2010-10-21, 17:19
Medlem
roger_ks avatar
Hej på er.

Jag hoppas att jag skriver i rätt del av forumet.

Hur som helst.
Min sambo har epilepsi (dock varit anfallsfri över ett år) och när skadan som resulterade i epilepsin inträffade hade hon en typ av ungdoms/olycksfallsförsäkring hos Länsförsäkringar.

Nu tio år senare har Länsförsäkringar kommit fram till vilken ersättning min sambo ska få.
De bedömde den medicinska invaliditeten till 5% vilket i pengar ger 21200 (tjugoentusentvåhundra).

Kan detta vara en rimlig summa?
Trots allt så innebär ju sjukdomen vissa risker. Bara medicinen hon måste äta innebär en ökad risk för att få missbildade barn.

Kan/ska man överklaga detta beslut och hur går man i så fall till väga?
Kan beloppet vid en överklagan sänkas så att man får ut ännu mindre pengar?

Ha en bra dag
Med vänliga hälsningar
Roger
Citera
2010-10-21, 17:38
Medlem
ormanoffs avatar
Som jag förstår det är invaliditetsgraden för epilepsi mellan 2 och 60 procent. Din sambo anses alltså ha väldigt lätta besvär av sin sjukdom, om det inte stämmer med verkligheten så är det väl lämpligt att ifrågasätta beslutet. Anledningen till att ni endast får ut 21200 är att ni valt att sätta försäkringsbeloppet till 10 basbelopp (vilket för 2010 alltså blir 424 000, varav ni får 5%). Att överklaga går normalt att göra via försäkringsbolaget, de har kundpaneler och liknande som granskar missnöjda kunder. Det är inte en strikt juridisk process, men kan ändå ge resultat.

Att det finns en risk för att föda missbildade barn till följd av medicinen ger mig veterligen ingen ersättning - skulle dock olyckan vara framme när hon väl blir gravid lär försäkringen falla ut vid denna tidpunkt.
Citera
2010-10-21, 17:57
Medlem
roger_ks avatar
Jag är mest nyfiken då vissa personer på olika sidor mer eller mindre tycker man aldrig ska nöja sig med försäkringsbolagets första bud.

Personligen är jag kluven...för oss så är den erbjudna summan inte en piss i mississippi så det är ju pengar som är välkomna å andra sidan så kommer hon att ha sin epilepsi hela livet (jag har för mig att jag har hört/läst att om ep:n inte går över efter typ 3-5 år så finns den där för gott) och då tycker jag att summan kan kännas lite skral.

Man kanske ska nöja sig, vi får pengar och slipper "strul" med överklaganden det blir ju lite en win-win-situation
Citera
2010-10-21, 18:04
Bannlyst
Har man rätt till ersättning från försäkringsbolag om man har haft EP anfall ?
Citera
2010-10-21, 18:07
Medlem
CureMes avatar
Det är ju svårt att se hur de gjort sin bedömning, men om hon inte haft ett anfall på ett år så låter det som att det inte är allt för handikappande?

Hade en jobbarkompis som klassades som 40% vill jag minnas, men han hade ett par rejäla anfall i månaden, så han var nästan alltid täkt av blåmärken och skrapsår då han damp i backen vid anfall. Han får tex inte köra bil, så han cyklar, och får han ett anfall när han cyklar så krashar han handlöst. Epilepsi är ett helvete om det inträffar ofta.
Citera
2010-10-21, 18:08
Medlem
roger_ks avatar
Min sambo har inte haft EP sedan födseln utan fick den i samband med en olycka.
Hon har till och från haft återkommande EP-anfall vilka sedan ett tag tillbaka har minskat (risken för nya finns där dock alltid) och hon har med den typ av försäkring hon hade (hennes mor tecknade den när hon var liten) rätt till ersättning.
Citera
2010-10-21, 18:09
Medlem
CureMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartSverige
Har man rätt till ersättning från försäkringsbolag om man har haft EP anfall ?

Epilepsi är en sjukdom och handikappande, så har man en försäkring som täcker det så är det klart man ska ha ersättning. Men då gäller det ju att man har försäkringen när det debuterar.
Citera
2010-10-21, 18:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av roger_k
Min sambo har inte haft EP sedan födseln utan fick den i samband med en olycka.
Hon har till och från haft återkommande EP-anfall vilka sedan ett tag tillbaka har minskat (risken för nya finns där dock alltid) och hon har med den typ av försäkring hon hade (hennes mor tecknade den när hon var liten) rätt till ersättning.

Ok,

det är så att min lille bror har fått EP- anfall tvån gånger under 1- års tid nu i äldre dar och det är något som inte fanns vid födseln.

Men han har tack och lov inte drabbats mer av det men har han rätt till nån sorts ersättning ?
Ska tilläggas att han har all försäkring som ett barn ska ha.

Förlåt om jag våldtar din tråd lite men den passar så bra även min frågeställning så vi kan väl dela på den ?
Citera
2010-10-21, 18:15
Medlem
roger_ks avatar
Citat:
Förlåt om jag våldtar din tråd lite men den passar så bra även min frågeställning så vi kan väl dela på den ?

Ingen fara.

Just nu lutar vi nog att "acceptera" budet, det räcker ju ändå till en soffa
Citera
2010-10-21, 18:16
Bannlyst
Citat:
Ingen fara.

Jaja, se det som en extra inkomst. Hur gick ni tillväga gång, kan du inte berätta lite snälla ?
Citera
2010-10-21, 18:19
Medlem
CureMes avatar
Citat:
Ingen fara.

Tja, det är ett rätt lågt bud, men det måste stå i proportion till hur invalid det gör henne. Hindras hon från att arbeta? Påverkas hon svårt i sin vardag? Drabbar det hennes hobbies och fritidsintressen osv? Sådant skall vägas in. Sen är det Grand Mal eller mindre påverkan? Slår hon sig mycket när hon drabbas osv.

Är det svårare anfall skulle jag överklaga och försöka få ut mer. Är det mildare så skulle jag låta det vara.
Citera
2010-10-21, 18:24
Medlem
roger_ks avatar
Citat:
Jaja, se det som en extra inkomst. Hur gick ni tillväga gång, kan du inte berätta lite snälla ?

Jag hade inte träffat min sambo när olyckan som resulterade i epilepsi inträffade men direkt efter olyckan så anmälde min sambos mor till försäkringsbolaget och efter att epilepsin uppdagades så anmäldes även detta till försäkringsbolaget så då påbörjade de en utredning om huruvida ersättning skulle utgå och nu bara tio år senare så fick vi ett brev med summan de hade kommit fram till.

Ring till försäkringsbolaget i vilket din bror är försäkrad och fråga/anmäl så kan de ge svar på hur det ligger till.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in