Flashback bygger pepparkakshus!
2010-10-19, 11:09
Medlem
Magnu5s avatar
Tjenixen, jag köpte mig en iMac för 5-6 veckor sedan och tills för en vecka sedan var det världens bästa dator... Då helt plötsligt slutade internet att fungera mitt i alltihopa, tänkte först att det var Bahnhof som hade problem och gjorde en felanmälan, fick till svar att allt skulle fungera vilket det dock inte gjorde. I inställningarna, om jag kör automatiskt med DHCP får jag meddelandet att "Ethernet har ett egentilldelat ip-nummer och kommer inte kunna ansluta till Internet"

Kom på att jag har ju Windows installerat och bootade därför upp det istället, fick först inget ip-nummer där heller men efter att ha kört felsökningen i Nätverks och Delningscenter två gånger så hoppade det igång, frustrationen var total... Kollade därefter upp mitt ip-nummer, tog dessa siffror och skrev in dem manuellt i OSX och jag var online igen!

Saken är bara den att om jag stänger av datorn och lite senare bootar upp den igen i OSX så fungerar det inte längre utan jag måste först in i Windows som någon slags aktiverings procedur, för att kunna få internet i OSX...

Hoppas någon kan utläsa mitt problem och kanske känner till en lösning

/Magnus
Citera
2010-10-19, 21:51
Medlem
smurfehs avatar
Att aldrig stänga av datorn är ju ett alternativ Uhm, om man ska vara krånglig kan du ju prova att boota upp till installationsskivan och kolla med nätverksverktyget och prova pinga..

Provat ny nätverksplats och ändrat tjänstordning?
Tagit bort Ethernet ur listan och lägga till igen?

Annars kan man ju i värsta fall pilla ut /Library/Preferences/SystemConfiguration/ och starta om datorn. Detta nollställer alla nätverksplatser och eventuella inställningar så du vet.

Sedan har vi ju våran PRAM-reset som brukar göra underverk.
Senast redigerad av smurfeh 2010-10-19 kl. 21:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in