2010-10-20, 22:45
Medlem
heiss avatar
Fick mig en något flummig tanke nyss (note: har inte rökt på många månader).
Iallafall, honplantan producerar pollen som sedan pollinerar hanplantan, som i sin tur producerar frön? Eller hur fan går processen till egentligen? Har för mig att inom växtriket är det väl honan som pollinerar hanen. Rätta mig gärna här.

Men vad skulle behövas, genetiskt sätt, för att cannabisplantan istället skulle kunna ge frukt eller bär (likt hallon t.ex), efter att blomman (budsen) pollinerats? Hade varit hur awesome som helst att käka en sorts cannabisfrukt, med dess typiskt speciella smak och samtidigt bli djävulskt bäng!
Skulle det vara möjligt med dagens teknik att genmodifiera en cannabisplanta och t.ex en hallonplanta och producera bär/frukt med THC i? Tänk er ett massivt träd som ger haschäpplen!
Får hoppas att jag lever den dagen detta genomförs. Diskutera fritt!

/heis
Senast redigerad av heis 2010-10-20 kl. 22:48.
Citera
2010-10-20, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heis
Fick mig en något flummig tanke nyss (note: har inte rökt på många månader).
Iallafall, honplantan producerar pollen som sedan pollinerar hanplantan, som i sin tur producerar frön? Eller hur fan går processen till egentligen? Har för mig att inom växtriket är det väl honan som pollinerar hanen. Rätta mig gärna här.

Men vad skulle behövas, genetiskt sätt, för att cannabisplantan istället skulle kunna ge frukt eller bär (likt hallon t.ex), efter att blomman (budsen) pollinerats? Hade varit hur awesome som helst att käka en sorts cannabisfrukt, med dess typiskt speciella smak och samtidigt bli djävulskt bäng!
Skulle det vara möjligt med dagens teknik att genmodifiera en cannabisplanta och t.ex en hallonplanta och producera bär/frukt med THC i? Tänk er ett massivt träd som ger haschäpplen!
Får hoppas att jag lever den dagen detta genomförs.

/heis

Det är nog som att be en apelsinträd ge plommon tror jag Alltså nästintill omöjligt!
Citera
2010-10-20, 22:52
Medlem
först å främst äre hanen som släpper pollen i trädgården så de blir frön i honornas buds, sen låter din idé helt overklig, jag tror under detta århundrade får du nöja dig med att blanda i ganja i fruktsalladen istället.
Citera
2010-10-20, 23:08
Medlem
heiss avatar
Just thc-genen som egentligen är ett sorts skydd för plantan och korsa den med något borde väl inte vara helt omöjligt? När man kan korsa fiskar och tomater låter ju detta busenkelt.
Citera
2010-10-20, 23:24
Medlem
Citat:
Just thc-genen som egentligen är ett sorts skydd för plantan och korsa den med något borde väl inte vara helt omöjligt? När man kan korsa fiskar och tomater låter ju detta busenkelt.
ja tycker de låter jävligt konstigt, först å främst så förstår ja inte varför man ska krångla till de så, antingen kan du smula ner lite gräs i en fruktsallad, eller eftersom du bara vill åt thc sprayar man syntetiskt thc på en frukt.. Personligen gillar jag inte dedär med att bara använda själva thc:n, de känns som att alla dom andra cannaboiderna är där för en anledning. T ex cbd känns väldigt viktigt då de har medicinsk effekt.

Men låt oss säga att din teori kan funka, då borde man ju troligen behöva nån typ av frukt som de finns hon- och hanplantor av. Eftersom slutprodukten ska vara en frukt så bör man ha en cannabis-hane och en frukt-hona. Sen skulle man säkert behöva korsa dom flera gånger om för att nå det resultat man vill, men jag tror att i praktiken måste man vara nån typ av forskare eller nåt sånt för att göra detta.
Tror inte man kan göra detta som odlare vare sig man heter Jorge Cervantes eller Mr Green
Citera
2010-10-20, 23:42
Medlem
heiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jewkob
ja tycker de låter jävligt konstigt, först å främst så förstår ja inte varför man ska krångla till de så, antingen kan du smula ner lite gräs i en fruktsallad, eller eftersom du bara vill åt thc sprayar man syntetiskt thc på en frukt.. Personligen gillar jag inte dedär med att bara använda själva thc:n, de känns som att alla dom andra cannaboiderna är där för en anledning. T ex cbd känns väldigt viktigt då de har medicinsk effekt.

Men låt oss säga att din teori kan funka, då borde man ju troligen behöva nån typ av frukt som de finns hon- och hanplantor av. Eftersom slutprodukten ska vara en frukt så bör man ha en cannabis-hane och en frukt-hona. Sen skulle man säkert behöva korsa dom flera gånger om för att nå det resultat man vill, men jag tror att i praktiken måste man vara nån typ av forskare eller nåt sånt för att göra detta.
Tror inte man kan göra detta som odlare vare sig man heter Jorge Cervantes eller Mr Green
Jo jag tänkte mer teoretiskt att detta skulle genomföras av forskare på laboratorium, annars skulle det vara ganska omöjligt. Genmodifiering idag bland grödor görs för att maximera avkastningen. Något liknande hade väl inte varit så främmande. Om man tar steget längre som jag tänkte i min första post där man korsar grödorna med varandra för att på något sätt få fram en frukt som innehåller de psykoaktiva ämnena i cannabis hade varit lockande.
Citera
2010-10-20, 23:46
Medlem
DigGaNs avatar
Cannabis -> Drogodling

/Mod
Citera
2010-10-20, 23:46
Medlem
Citat:
Jo jag tänkte mer teoretiskt att detta skulle genomföras av forskare på laboratorium, annars skulle det vara ganska omöjligt. Genmodifiering idag bland grödor görs för att maximera avkastningen. Något liknande hade väl inte varit så främmande. Om man tar steget längre som jag tänkte i min första post där man korsar grödorna med varandra för att på något sätt få fram en frukt som innehåller de psykoaktiva ämnena i cannabis hade varit lockande.
okej, aa då borde de nog gå. Men på grund av den illegala statusen nästan världen över så lär de inte hända föränn de blir mer accepterat i framgångsrika forskarländer.
Men jag tycker ändå de är ganska onödigt att sträva efter när de finns en helt perfekt planta redan som du kan göra så mycket med.
Citera
2010-10-21, 00:24
Medlem
Det är som att du skulle ge en tik människo sperma för att du vill att hennes avkomma ska prata. Det funkar inte riktigt så och du kommer aldrig att se något liknande. Människan är inte herre över det genetiska materialet. Mycket går att göra, men du kommer aldrig att få se dina cannabis plantor med frukter på.

Sen så vill jag även tillägga att buddsen inte är blommor utan pistiller som är täckta med kåda.

Pz
Citera
2010-10-21, 01:05
Medlem
Citat:

Jag vet inte vart du har fått det ifrån men man kan inte korsa fiskar med tomater. Det är svårt nog att korsa åsnor med hästar!
Du kan f.ö. testa att odla ett träd från de frön du hittar i ett äpple, det blir inte nog mycket till äpple, trots att de har förmågan att växa och bli ett äppel träd.

Men det är ju inte uteslutet att det skulle kunna gå att få en ANNAN växt att producera cannabioidier men, förutom att det är enklare att låta sativan göra det den är bäst på, så är det inte "Politiskt Korrekt" att ens försöka få en jordgubbe att producera THC (det skulle bara leda till att även jordhubbar blir förbjudna).

/WN
Citera
2010-10-24, 14:48
Medlem
GenKans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radonic
Det är som att du skulle ge en tik människo sperma för att du vill att hennes avkomma ska prata. Det funkar inte riktigt så och du kommer aldrig att se något liknande. Människan är inte herre över det genetiska materialet. Mycket går att göra, men du kommer aldrig att få se dina cannabis plantor med frukter på.

Sen så vill jag även tillägga att buddsen inte är blommor utan pistiller som är täckta med kåda.

Pz

Snacka om party pooper ^^ Man kan ju lägga till egenskaper till gröda/frukt det vet vi. Man kan ändra storlek och form det vet vi. Man kan anpassa grödan till ett klimat den klara av. Så man skulle säkert på sikt (10-20år forskning) kunna göra någon form av "GRANAT äpplen" xD

Frågan är dock (om man nu får detta att fungera) om THC frigörs om man bara stoppar det i munnen. Vad jag har fattat så frigörs inte THC om man inte värmer det till en ånga (rätt mig om jag har fel)? Alltså att man isf skulle behöva torka frukt för att sen röka det?

Ser det som fruktansvärt coolt men rätt mycket en ren slöseri med tid
Citera
2010-10-24, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GenKan
Snacka om party pooper ^^ Man kan ju lägga till egenskaper till gröda/frukt det vet vi. Man kan ändra storlek och form det vet vi. Man kan anpassa grödan till ett klimat den klara av. Så man skulle säkert på sikt (10-20år forskning) kunna göra någon form av "GRANAT äpplen" xD

Frågan är dock (om man nu får detta att fungera) om THC frigörs om man bara stoppar det i munnen. Vad jag har fattat så frigörs inte THC om man inte värmer det till en ånga (rätt mig om jag har fel)? Alltså att man isf skulle behöva torka frukt för att sen röka det?

Ser det som fruktansvärt coolt men rätt mycket en ren slöseri med tid
Saken är den att man måste förstå varför THC finns i cannabis plantan. Innan ni förstår det så kan ni säkert sitta och babbla på om hur coolt det skulle vara, utan att ens fatta hur cannabis fungerar.
Kådan som bildas på bladen skapas för att cannabis vill skydda sig mot solen farliga UV strålning. I kådan finns det massa ämnen som blockerar uvstrålningen och THC är en restprodukt av dessa ämnen och den skapas bland annat av ljus. Så en frukt skulle aldrig kunna INNEHÅLLA THC, men den skulle säkert kunna bli täkt av thc om man nu tänker syfy framtid.

Hoppas du förstår bättre.

PZ
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här