottets vinkel och släpper in bollen.
Citera
2010-10-22, 12:50
Medlem
Harry-Browns avatar
Citat:
för tillfället när jag kör jag flera repetetioner skall jag fortsätta med det , eller ska jag köra mindre repetetioner fast tyngre då ?

Och det med särskrivningar tror jag har att göra med att jag är väldigt trött för tillfället och när jag skrev tråden, så ni får ta och orka med särksrivning...

Menade hur länge du hade tränat på gym eftersom du inte hade märkt nån skillnad.

Skulle nog köra övningar liknande bänkpress istället som någon annan skrev
Citera
2010-10-22, 17:38
Medlem
GainomaxamoniaGs avatar
Kör explosiva övningar för hela kroppen så kommer du garanterat få resultat!
Citera
2010-10-22, 21:58
Medlem
onceuponatimes avatar
Om det enbart är skottet du vill förbättra är gymmet bland de sista ställena du ska gå. En handbollspelare gymmar för att bli starka i man mot man spelet, explosivare i stegen och tyngre i försvaret.

Vill du få bättre skott ska du helt enkelt lära dig en bra skott teknik och skjuta skjuta skjuta. Sen kan det vara bra att ta ett lättare gympass för bröst, skuldror, axlar och armar. Dock behöver du verkligen inte dra på en massa vikt utan passets mål ska vara att inte drabbas av förslitningskador från den enformiga skotträningen.

Vill du bli bättre handbollspelare ska du träna frivändingar (gärna med ryck), knäböj och marklyft. Kort och gott alla bas-övningar.
Citera
2010-10-22, 22:02
Medlem
Kennie.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onceuponatime
Vill du bli bättre handbollspelare ska du träna frivändingar (gärna med ryck), knäböj och marklyft.
Väl talat.
Citera
2010-10-23, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onceuponatime
Om det enbart är skottet du vill förbättra är gymmet bland de sista ställena du ska gå. En handbollspelare gymmar för att bli starka i man mot man spelet, explosivare i stegen och tyngre i försvaret.

Vill du få bättre skott ska du helt enkelt lära dig en bra skott teknik och skjuta skjuta skjuta. Sen kan det vara bra att ta ett lättare gympass för bröst, skuldror, axlar och armar. Dock behöver du verkligen inte dra på en massa vikt utan passets mål ska vara att inte drabbas av förslitningskador från den enformiga skotträningen.

Vill du bli bättre handbollspelare ska du träna frivändingar (gärna med ryck), knäböj och marklyft. Kort och gott alla bas-övningar.

Tack så mycket för tipset
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in