• 1
  • 2
2010-10-22, 19:38
Medlem
mickelinds avatar
Mycket lustigt. Det funkar för mig. Kör det visserligen på en XP maskin. Ska testa på W7 och se om det funkar. Men det tycker jag att det borde göra. Jag återkommer.
Citera
2010-10-22, 19:49
Medlem
mickelinds avatar
Ok. Har testat i W7 och det funkar alldeles utmärkt. Du måste göra/skriva fel någonstans. Nedanstående är alltså sparat som en .bat fil. Den ligger på skrivbordet. Vid dubbelklick (behöver inte ens köra den som Administratör) så öppnas Firefox.
Kod:
@echo off
start /d "c:/program files/mozilla firefox" firefox.exe
Kolla så att du angett rätt sökväg till programmet du vill ska öppnas.

Summa summarum. Det fungerar.
Citera
2010-10-22, 19:53
Medlem
new-eurochilds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jasin
Hej, undrar ifall man kan göra en genväg eller något liknande som kan starta flera program samtidigt. Tex paint och explorer.
Någon som vet och kan hjälpa mig?

Inte riktigt vad du letar efter, annars är det ändå ett coolt alternativ.

http://www.bitdreamers.com/en/products/timecomx
Citera
2010-10-22, 20:09
Medlem
vonOlofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickelind
Kod:
@echo off
start /d "c:/program files/mozilla firefox" firefox.exe
Kolla så att du angett rätt sökväg till programmet du vill ska öppnas.
Bäst att du kollar din egen sökväg i exemplet...

Du har ju skrivit slashar i stället för backslashar, klart att ingen får det att funka. ;)
Citera
2010-10-22, 20:16
Medlem
mickelinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonOlof
Bäst att du kollar din egen sökväg i exemplet...

Du har ju skrivit slashar i stället för backslashar, klart att ingen får det att funka.
Tror du jag är dum i huvudet, eller?
Jag kör det EXAKT som det står skrivet ovan. Med slashar. Och det fungerar alldeles utmärkt. Sen att du inte får det att funka är ju en annan sak. Vadå ingen annan. Verkar som att det bara är du som inte får det att funka.

En gång till. Ovanstående exempel (med slashar) funkar utmärkt.

Ber så mycket om ursäkt att jag försökte hjälpa. Ska inte upprepas. Inte åt dig i alla fall.
Citera
2010-10-22, 20:54
Medlem
vonOlofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickelind
Ber så mycket om ursäkt att jag försökte hjälpa. Ska inte upprepas. Inte åt dig i alla fall.
Lille vän, jag behöver ingen hjälp. Jag försörjer mig gott på mitt yrke inom IT-världen sedan två decennier.

Däremot bör du själv kolla upp skillnaderna mellan sökvägar i MS-baserade OS och *NIX-dito.

DOS- och Win-familjerna använder backslash, "\" som avskiljare i en sökvägsstruktur, till skillnad från *NIX, VMS med flera som använder "/".

Om du själv lyckas blanda "\" och "/" i ditt system så att det funkar med endera, så kör du knappast med någon standardtolk utan har moddat systemet på ett eller annat sätt.
Citera
2010-10-24, 12:02
Medlem
Så nu fungerar det, jag som hade skrivit fel ursäkta mig. Men hur gör jag så att kör rutorna försvinner?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in