Tjenixen, jag köpte mig en iMac för 5-6 veckor sedan och tills för en vecka sedan var det världens bästa dator... Då helt plötsligt slutade internet att fungera mitt i alltihopa, tänkte först att det var Bahnhof som hade problem och gjorde en felanmälan, fick till svar att allt skulle fungera vilket det dock inte gjorde. I inställningarna, om jag kör automatiskt med DHCP får jag meddelandet att "Ethernet har ett egentilldelat ip-nummer och kommer inte kunna ansluta till Internet"
Kom på att jag har ju Windows installerat och bootade därför upp det istället, fick först inget ip-nummer där heller men efter att ha kört felsökningen i Nätverks och Delningscenter två gånger så hoppade det igång, frustrationen var total... Kollade därefter upp mitt ip-nummer, tog dessa siffror och skrev in dem manuellt i OSX och jag var online igen!
Saken är bara den att om jag stänger av datorn och lite senare bootar upp den igen i OSX så fungerar det inte längre utan jag måste först in i Windows som någon slags aktiverings procedur, för att kunna få internet i OSX...
Hoppas någon kan utläsa mitt problem och kanske känner till en lösning
/Magnus