2010-10-19, 22:18
Medlem
Hejsan

Knappt så man vågar kliva in i detta forum, köksanalfabet som man är.
Har av okänd (jaja fyllerelaterad) anledning bjudit hem lite folk till helgen på mat. Nu tänkte jag göra en av få rätter jag kan. Torsk i ugn med kräftstjärtar och till det färsk pasta. Detta kan jag nog greja men jag skulle behöva en schysst och framförallt lättlagad förrätt som passar in. Som efterrätt tänkte jag vaniljpannacotta för det har jag klarat en gång av två

Tack på förhand
SizeSmall
Citera
2010-10-19, 22:27
Medlem
Nu i dessa kalla hösttider skulle jag laga till någon god soppa. Nån lite krämigare variant, och servera det ihop med ett gott bröd. Enkelt, lättlagat och framförallt gott.
Citera
2010-10-19, 22:28
Medlem
Mandingos avatar
enklast möjliga löjliga hummersoppan...

fräs lite grönt och lök häll i bong hummerfond och koka upp...
häll i Grädde, koka ihop...
smaka av och krydda efter behag...
Mixa i blender, tillbaka i grytan, red (maizena, lite i taget) om du vill ha den tjockare...

öppna 1 burk konserverad hummer, rosta baguetteskivor

häll upp soppan i tallrikar, lägg en baguetteskiva i tallriken, lägg på en bit hummer...
Citera
2010-10-19, 22:30
Medlem
Miniis avatar
Något som är väldigt enkelt och passar nästan till allt är en sallad som förrätt.

Blanda ihop sallad,små tomater,gurka, ha sedan en god dressing till, antingen köper du en eller så blandar du bara ihop citron,olja,och salt. För att salladen ska få en det där lilla extra så kan du ha i lite hakade nötter.

Lycka till!
Citera
2010-10-19, 22:31
Medlem
GronTomats avatar
Jag gillar sallad så det hade jag börjat med, lite svårt att ge dig tips vad är du sugen på fisk eller kött till förrätten, är du rädd för att misslyckas med pannacottan så finns det att köpa på påse men en hemmagjord slår allt.
Citera
2010-10-19, 22:31
Medlem
Hummersoppa är skitgott. Fast man brukar sällan servera fisk/skaldjur både som förrätt och varmrätt. Är det fisk till varmrätt brukar fågel eller mittemellan få vara förrätt. Jag hade nog serverat någon sparris-,blomkål- eller broccolisoppa.
Citera
2010-10-19, 22:34
Medlem
looolsis avatar
Kör på medelhavsvis. Skiva en avocado, pressa citron och strö lite flingsalt ovanpå. Enklare än så blir det inte.

Viola
Citera
2010-10-19, 22:47
Medlem
SinXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SizeSmall
Hejsan

Knappt så man vågar kliva in i detta forum, köksanalfabet som man är.
Har av okänd (jaja fyllerelaterad) anledning bjudit hem lite folk till helgen på mat. Nu tänkte jag göra en av få rätter jag kan. Torsk i ugn med kräftstjärtar och till det färsk pasta. Detta kan jag nog greja men jag skulle behöva en schysst och framförallt lättlagad förrätt som passar in. Som efterrätt tänkte jag vaniljpannacotta för det har jag klarat en gång av två

Tack på förhand
SizeSmall

I min kokbok stod att flygande jakob var en bra förrätt till fiskrätter.
Citera
2010-10-19, 22:50
Medlem
basta sparrissoppan:

koka 400-500g sparris i 9 dl vatten med gronsaksbuljong. mixa nar sparrisen ar mjuk. ror snabbt ner en dl gradde blandat med tva agg-gulor. servera med varmt brod. yum!

eller kor brod, tapernad (mixa oliver, lite olivolja, nga vitloksklyftor) + skivade tomater / mozzarella / avokado.
Citera
2010-10-19, 22:54
Medlem
mats.nystroms avatar
En skummig blomkålssoppa med stekt sidfläsk och ostronskivling.
Enkelt som fan och sjukt jävla gott. Kommer imponera, trots att det är en barnlek att slänga ihop.
Fördelen är att den kan förberedas och sedan bara värmas på och skummas upp precis innan.
På så sätt får du perfekt timing till varmrätten.
Citera
2010-10-19, 23:16
Medlem
en läcker kantarelltoast kanske?
Citera
2010-10-20, 02:32
Medlem
Teddehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankyyyy
en läcker kantarelltoast kanske?

Gott, går snabbt att göra också men framförallt extremt simpelt!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in