Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2010-10-23, 18:36
Bannlyst
Gör mindre bitar av köttfärs istället som du serverar i pita med massa stark sås, krydda köttet så det blir kebabigt kanse inte riktig kebab men det där färdigstrimlade "kebabköttet" vägrar jag betala för.
Citera
2010-10-23, 18:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fader Jack
Låter som shiskebab och är inte mera äkta kebab än den typ du får på pizzeriorna (dönerkebab).

Tycker inte Sverige har riktiga döner, fyfan kom ihåg att man kunde köta giganstska sånna i Tyskland som var så starka att man fick tårar i ögonen men ändå sjukt goda.
Citera
2010-10-23, 19:49
Medlem
El-Knoxs avatar
Tror det är jävligt sällsynt med äkta kebab i Sverige. Den skiten man oftast får på pizzerior består av slaktavfall. Man tar det , i stort sett, färdigslaktade kadavret och spolar väck resterna från benen med en högtryckstvätt. Detta mög mals ner, kryddas och formas slutligen till den produkt man ser på pizzeriorna (dvs den roterande köttstocken).

Äkta kebab görs av fint lammkött som träs på detta spett. "Köttskivorna" varvas med kryddor.
Citera
2010-10-23, 21:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av El-Knox
Tror det är jävligt sällsynt med äkta kebab i Sverige. Den skiten man oftast får på pizzerior består av slaktavfall. Man tar det , i stort sett, färdigslaktade kadavret och spolar väck resterna från benen med en högtryckstvätt. Detta mög mals ner, kryddas och formas slutligen till den produkt man ser på pizzeriorna (dvs den roterande köttstocken).

Äkta kebab görs av fint lammkött som träs på detta spett. "Köttskivorna" varvas med kryddor.

exakt, men ändå finner jag dönerkebab gryt gott ibland
Citera
2010-10-24, 15:49
Medlem
klybans avatar
Citat:

Behöver inte alls vara lamm för vara äkta kebab, kebab beskriver tillagningstekniken och inte valet av kött.
Citera
2010-10-24, 17:12
Medlem
El-Knoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Behöver inte alls vara lamm för vara äkta kebab, kebab beskriver tillagningstekniken och inte valet av kött.

Tja, jag skulle väl tro att det är upp till var och en vad man vill kalla det. Gissningsvis skulle man inte komma undan med att kalla det för kebab om det är gjort på gris om man frågar en kioskgubbe i Turkiet som hela sitt liv gjort det på lammkött.

Samma sak gäller ju vad som är hamburgare och inte. Vissa hävdar ju konsekvent att det är pannbiff och inte hamburgare om man har gul lök i smeten. Själv tycker jag det är totalt bullshit eftersom det inte är ovanligt med lök i smeten i hamburgarnas förlovade land USA. Till och med Gordon Ramsey kör med lök i färsen.
Citera
2010-10-24, 17:44
Medlem
klybans avatar
Citat:
Tja, jag skulle väl tro att det är upp till var och en vad man vill kalla det. Gissningsvis skulle man inte komma undan med att kalla det för kebab om det är gjort på gris om man frågar en kioskgubbe i Turkiet som hela sitt liv gjort det på lammkött.

Samma sak gäller ju vad som är hamburgare och inte. Vissa hävdar ju konsekvent att det är pannbiff och inte hamburgare om man har gul lök i smeten. Själv tycker jag det är totalt bullshit eftersom det inte är ovanligt med lök i smeten i hamburgarnas förlovade land USA. Till och med Gordon Ramsey kör med lök i färsen.
Har fortfarande ingen betydelse, det beskriver tillagningssättet inget annat.
Vilket kött du använder är av sekundär betydelse.
Citera
2010-10-25, 20:36
Medlem
Qibbla Halal kebabskav verkar vara mer lik pizzakebab, jag har dock inte lyckats hitta det i någon butik än.
http://kryddburken.se/2010/10/15/kebabrulle-va-de-har/
Citera
2010-10-25, 21:22
Medlem
SvenEricTheGambles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morris
Qibbla Halal kebabskav verkar vara mer lik pizzakebab, jag har dock inte lyckats hitta det i någon butik än.
http://kryddburken.se/2010/10/15/kebabrulle-va-de-har/

Borde finnas på Willy´s.
Vet att dom har en del produkter från Qibbla Halal där och jag är nästan 100 på att jag sett den där kebabpåsen någonstans. Å andra sidan handlar jag då och då i Tensta/Rinkeby så jag kanske missminner mig.
Såg ganska bra ut faktiskt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in