Flashback bygger pepparkakshus!
2010-10-19, 17:35
Medlem
Haris82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slutatack
När jag var ca 10 år var jag sjuk i en vecka, då hade jag det varje dag någon timme. Då var jag livrädd. Dock tror jag det hade med febern att göra, men det var då eller nån gång runt den åldern det började. Är 18 år nu. När jag tänker efter har det nog gått i perioder. Har kanske haft det en gång denna sommaren.

Under en festival i somras sov jag väldigt dåligt under 6 dagar, då kände jag inte nånting av detta. Blev mer att jag hallucinerade innan jag skulle sova. Så jag tror faktiskt inte det har med sömn att göra. Isåfall kanske det är stressen som gör det, är en ganska stressad person nu för tiden, har mycket plugg och så. Förstår dock inte hur jag kunde ha det när jag var 10-13 år, då var jag inte alls stressad.

Det låter faktiskt som bipolär sjukdom.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bipol%C3%A4r_sjukdom
Läs om det, det fins många versioner och tillstånd man kan beffina sig i och alla personer är olika, men läs igenom texten och säg om du känner igen dig på någon av beskrivningarna.
Citera
2010-10-19, 18:04
Medlem
slutatacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haris82
Det låter faktiskt som bipolär sjukdom.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bipol%C3%A4r_sjukdom
Läs om det, det fins många versioner och tillstånd man kan beffina sig i och alla personer är olika, men läs igenom texten och säg om du känner igen dig på någon av beskrivningarna.

En del grejer stämmer. Har dock ett ganska stort sömnbehov, ändå sover jag kanske 6h per natt. Jag äter alldeles för lite i skolan(problem sedan 6års). Är ofta väldigt trött i skolan men uppfattas av många som väldigt sprallig i skolan. Funderar lite på om jag har ADHD.

Citat:
"Många blir överdrivet sociala eller sexuellt kontaktsökande, andra mer påträngande och intoleranta. Sociala gränser försvinner, personen gör bort sig och saknar självkontroll eller visar ingen hänsyn då storhetskänslor (megalomani) gör att denne känner sig "utvald" eller på "särskilt uppdrag"."

Detta stämmer dock inte ett dugg. Är absolut inte översocial. Är ganska normalt social, är även ganska feg på att testa nya saker men det har väl mer med mitt självförtroende att göra.

EDIT: Har kommit fram till att jag inte lider av manodepression, så allvarligt är det inte. Kan bli deprimerad ibland men inte så att jag lider mycket av det.
Senast redigerad av slutatack 2010-10-19 kl. 18:47.
Citera
2010-10-19, 22:21
Medlem
narohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rallarsvingen
Inte heller jag tror att det är scizofreni. Stress? Utmattning? På väg in i väggen?
Jag håller absolut med Chrillo i det han skriver att du bör uppsöka läkare (iom att det inte verkar ge med sig).
Jag har själv drabbats av liknande grejer, nu var det många år sedan sist. En del som barn, men också som ung vuxen. Det kändes som om allt gick så fort inne hjärnan och att jag liksom inte hängde med. Hörde dock inga direkta röster. Men det hade en "aggressiv känsla" Har ingen aning om vad det kan vara - berättade för sjukvård och fick väl svaret att det kunde vara stressrelaterat/utmattningssymptom.

edit: Kan du försöka tänka till och komma fram till hur ditt liv sett ut när du drabbats av de här skoven?

Kan instämma här!
Efter en extremt stressig ångestfylld vår fick jag liknande under sommaren. Precis som du säger allting blir väldigt aggressivt och obehagligt. Mådde jävligt konstigt hela sommaren. Tror det blir som en effekt av väldigt hård stress - Säkerligen ett tillstånd som i längden är en psykisk sjukdom. Att stress skapar ett tillstånd med låga halter dopaminer tex som skapar detta otyg.
Citera
2010-10-20, 02:23
Medlem
tryds avatar
Du kanske har brist på något ämne ? hormoner mm ... kolla upp det
Citera
2010-10-20, 10:19
Medlem
Haris82s avatar
Citat:
En del grejer stämmer. Har dock ett ganska stort sömnbehov, ändå sover jag kanske 6h per natt. Jag äter alldeles för lite i skolan(problem sedan 6års). Är ofta väldigt trött i skolan men uppfattas av många som väldigt sprallig i skolan. Funderar lite på om jag har ADHD.

Detta stämmer dock inte ett dugg. Är absolut inte översocial. Är ganska normalt social, är även ganska feg på att testa nya saker men det har väl mer med mitt självförtroende att göra.

EDIT: Har kommit fram till att jag inte lider av manodepression, så allvarligt är det inte. Kan bli deprimerad ibland men inte så att jag lider mycket av det.

Av symptomen du beskrev så skulle jag aldrig gissa på adhd. Antigen stess reaktion eller bipolaritet. Kom ihåg att allt som står om bipolaritet behöver inte alls stämma, du är bara 18 år och troligen inte haft någon riktig skov och behöver kanske aldrig få det heller då, det måste hända nått större i änns liv för att det ska leda till mani eller depression. Många bipolära kan gå i hela decenier utan att vara maniska eller deprimerade. Och jag hade också gissat på stress, men du sa ju själv att du hade det här när du var liten.

Sen fins det 2 olika typer av bipolaritet och undergrupper av dom och olika faser i sjukdomen också. Som till exempel cyklotomy, har man det blir man aldrig deprimerad eller manisk men man har många andra symtom som är typiska hos bipolära.

Men i alla fall, prata med vårdcentralen, bäst är till att börja med att ringa sjukvårduplysningen 1177. Dom kan ju boka in dig på vårdcentrallen om dom anser att det är allvarligt.
Citera
2010-10-20, 22:34
Medlem
slutatacks avatar
Citat:
Många bipolära kan gå i hela decenier utan att vara maniska eller deprimerade. Och jag hade också gissat på stress, men du sa ju själv att du hade det här när du var liten.

Sen fins det 2 olika typer av bipolaritet och undergrupper av dom och olika faser i sjukdomen också. Som till exempel cyklotomy, har man det blir man aldrig deprimerad eller manisk men man har många andra symtom som är typiska hos bipolära.

Men i alla fall, prata med vårdcentralen, bäst är till att börja med att ringa sjukvårduplysningen 1177. Dom kan ju boka in dig på vårdcentrallen om dom anser att det är allvarligt.

Men detta fenomen jag pratar om händer ju kanske 1-2 ggr per månad, ibland har det gått några månader innan det inträffar, ibland händer det 5ggr per månad(inte mer än så). Behövs det inte mer symtom än så? Det är ju bara en sak?
Citera
2010-10-21, 00:08
Medlem
Haris82s avatar
Citat:
Men detta fenomen jag pratar om händer ju kanske 1-2 ggr per månad, ibland har det gått några månader innan det inträffar, ibland händer det 5ggr per månad(inte mer än så). Behövs det inte mer symtom än så? Det är ju bara en sak?

Hur länge vara det när det händer? Hela dagen eller bara i några timmar? Är det handikapande tillstånd eller skulle du klara av att vara i skolan medans det pågår till exempel?

Jag vill inte måla fan på väggen åt dig, men jag tycker värkligen du ska ringa sjukvårduplysningen. För att höra agresiva röster som pratar tyder på mer än bara vanligt stress. Det kan faktiskt vara vad som helst, men man borde börja med att ta en blodprov så att dom ser om det är nått ämne i kroppen som spökar sig bara eller om det är psykiskt tillstånd. Men rådgör med dom.

Du sa också att du rökt hasch, hur ofta snackar vi då, en gång i månaden, 2 gånger i livet?
Citera
2010-10-21, 16:51
Medlem
slutatacks avatar
Citat:
Hur länge vara det när det händer? Hela dagen eller bara i några timmar? Är det handikapande tillstånd eller skulle du klara av att vara i skolan medans det pågår till exempel?

Jag vill inte måla fan på väggen åt dig, men jag tycker värkligen du ska ringa sjukvårduplysningen. För att höra agresiva röster som pratar tyder på mer än bara vanligt stress. Det kan faktiskt vara vad som helst, men man borde börja med att ta en blodprov så att dom ser om det är nått ämne i kroppen som spökar sig bara eller om det är psykiskt tillstånd. Men rådgör med dom.

Du sa också att du rökt hasch, hur ofta snackar vi då, en gång i månaden, 2 gånger i livet?

Det pågår i kanske 10-30 minuter, förut kunde det pågå i någon timme (i 10-års åldern när det hela började). Har hänt att det skett i skolan, detta var dock flera år sedan och det försvann efter några minuter.

Kan tillägga att jag inte alltid hör dessa aggressiva röster, utan ibland kan allt bara kännas aggressivt och "snabbt", väldigt svårt att förklara men jag uppfattar tex mina egna rörelser som "snabbare". Vädigt svårt att förklara. Det jag beskrev nyss var det som hände i skolan, dvs jag uppfattade inte röster i skolan.

Jag blir absolut inte paralyserad och helt stum utan jag kan göra allt som jag kan vid normalt tillstånd. Många gånger sker detta tillstånd när jag spelar tevespel ensam, händer ofta när jag är ensam hemma också och inte har någon att konversera med.

Jag har rökt hasch ca 5 ggr i hela mitt liv. Detta var i våras under en tidsperiod på 2 veckor och jag blev aldrig jättestenad så det har nog inte så mycket med det att göra.
Citera
2010-10-21, 17:02
Medlem
sven.hedins avatar
Låter som en psykos, men det är ovanligt att det börjar så tidigt tror jag.
Citera
2010-10-21, 18:22
Medlem
Haris82s avatar
Citat:
Det pågår i kanske 10-30 minuter, förut kunde det pågå i någon timme (i 10-års åldern när det hela började). Har hänt att det skett i skolan, detta var dock flera år sedan och det försvann efter några minuter.

Kan tillägga att jag inte alltid hör dessa aggressiva röster, utan ibland kan allt bara kännas aggressivt och "snabbt", väldigt svårt att förklara men jag uppfattar tex mina egna rörelser som "snabbare". Vädigt svårt att förklara. Det jag beskrev nyss var det som hände i skolan, dvs jag uppfattade inte röster i skolan.

Jag blir absolut inte paralyserad och helt stum utan jag kan göra allt som jag kan vid normalt tillstånd. Många gånger sker detta tillstånd när jag spelar tevespel ensam, händer ofta när jag är ensam hemma också och inte har någon att konversera med.

Jag har rökt hasch ca 5 ggr i hela mitt liv. Detta var i våras under en tidsperiod på 2 veckor och jag blev aldrig jättestenad så det har nog inte så mycket med det att göra.

Och det låter nu när du givit mer detaljer som helt normal trötthet. Tror dom flesta kan upleva det. Till exempel om man sitter sänt uppe och läser text på datorn och hjärnan blir så trött att efter en tag så känns det som om man läser texten aggresivt och att det går skitfort, man blir nästan illamående av det.

Du kan i princip släppa alla sådana åkommor och totalt skita i dom om dom inte påvärkar ditt liv negativt.
Citera
2010-10-21, 18:56
Medlem
slutatacks avatar
Citat:
Och det låter nu när du givit mer detaljer som helt normal trötthet. Tror dom flesta kan upleva det. Till exempel om man sitter sänt uppe och läser text på datorn och hjärnan blir så trött att efter en tag så känns det som om man läser texten aggresivt och att det går skitfort, man blir nästan illamående av det.

Du kan i princip släppa alla sådana åkommor och totalt skita i dom om dom inte påvärkar ditt liv negativt.

Nej det är bara obehagligt när det händer, tack för alla tipsen iaf.
Citera
2010-10-21, 21:25
Bannlyst
Uppsök en psykolog ? Vad har du att förlora ? Kanske blir ditt livsbästa drag ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in