Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-10-20, 20:59
Bannlyst
Yo,

Jag brukar alltid stänga av den processen då den tar upp galet mycket minne när det rullar, jag har vanemässigt avslutat fönsterhanteraren i flera år nu och med flera olika datorer och aldrig märkt någon skillnad efter att jag avslutat det?

Vad gör egentligen fönsterhanteraren förutom att äta minne?

alt+tab och sånt funkar fortfarande felfritt.
Citera
2010-10-20, 21:03
Medlem
Loxuss avatar
öh...vad heter själva processen? o_O
Citera
2010-10-20, 21:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Loxus

Fuck det kommer jag inte ihåg och har redan avslutat det..

Men om du kör windows testa öppna aktivitetshanteraren och kolla efter "Fönsterhanteraren för skrivbordet" och den lär dessutom dra fett med minne.

Ett tips är att sortera dom efter vilken process som kräver mest minne så kommer fönsterhanteraren nära toppen. Alltid efter Firefox för mig och då har jag typ alltid 15flikar med facebook, youtube m.m så det är ganska imponerande av fönsterhanteraren att mäta sig med det.
Citera
2010-10-20, 21:36
Medlem
vonOlofs avatar
Citat:
dwm.exe

http://techworld.idg.se/2.2524/1.208940/det-har-ar-dwmexe
Citera
2010-10-20, 23:41
Medlem
Loxuss avatar
Hum, avslutar jag den kommer den tillbaka direkt. I skrivande stund tar den bara 18MB minne dock.
Citera
2010-10-20, 23:47
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truce-
Fuck det kommer jag inte ihåg och har redan avslutat det..

Men om du kör windows testa öppna aktivitetshanteraren och kolla efter "Fönsterhanteraren för skrivbordet" och den lär dessutom dra fett med minne.

Ett tips är att sortera dom efter vilken process som kräver mest minne så kommer fönsterhanteraren nära toppen. Alltid efter Firefox för mig och då har jag typ alltid 15flikar med facebook, youtube m.m så det är ganska imponerande av fönsterhanteraren att mäta sig med det.
Vilken Windows-version kör du? Jag har aldrig märkt av detta i Windows 7, tänkte inte på det i Vista då jag knappt använt det.

Edit: jag testade att öppna lite fler fönster, men dwm.exe kom inte ens över 19MB.
Senast redigerad av crillecrille 2010-10-20 kl. 23:49.
Citera
2010-10-21, 15:10
Bannlyst
Citat:
Hum, avslutar jag den kommer den tillbaka direkt. I skrivande stund tar den bara 18MB minne dock.
jepp man måste alltid avsluta den 2ggr, då försvinner den tills du startar om datorn.
Citera
2010-10-21, 15:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Vilken Windows-version kör du? Jag har aldrig märkt av detta i Windows 7, tänkte inte på det i Vista då jag knappt använt det.

Edit: jag testade att öppna lite fler fönster, men dwm.exe kom inte ens över 19MB.

Nää alltså den drar ju inga gigantiska mängder minne, men den drar mer än andra processer förutom Firefox.
Känns ju ganska onödigt att en process som uppenbarligen inte påverkar min datoranvändning ska vara den mest minneskrävande.

Jag har Windows 7 Home Premium.
Citera
2010-10-21, 21:31
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truce-
Nää alltså den drar ju inga gigantiska mängder minne, men den drar mer än andra processer förutom Firefox.
Känns ju ganska onödigt att en process som uppenbarligen inte påverkar min datoranvändning ska vara den mest minneskrävande.

Jag har Windows 7 Home Premium.
Hur mycket tar den upp då? För 19MB är inte mycket
Citera
2010-10-21, 22:37
Medlem
Andreasvbs avatar
DWM är Desktop Window Manager.

Om man har Aero på kan den ta en del minne.

Brukar oftast delas med en svchost som kanske ligger runt 100 MB då det är flera tjänster som använder den.
Du kan högerklicka och gå till tjänster så ser man vilka som använder just den svchost:en.
Citera
2010-10-21, 22:43
Medlem
Loxuss avatar
Jag har Aero på, dwm tar aldrig mer än 19-20MB och min svchost som är på ~100+ MB har inget med sådant att göra o_O
Citera
2010-10-21, 22:57
Medlem
Andreasvbs avatar
Borde du ha.

Citat:
Service name: UxSms
Display name: Desktop Window Manager Session Manager
Description: Provides Desktop Window Manager startup and maintenance services
Path to executable: C:\Windows\System32\svchost.exe -k LocalSystemNetworkRestricted
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in