Som Evilyn sa, så innehåller hårdostar såsom parmesan i princip ingen laktos, därför klarar nästan alla laktosintoleranta av parmesan. Men fråga först om du har möjlighet.
Det jag tänkte på när det kommer till risotton var, du glömmer väl inte smör i den? En riktigt god risotto måste innehålla en klick smör, som du tillsätter på slutet. Ungefär som att montera en sås.
Lite vitt vin, tomat, vitlök och örter är grunden till en god laktosfri sås som funkar bra både till pasta och skaldjur. Eller kör bara som de andra sagt, gör all vitvinssåen på laktosfri grädde.
När det kommer till pilgrimsmusslorna, så vet jag inte om du hade tänkt att ha dem i såsen, men skulle verkligen rekommendera dig att inte ha det. Pilgrimsmusslor blir LÄTT överstekta och lägger du ner dem i kokande sås, så är de fucked på 30sekunder. Max.
Är du osäker på hur en pilgrimsmussla känns när den är klar, så finns det ett bra sätt att få den god.
Ta den ur stekpannan när du vet att den inte är genomstekt. Bättre att servera den för lite stekt än överstekt. Själv äter jag gärna den helst med bara lite stekyta och rå inuti. Underbar konsistens