• 8
  • 9
2011-10-09, 11:21
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Spelar du dum eller är du dum? För du läser uppenbarligen inte vad jag svarar på.
1. Jag har inte påstått att det bara är du som säger att det är fel.
2. Du kanske uttrycker dig på ett sätt som är svårt att förstå?
Citera
2011-10-09, 11:40
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
1. Jag har inte påstått att det bara är du som säger att det är fel.
2. Du kanske uttrycker dig på ett sätt som är svårt att förstå?

1. Okey

2. Ja, du förstår uppenbarligen inte.
Citera
2011-10-09, 11:54
Medlem
Det där med att ta bort potatis, pasta, ris. Vad ska man ha istället?
Säg inte sallad, de har man ändå och de blir man inte så värst mätt på
Citera
2011-10-09, 12:05
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miissfine
Det där med att ta bort potatis, pasta, ris. Vad ska man ha istället?
Säg inte sallad, de har man ändå och de blir man inte så värst mätt på

Rotfrukter?
Citera
2011-10-09, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Rotfrukter?

Mer förslag tack

Rotfrukter blir man ju kass i magen av,
Citera
2011-10-09, 13:27
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litenfisk
Detta tänker jag inte ens kommentera.

Ha! Du gjorde just det

Men kolla sid 664 eller var det 665 här
Kroppen slår över till fettförbränning, man hamnar i kreatos eller vad det nu heter (inte det diabetiker kan hamna i) och det luktar aceton om urinen några dar. Men sen lugnar det ner sig. Det dom testade Jag vet inte om det var paleolitisk, GI, LCHF eller vad man nu skall kalla det redan 1930 och visst blev dom risiga i kistan i några dar. Men ingen dog i alla fall. Gick ner lite i vikt trots att dom bara åt kött/lever/fett.

Så visst kan jägare/samlare eller med ett konstigare ord omnivorer som vi tillhör käka det mesta (vissa saker kan man iofs bara äta en gång som flugsvamp). Men allt för mycket av allt är inte NYTTIGT. Och det var väl frågan i tråden.

10 000år eller 30 000år är fortfarande en skvätt i rymden mot 7 miljoner år när dom första 2 benta homininerna kutade omkring. Utvecklingen mot homo sapiens som jag förutsätter att jag tillhör är just bara en anpassning till ändrade levnadsvillkor - det tar tid. Eller generationscykler egentligen, det går fortare för bakterier att anpassa sig än för tex dinosaurier (som försvann pga nån snabb förändring tror dom).

Så min åsikt är att om man pillar med en maskin som "uppfanns" för 7M år sen, kanske använt sporadiskt med spannmål och kolhydrater under 30k år till att dom senaste 200 åren ha potatis som stapelföda till allt är att gå lite snabbt fram. (jo människan har odlat potatis i ca 8k år men i Sverige blev den inte poppis förrän på 1800 talet nån gång).

Men vad som är nyttigt, och vad som är gott. Det kan man nog diskutera hur länge som helst.
Citera
2011-10-10, 20:23
Medlem
SportTacs avatar
Husmanskost. Rakt av. Det är nyttig mat för mig. Även om den innehåller grädde.
Citera
2011-10-10, 20:26
Medlem
putte31s avatar
Utan att läsa hela tråden så copy&paste jag från ett tidigare inlägg:

* Bönor(koka själv)
* Ris
* Ägg
* Fryst fisk/kyckling(beroende på erbjudande)
* Rotfrukt
* Goda kryddor såsom spiskummin, mynta etc.
* Yoghurt

Allt man behöver!
Citera
2012-04-29, 23:32
Medlem
Nuförtiden så verkar allt möjligt anses vara mer eller mindre "onyttigt" - det räcker med fem sekunders sökning på Google på nästan vilken maträtt som helst + "nyttigt?" så hittar man massor av skeptiker som kritiserar allt ifrån nötkött till fullkornsbröd.

Jag anser att det är tillräckligt nyttigt så länge som man håller sig undan från de där riktigt onyttiga sakerna, till exempel alltför mycket charkprodukter, snabbmat ál McDonalds och alltför mycket godis.
Jag har otroligt svårt att tro att mjölk, potatis, söta frukter och liknande några gånger i veckan skulle vara det minsta ohälsosamt, snarare tvärtom.

Den stora frågan är ju - om en matvara innehåller en mindre nyttig ingrediens, spelar det då någon roll om man ser på helheten?
Blir en matvara med massor av vitaminer, fullvärdigt protein osv onyttig bara för att den innehåller ett kryddmått salt för mycket?
Det tycker inte jag i alla fall.
Senast redigerad av Peter_18 2012-04-29 kl. 23:38.
Citera
2012-04-30, 00:32
Medlem
Aakes avatar
Nyttig mat är allting som är gott det är proportionerna man skall ha koll på
Citera
2012-04-30, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Jag vet inte om det var paleolitisk, GI, LCHF eller vad man nu skall kalla det redan 1930 och visst blev dom risiga i kistan i några dar. Men ingen dog i alla fall. Gick ner lite i vikt trots att dom bara åt kött/lever/fett.
Det verkar lite underligt att en paleolitisk diet skulle vara viktminskande när man tittar närmare på hur det kvinnliga skönhetsidealet var då, Venus från Willendorf, http://sv.wikipedia.org/wiki/Venus_fr%C3%A5n_Willendorf , är bara en av många statyer med rejäla höfter och lår. En kvinna med ett ordentligt lager av fett (lagrad energi) på höft och lår hade större möjligheter att bli gravid och kunna amma ett barn i upp till två år, även i tider med dålig födotillgång.

Jag tror inte att det finns endast en "mirakel" diet/kost som passar alla människor, att säga att kött är nyttigt för alla eller att olika sädesslag är dåligt för alla är att grovt förenkla det hela. En varierad kost med så naturliga råvaror som möjligt och ett kaloriintag som inte överstiger förbrukningen känns för mig som en nyttig kost.
Citera
2012-04-30, 20:52
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frostfjaril
Det verkar lite underligt att en paleolitisk diet skulle vara viktminskande när man tittar närmare på hur det kvinnliga skönhetsidealet var då, Venus från Willendorf, http://sv.wikipedia.org/wiki/Venus_fr%C3%A5n_Willendorf , är bara en av många statyer med rejäla höfter och lår. En kvinna med ett ordentligt lager av fett (lagrad energi) på höft och lår hade större möjligheter att bli gravid och kunna amma ett barn i upp till två år, även i tider med dålig födotillgång.

Jag tror inte att det finns endast en "mirakel" diet/kost som passar alla människor, att säga att kött är nyttigt för alla eller att olika sädesslag är dåligt för alla är att grovt förenkla det hela. En varierad kost med så naturliga råvaror som möjligt och ett kaloriintag som inte överstiger förbrukningen känns för mig som en nyttig kost.

Mja, Venus från milo (130 f.Kr) är lite magrare. Dock är stenåldersmat eller paleolitisk kost lite tidigare. 10.000 f.Kr.

Jägardiet eller rövarkost kanske det kan kallas.

Men jag håller med om att en lagom kost och varierad är bra. Kanske därför så gräver jag ner lite potatis varje år, skaffat en liten plätt där jag får (lagligt) jaga lite älg och sen har vi några får som används som gräsklippare. (Som tack för hjälpen så dräper vi dom på hösten och käkar upp dom).

Att det funkade för mig är väl det enda jag kan säga, om det funkar för andra har jag inte en aning om.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in