2010-10-19, 16:55
Medlem
Jag tränar 4ggr i veckan och kör 2 muskelgrupper per träning + springer 2 gånger i veckan.
Normalt brukar jag vila den sista dagen i veckan och sen köra på igen.

Jag undrar alltså hur ofta man bör ta en dag vila? en dag vila mellan varje pass eller vila en gång i veckan? vad tycker ni?
Citera
2010-10-19, 16:56
Musklerna behöver mellan 24 och 48 timmar vila. Om du kör olika muskelgrupper varje pass bör väl du köra varannan minst så de får 48 timmars vila.
Citera
2010-10-19, 17:26
Medlem
Vila är då musklerna byggs upp, så ja det behövs. Mat är dock viktigt också :P
Citera
2010-10-19, 18:27
Medlem
Vila är extremt viktigt för musklernas uppbyggnad.
Träning, mat och vila

Träning = Du bryter ner musklerna.
Mat = Du ger näring så musklerna kan byggas upp och bli större.
Vila = Du ger musklerna tid att byggas upp.

Kort sammanfattning
Citera
2010-10-20, 09:35
Medlem
CuliusJeasars avatar
@WhiteiVian; Jag gör ett litet instick i din tråd, eftersom min frågeställning är väldigt snarlik. I hope you don't mind. Isåfall får jag väl göra en egen tråd trots allt.

Jag tränar ca 5-7 gånger i veckan (ena veckan 7 pass, nästa vecka 5 pass, infinite loop), varje vecka innehåller alltid 2 gympass (vilka båda syftar till volymökning), resten är träning för långdistanslöpning (3,5,10km). Den hårda veckan med 7 pass har jag en dag som innehåller dubbla träningspass (eftersom jag alltid vill ha en dag i veckan helt fri från träning). Denna dag blir det först gym, bröst/mage/rygg i ca 60 min, sedan käka/sova i ett par timmar, för att sedan sticka ut och köra ett distansträningspass i 50 min, (dvs jogga i ca 9,5km/h). Vad jag undrar är, är det starkt negativt för styrketräningen att göra så, eller spelar det ingen/väldigt liten roll?

Jag äter bra och tillräckligt för att ligga över energibehovet och jag sover mycket. Kan jag då uppnå lika mycket "gain" som om jag inte hade sprungit senare på dagen? Anledningen till frågan är att man hör så många som säger att man inte kan kombinera gymmet med mycket konditionsträning, om man vill växa, vilket är mitt mål.

Sorry för kapningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in