Flashback bygger pepparkakshus!
2010-10-27, 23:13
Bannlyst
Jehovas är INTE på något sätt sedd som en kristen församling av övriga kristenheten. De utmärker sig på flera sätt med b.la blodläran och annan syn på Jesus.

Församlingen uppvisar tydliga sekteristiska drag. Jag tror inte att det är bra för din grabb att hänga med dem, tyvärr. Inte för exet heller. Men jag har ju aldrig varit medlem själv så....men känns spontant som en manipulativ och tvingande församling.

Hoppas din grabb inte tar skada.

Och till mormonlady (bra skrivet i övrigt): det är inte torrt i baptistförsamlingar...
Senast redigerad av zaraja 2010-10-27 kl. 23:17.
Citera
2010-10-29, 00:06
Medlem
Mormonladys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zaraja
Jehovas är INTE på något sätt sedd som en kristen församling av övriga kristenheten. De utmärker sig på flera sätt med b.la blodläran och annan syn på Jesus.

Församlingen uppvisar tydliga sekteristiska drag. Jag tror inte att det är bra för din grabb att hänga med dem, tyvärr. Inte för exet heller. Men jag har ju aldrig varit medlem själv så....men känns spontant som en manipulativ och tvingande församling.

Hoppas din grabb inte tar skada.

Och till mormonlady (bra skrivet i övrigt): det är inte torrt i baptistförsamlingar...

Det här med torrt är ett relativt begrepp. Torrt = inga eller nästan inga karismatiska uttryck på gudstjänsten, exempelvis att folk talar i tungor eller profeterar mm. Baptister gör det oftast privat eller eventuellt i sina hemgrupper/bönegrupper.

"Tungomåltalande uppmuntras i undervisningen men talas sällan högt under gudstjänster inom bl.a. svenska baptistsamfundet och svenska missionsförbundet."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tungom%C3%A5lstalande

Sen så stämmer inte riktigt informationen i Wikipedia när det gäller tungomålstalande. De säger att det skedde i modern tid först 1901. Fast i Mormonkyrkan skedde det redan 1832, kanske till och med tidigare.

http://lds.org/ldsorg/v/index.jsp?hi...004d82620aRCRD

Jag är inte medlem bara i Mormonkyrkan, utan också i Svenska kyrkan och är dessutom en baptist. Hmmm... så kan det gå.
Citera
2010-10-29, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JehovasQuestion
Dock har jag precis nyligen fått bekräftat att dessa bibelläsare som hjälper mitt ex faktiskt är de "famösa" Jehovas vittnen OCH att mitt barn följer med väldigt ofta till deras predikan och möten. Mitt barn har nu t o m tagit med sig bibeln hem till mig på mina veckor och i den står det Jehovas vittnen m m

Tänk på att både du och mamman är viktiga auktoriteter för ditt barn. Om barnet tagit med sig bibeln så antar jag att barnet är moget och stort nog för ett logiskt resonemang iaf. i liten skala.

Det handlar väl inte om att du absolut vägrar att ditt barn skall bli JV när det väl är vuxet nog att fatta ett sånt beslut (18+), utan du vill väl i grund och botten att barnet inte skall bli hjärntvättat i unga år, eller hur?

En sak jag förmodligen skulle göra i dina skor är att få in lite "motvikt" i barnets liv. T.ex. ta med barnet till exempelvis Naturhistoriska Riksmuseet och kolla primat- och dinosaurie-utställningarna etc. Sen skulle jag försöka att hitta på argumentations-lekar eller liknande så att barnet (om det är stort nog) får en bra grund av skeptiskt tänkande och får förmågan att enkelt avfärda påståenden som är ogrundade.

Av mina undersökningar tror t.ex. JV på syndafloden helt bokstavligen och med en grundskoleutbildning samt lite logiskt resonemang bör det inte vara så svårt att sätta in en rejäl kil eller tankeställare vad gäller sådana absurda historier och trosuppfattningar.
Citera
2010-11-08, 23:41
Medlem
Jag är inte ett JHV. Men har varit med på många samlingar. Kan inte så mycket om JHV men lite.

1. nej JHV är igen sekt. Sekter brukar oftast vara små grupper. Men JHV är rätt stort över hela värden.
2. Ditt barn har egen vilja. Går inte att förbjuda man brukar få rätt stark tro tex kändre jag själv ångest när jag iten kom på möten.
3.JHV möten pratar bara om bibeln typ. Pratar absolut inte tungor, då dom menar att det är Satan som pratar genom mäniskor. ( om jag minns rätt )
4 Man blir iten knäpp! Man blir en bättre person som vissar kärlek. Finns många bra mänsikor, Vittnen är precis som vem som hälst.
5. hoppas inte du är seriös....finns kanske max 2 personer i varige samling. Men dom blir avstängda direkt. Ingen hälsar ens på dom.
6. Inte hjärn tvättning. Man har egen vilja vill man dit går man vill man inte så skiter man i det. Vittnen bara pratar om biblen och försöker vissa rätt väg i livet.
7. Skulle inte tro det. Men om du är allt fö negativ till din barns tro kanske han/hon inte anser att du respekterar honoms/hennes åsikter. Kan kanske leda till något dåligt. vad vet jag...
8. Wikipedia är falskt! mycket där stämmer inte alls med JHV. Nej dom vill inte isolera sig. Klart dom vill att du ska ha knotakt med din sån. Dom vill ingen illa.
9.-
10. Nej det hoppas jag inte. Skulle vara synd och fel. Tycker inte du att dit barn har rätt till att gå i kyrakn om han vill? Samma sak med Rikes sal

Jag tycker du borde ta reda på själv vad deta är för religon istället för att lyssna på anda och kolla hemsidor...
Beklagar stavningen
Senast redigerad av Paaer 2010-11-08 kl. 23:44.
Citera
2010-11-09, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paaer
Jag är inte ett JHV. Men har varit med på många samlingar. Kan inte så mycket om JHV men lite.
Jag tycker du borde ta reda på själv vad deta är för religon istället för att lyssna på anda och kolla hemsidor...
Beklagar stavningen

Jag tror att han vet redan, verkar varit JHV
Citera
2010-11-09, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smedjan
Jag tror att han vet redan, verkar varit JHV

Nej faktist inte. Man är väl inte JV försen man är döpt?
Citera
2010-11-10, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paaer

1. nej JHV är igen sekt. Sekter brukar oftast vara små grupper. Men JHV är rätt stort över hela värden.
2. Ditt barn har egen vilja. Går inte att förbjuda man brukar få rätt stark tro tex kändre jag själv ångest när jag iten kom på möten.
3.JHV möten pratar bara om bibeln typ. Pratar absolut inte tungor, då dom menar att det är Satan som pratar genom mäniskor. ( om jag minns rätt )
4 Man blir iten knäpp! Man blir en bättre person som vissar kärlek. Finns många bra mänsikor, Vittnen är precis som vem som hälst.
5. hoppas inte du är seriös....finns kanske max 2 personer i varige samling. Men dom blir avstängda direkt. Ingen hälsar ens på dom.
6. Inte hjärn tvättning. Man har egen vilja vill man dit går man vill man inte så skiter man i det. Vittnen bara pratar om biblen och försöker vissa rätt väg i livet.
7. Skulle inte tro det. Men om du är allt fö negativ till din barns tro kanske han/hon inte anser att du respekterar honoms/hennes åsikter. Kan kanske leda till något dåligt. vad vet jag...
8. Wikipedia är falskt! mycket där stämmer inte alls med JHV. Nej dom vill inte isolera sig. Klart dom vill att du ska ha knotakt med din sån. Dom vill ingen illa.
9.-
10. Nej det hoppas jag inte. Skulle vara synd och fel. Tycker inte du att dit barn har rätt till att gå i kyrakn om han vill? Samma sak med Rikes sal

Beklagar stavningen

Men vilket j-vla jubel vittne du är Paaer Efter att han kollat med närmare 100 pers så har ALLA hävdat att JV är en sekt. Enbart JV-folk säger att de inte är en sekt

Enligt google är JV en sekt:
Google http://www.google.se/#hl=sv&source=h...2ff5baae278c61

Enligt många experter är JV en sekt
http://sv.wikipedia.org/wiki/Jehovas_vittnen

Definitionen på en sekt är där medlemmar INTE tillåts tänka själva. Inom JV får man ej läsa annat än JV material. Man får t ex EJ se någonting alls på youtube

Hos JV får man ej tänka själv utan lärs sig fraser att rabbla .... jag menar att steget inte är långt ifrån Talibaner i Afghanistan och JV folk i Sverige.....
Citera
2010-11-10, 14:45
Medlem
Citat:
QUOTE=Paaer

Ja du säger det så bra själv här .... "tex kändre jag själv ångest när jag iten kom på möten".
Är det en bra grej att känna ångest om man missar möten??

Citat:

JV pratar om innehållet i sina publikationer på mötena. Vakttornet, Vakna och alla böcker.
De anser att man inte kan förstå Bibeln om man inte vägleds av deras litteratur.
Citat:

Nej det finns ingen genomgående speciell kärlek hos JV. Tvärtom är deras handslag och leenden och vänskap en falsk och ytlig sådan. Man är vänner och man blir omtyckt så länge man gör som Organisationen säger.

Citat:

Man har ingen egen vilja inom JV. Absolut inte. Man bestämmer inte ens över sitt eget liv i en krissituation.

Citat:
8. Wikipedia är falskt! mycket där stämmer inte alls med JHV. Klart dom vill att du ska ha knotakt med din sån. Dom vill ingen illa.

Nej de enskilda JVna vill nog ingen illa. De tänker dock inte en sekund på att deras uppförande gentemot uteslutna kan göra mkt illa. Alla enskilda JV är tyvärr totalt påverkade av Organisationens syn på allt. Och de tänker inte längre själva och har tappat all medmänsklighet.

Citat:

Att gå i kyrkan är ljusår ifrån att bli medlem i JV. Tänk bara på konsekvenserna om man en dag inte vill vara med längre.

Citat:
Beklagar stavningen

Var ska man ta reda på det? På JVs hemsida? Vilken bild tror du de vill förmedla?
Citera
2010-11-10, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Vilken bild tror du de vill förmedla?

Alltså identifierar du dig inte med dem, så vem vill du övertyga?
Citera
2010-11-10, 16:04
Medlem
kristallklars avatar
Under olika perioder i livet har jag haft kontakt med vittnen. Under en period bodde jag i Värmland och drev en kuriosabutik. Där träffade jag Roger och vi samtalade om bibeln nästan varje vecka i ett år. Jag följde vid ett tillfälle med till Rikets Sal för att delta vid deras påskceremoni.

Vittnena lever i en starkt besjälad värld. De blickar ut och ser ett undergångslandskap, en tillvaro i förfall; den sista tiden. Det är den bibliska och kristna eskatologin förlagd till vår tid. Nå, egentligen håller tiden på något vis på att rinna ut. Vittnesrörelsen har sökt frammana en känsla av att befinna sig några skälvande år framför harmageddon i över ett sekel. Och fortfarande är detta vad vittnena tror - och tycker sig se stöd för i den omkringliggande verkligheten. Men formeln var såklart som starkast i sin barndom, när det numerologiskt intressanta 1914 låg föröver. Snart är det 2014 och vittnena har krumbuktat med datum och gjort omtolkningar och därefter en uppgiven tystnad.

Ett stycke generalisering: Vittnen är, enligt min erfarenhet, ofta mycket trevliga, försiktiga, ödmjuka, intellektuella och älskvärda.
Ett stycke krass verklighet: Deras tro är vetenskapsfientlig (förnekar evolutionsläran), innehåller självskademoment (vägran att ta emot blod) och innebär ett liv så upptaget av studiet och spridandet av guds ord att dessa själar på något vis lämnar samhällskroppen och liksom går förlorade. Deras rörelse ser avhoppare som dissidenter, vilka inte kan förväntas äta kakan och ha den kvar. De vänder dem ryggen i tanken att en fortsatt vänskap samtidigt skulle bli en tyst sanktion av det fasansfulla: avhoppet: dödsdomen.

Det blir - kort sagt - en del rätt konstiga bieffekter av en sträng bokstavstro av gamla och kryptiska dokument, ena stunden i fabelns form, den nästa mer en lagtext marinerad med pliktmoral. Vittnena bjuder på en av de mer morbida mutationerna i den biologi som klassificerar kristendomen.

Ett intressant fall: http://www.nj.se/artjid/17967EB859F1...25765C00516C07

kristallklart!
Citera
2010-11-10, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kristallklar
Deras tro är vetenskapsfientlig

Inte min erfarenhet om man läser vakna.
Citera
2010-11-10, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smedjan
Inte min erfarenhet om man läser vakna.

Bland forskarna verkar Vakna vara känd för sin pseudovetenskap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in