2010-10-21, 15:51
Medlem
pederastens avatar
jag fyller snart år och ska då bjuda på en chili. det är jag jävligt skillad på så där behöver jag ingen hjälp.
men det kommer ett gäng vegosar också och det vore kul att kunna göra något som iaf liknar vår kött-chili. så man slipper göra en tråkig chili med vegofärs.

jag har sojabitar hemma som jag brukar använda för att göra vegetariska grytor. jag undrar om det är någon som testat att göra ett långkok med sådana för att göra just chili?

tror ni det blir bra eller blir de bara svampiga och tråkiga?
annars när jag gör grytor med dessa så får det ju bara koka ihop en kort stund men i en chili så är det ju viktigt att ha lång tillagning för att få ihop alla smaker.

alla tips mottages tacksamt
Citera
2010-10-21, 15:54
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederasten
jag fyller snart år och ska då bjuda på en chili. det är jag jävligt skillad på så där behöver jag ingen hjälp.
men det kommer ett gäng vegosar också och det vore kul att kunna göra något som iaf liknar vår kött-chili. så man slipper göra en tråkig chili med vegofärs.

jag har sojabitar hemma som jag brukar använda för att göra vegetariska grytor. jag undrar om det är någon som testat att göra ett långkok med sådana för att göra just chili?

tror ni det blir bra eller blir de bara svampiga och tråkiga?
annars när jag gör grytor med dessa så får det ju bara koka ihop en kort stund men i en chili så är det ju viktigt att ha lång tillagning för att få ihop alla smaker.

alla tips mottages tacksamt

Det som vore absolut roligast och bäst, är att du gör chillin på nötkött men påstår att den är vegetarisk. Du kommer då enligt min hypotes att kunna konstatera följande:

1. De kommer att ge dig komplimanger över hur det är den godaste chillin de någonsin ätit.
2. Ingen av dem kommer att "spy" eller "få oerhört ont i magen" och allt vad vegosarna brukar säga om att de inte har ätit kött på många år.
Citera
2010-10-21, 16:12
Medlem
Cantorass avatar
Testa med att byta ut köttet mot vitlök - det tillför i alla fall smak till chilin.
Räkna ~100 g /person, skala vitlöken, men behåll klyftorna hela, ge dem ett uppkok i vatten för att mildra smaken lite. Häll bort vattnet och laga sedan chilin på samma sätt som om det hade varit kött - dvs bryn vitlöksklyftorna lite lätt och koka sedan enligt ditt vanliga recept.
Citera
2010-10-21, 18:11
Medlem
Med risk för att låta lite väl obvious - skippa kött/substitut helt och hållet. När jag gör mina chilligrytor brukar det faktiskt vara 50-50 att jag använder kött överhuvudtaget. Men tanke på hur mycket smak en riktig chilligryta har så är det faktiskt helt egalt om det finns kött med eller ej - lika gott ändå.

EDIT: Ett alternativ är att steka på ett gäng skivade chorizo korvar och slänga ner dessa dessa i de portioner där gästerna vill känna att de biter i lite kött.

EDIT 2: Såg först nu ordet färs i första posten. Skippa allt vad färs heter om du ska göra en riktig texas-chili.
Senast redigerad av SirPatman 2010-10-21 kl. 18:17.
Citera
2010-10-21, 18:26
Medlem
pederastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirPatman
Med risk för att låta lite väl obvious - skippa kött/substitut helt och hållet. När jag gör mina chilligrytor brukar det faktiskt vara 50-50 att jag använder kött överhuvudtaget. Men tanke på hur mycket smak en riktig chilligryta har så är det faktiskt helt egalt om det finns kött med eller ej - lika gott ändå.

EDIT: Ett alternativ är att steka på ett gäng skivade chorizo korvar och slänga ner dessa dessa i de portioner där gästerna vill känna att de biter i lite kött.

EDIT 2: Såg först nu ordet färs i första posten. Skippa allt vad färs heter om du ska göra en riktig texas-chili.

men, ja? jag skrev ju att jag inte behöver någon hjälp med att göra chilin med kött. naturligtvis använder jag inte färs när jag gör min chili.

men alltså, era tips om att skippa kött eller ersätta med vitlökar går ju helt bort. alltså, när jag gör en chili så består ju slutprodukten av typ runt 85% sönderkokt kött och lite, lite tokstark chili-gröt runt om.
så det är inget alternativ.

jag är faktiskt inte så överdrivet intresserad av massa recept och sånt om det inte innehåller just grytbitar av soja - så som jag frågar om i trådstarten.
Citera
2010-10-21, 18:35
Medlem
banquets avatar
Varken Quorn eller sojakött blir inte alltför roligt i ett långkok, eftersom det har en tendens att svälla. Jag skulle säga att du försöker göra en såsbas och sedan i slutskedet lägger i veggoköttet.

Det enda köttet, vad jag vet, som det funkar att göra långkok med är den man köper på bl.a vegegården i Malmö. http://www.vegegarden.com/soja.html
Citera
2010-10-21, 18:49
Medlem
pederastens avatar
ja, jag funderade på det. vad tror du man tycker är roligast som veg, att i en stark såsbas gjord bla på kakao, habanero, tomat och öl få färs eller grytbitar?
Citera
2010-10-21, 18:59
Medlem
banquets avatar
Färs skulle jag säga. Bryn den först i lite smör så blir den godare. Grytbitar är dock "tåligare" att tillaga och kan ligga i längre utan att svampa till sig.

Tänk på att vissa quornprodukter kan innehålla ägg, det är bäst att fråga vegeterianera hur hardcore dem är i förväg. Skulle det visa sig att de inte äter ägg så tror att kidneybönor blir gott i din chili.
Citera
2010-10-21, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av banquet
Färs skulle jag säga. Bryn den först i lite smör så blir den godare. Grytbitar är dock "tåligare" att tillaga och kan ligga i längre utan att svampa till sig.

Tänk på att vissa quornprodukter kan innehålla ägg, det är bäst att fråga vegeterianera hur hardcore dem är i förväg. Skulle det visa sig att de inte äter ägg så tror att kidneybönor blir gott i din chili.

Ja bönor är nog ett bra substitut om man inte äter kött, tror man får lägga i dom i slutet av kokningen då så klart så dom inte blir totalt sönderkokade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in