170 i varmluft och så spelar tiden ingen roll utan de flesta tar ut vid 40-45? Hur långt innan plockar ni ut den? Jag menar ska den ha 45 måste den kanske ut vid 40 eller något.
Tips på bra termometrar uppskattas också, gärna runt 100-200 kr.
170 i varmluft och så spelar tiden ingen roll utan de flesta tar ut vid 40-45? Hur långt innan plockar ni ut den? Jag menar ska den ha 45 måste den kanske ut vid 40 eller något.
Tips på bra termometrar uppskattas också, gärna runt 100-200 kr.
Införskaffade en termometer, körde laxen i ugnen på 100 C upp till innertemp på 45 C. Blev sådär ska jag säga. Tidigare har vi kört 200 C a la 25-30 min så vi är ju vana vid något annat. Nu blev den mycket råare, helt ätbar och god men inte som annars. Har dock fått den för torr ibland så vettefan hur jag ska fortsätta nu.
Ska man nöta på med 100 C men ta ut den vid 55 C? Annars har 20-25 min på 200 C alltid gett en fin bit (man vill dock förbättra sig hela tiden) men detta går emot mycket av det man läser. Flera kockar förespråkar lågtemp och innertemp på runt 48 C. Men det är väl också en smaksak, får bli längre tid alternativt högre temp nästa gång iaf.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!