Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-10-19, 23:58
Medlem
Nu är det så att jag kämpat i flera veckor med att få igång min dator som grafikkortet pajade på, har nu bytt ut grafikkortet mot ett som fungerar korrekt. Nu är det enda problemet att jag vill installera om winXP men det går inte riktigt som jag vill.

När jag startar datorn och väljer att jag vill starta från windows-skivan så står den och tänker och laddar ett tag, sen kan jag välja mellan att installera om windows, reparera windows eller avsluta guiden. Väljer att jag vill installera om, och då står det:
''Det går inte hitta någon hårddisk på datorn. Kontrollera att hårddsikenheterna är inkopplade och ordentligt anslutna till datorn. Kontrollera också att alla diskrelaterade maskinvarukonfigurationer är korrekta. Du kanske behöver köra ett installationsprogram eller ett diagnostikprogram levererat av maskinvarutillverkaren."''

Det konstiga är att om jag går ut ur guiden och startar om datorn och går in i windows och sedan går in på enhetshanteraren och högerklickar på hårddisken och går in på egenskaper så står det under enhetsstatus att enheten fungerar korrekt.

Min fråga: Hur kan det komma sig att hårddisken fungerar korrekt enligt enhetshanteraren men att den inte går att hitta när jag vill ominstallera windows? Går att ladda ner drivrutiner och installera dem osv och det borde ju inte vara möjligt om det inte finns en ikopplad hårddisk..

Edit: Letade efter liknande trådar och hittade en som var några år gammal, dock gav den inte mig något svar som hjälpte mig.
Citera
2010-10-20, 00:05
Medlem
wireless_admins avatar
hm, kan bero på olika faktorer, men testa att formatera den till ntfs läge annars kolla om det är något fel på hddn via chkdsk, starta kör och skriv in cmd sen ok i konsollen skriv in;
Kod:
exempel chkdsdk X: /r 
det bör funka ("X:" et är ditt enhetsbostav som du har själv bestemt dig för , D:, E:, A:, m.m)

annars är det en för gammal skiva och för ny hdd som du har, vad va det för os du skulle installera?
Citera
2010-10-20, 00:05
Medlem
maskizs avatar
Vad har hårddisken för enhetsbeteckning? Har för mig jag hade något liknande problem för några år sedan. Tror hårddisken hade beteckning Z för mig. Ändrade då till E och då hittades hårddisken.
Citera
2010-10-20, 00:08
Medlem
Om det är en dator med sata disk så kan det ibland behövas drivrutiner till denna för att installationen av XP ska hitta hårddisken. om du inte fått med detta till ditt moderkort så får du leta på nätet efter dem.

om du har flera hårddiskar kan du prova med att ta bort alla utom den du ska installera på men se då till att denna sitter som primär, eller master

vet inte om denna tråden kan hjälpa dig

https://www.flashback.org/t605203
Citera
2010-10-20, 00:10
Medlem
wireless_admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tumi
Om det är en dator med sata disk så kan det ibland behövas drivrutiner till denna för att installationen av XP ska hitta hårddisken. om du inte fått med detta till ditt moderkort så får du leta på nätet efter dem.

om du har flera hårddiskar kan du prova med att ta bort alla utom den du ska installera på men se då till att denna sitter som primär, eller master

vet inte om denna tråden kan hjälpa dig

https://www.flashback.org/t605203
Citera
2010-10-20, 00:23
Bannlyst
Välj i stället "Reparera Windows" och väl inne i den kommandotolken så skriver du "format C:". Efter att formatering är klar så startar du om datorn och installerar Windows först då.

Det kan fungera.
Citera
2010-10-20, 10:46
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Det du bör göra för att allt skall gå rätt till från början till slutet, är att du:

Först ser till att spara undan de filer etc. som du vill ha kvar. (typ: Bränn till CD/DVD etc. eller spar till USB-minne!)

Passa även på att besöka dator/moderkortstillverkarens webbplats och ladda ner moderkortsdrivrutiner samt drivrutiner till SATA, grafikkort, ljudkort & nätverkskort etc. Ofta finns det en txt-fil som anger hur du skapar en Diskett med SATA-drivisarna! (Låna diskdrive om du inte har en i datorn)
Alt. använd "IDE-mode" på SATA-disken, rådfråga moderkortsmanualen vid behov!
Spara övriga Drivrutiner på t.ex. USB-minne/Cd/DVD-skiva!

Kör gärna även en "Kefinder" som plockar fram den registreringsnyckel du har i dag.. så du har en giltig nyckel till ominstallationen.
Den länkade version anger även din Officenyckel: http://urlsnip.com/52562 (OBS! Denna typ av program ger varningar från ditt virusskydd!)

Därefter är det bästa att helt "rensa" datorn och börja på nytt.. Då slipper du ärva problem från tidigare installation..
Vill du ha en kort & enkel steg för steg beskrivning så kommer det en här:

Ovan saxat ur installationsanvisningen för windows xp Pro som finns att ladda ner gratis från http://www.WinGuider.se
Dessa guider förstärker datorns säkerhet så att angrepp, användarfummel och smittor effektivt hindras, samtidigt som den optimala installationen ser till att plocka ut maximal prestanda ur din dator. Den använder du om du vill få en snabb och säker dator att använda länge, utan ideliga rensningar, problem och ominstallationer!
Citera
2010-10-20, 17:53
Medlem
Tack så mycket för tipsen! Ska läsa igenom allt nogrannare och försöka fixa det Problemet kan kanske vara att jag inte laddat ner några drivrutiner till datorn som någon nämnde, formaterade om datorn för cirka en vecka sen och har inte gjort något på datorn efter det i princip :P
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in