2010-10-18, 23:37
Medlem
Kolskeggurs avatar
Vet inte riktigt om detta är rätt ställe för att posta detta men jag hittade inget lämpligare.
Satt och tittade på Biggest Loser Sverige nyss och Jessica Almenäs (tror det är hennes rätta namn) envisas hela tiden med att säga "tjugo komma en kilo" snarare än "tjugo komma ett". Nu vet jag att det kan variera från olika landskap och så vidare hur man uttalar saker och ting men visst är detta fel? Man säger väl tjugo komma ett kilo, eller etthundra komma ett kilo osv?

Hoppas jag har rätt för jag blir sjukt irriterad över hur hon säger detta.
Citera
2010-10-18, 23:38
Medlem
Tror att det är ett, eftersom att det heter "ett kilogram".
Citera
2010-10-18, 23:40
Medlem
Kolskeggurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glasstarta
Tror att det är ett, eftersom att det heter "ett kilogram".
Precis det som jag baserar mitt logiska tänkande på.
Citera
2010-10-19, 09:59
Medlem
najass avatar
Litteratur ---> Språk

/mod
Citera
2010-10-19, 11:18
Medlem
Egon3s avatar
Testa med 20,1 liter. Antag jag köper något för 89 kronor och lämnar fram en hundring:

– *Då blir det tjugoen krona tillbaka.
Citera
2010-10-19, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
Testa med 20,1 liter. Antag jag köper något för 89 kronor och lämnar fram en hundring:

Och en expedit som har lite svårt att räkna kanske...
Citera
2010-10-19, 17:24
Medlem
Dingbatss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3

Fast det är inte självklart att decimaltal fungerar likadant.

Min instinkt säger mig att "komma en" låter lite bättre faktiskt, men båda skulle nog kunna slinka ur mig. Det kan vara interferens från "tjugoen kilo", vilket jag helt klart säger hellre än *"tjugoett kilo". Hur gör ni på den?
Citera
2010-10-19, 18:22
Medlem
GoddagYxskafts avatar
fråga
När använder man tjugoen och när tjugoett?

svar

Efter tiotal används normalt en oavsett genus på det efterföljande huvudordet: tjugoen kilo, etthundratjugoen skåp, trettioen fartyg. Räkneord som tjugoen, trettioen o.s.v. är alltså i princip oböjliga.

Tjugoett (trettioett)används endast vid ett fåtal t-ord som brukar kombineras med tal, framför allt vid år, nummer och öre: nummer femtioett, tjugoett öre, fyrtioett år. Det gäller även när år och nummer är underförstått: Han är tjugoett, Öppna lucka tjugoett. Ett används även vid klockslag: 16.31 utläses sexton trettioett.

http://www.spraknamnden.se/sprakladan/search.aspx
Citera
2010-10-19, 21:45
Medlem
Egon3s avatar
Det beramade 2100-talet kallas väl redan för tjugoetthundratalet. Det täcks inte riktigt av Språknämndens råd, tycker jag. Nu löser sig det genom att vi säger tjugoandra seklet efter anglosaxisk modell.

Det är en ödets fingervisning att tjugoetthundratalet associerar till hasardspelet blackjack (tjugoett).
Citera
2010-10-20, 23:08
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Språknämnden
... Ett används även vid klockslag: 16.31 utläses sexton trettioett. ...
Kan -t-formen vara motiverad av att 16:31 uppträder på platsen för ett tidsadverb?

... Tåget går snart ...
... Tåget går sexton-å-trettiett ...
... Tåget går 16:31 ...
Citera
2010-10-26, 01:10
Medlem
Kolskeggurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dingbats
Fast det är inte självklart att decimaltal fungerar likadant.

Min instinkt säger mig att "komma en" låter lite bättre faktiskt, men båda skulle nog kunna slinka ur mig. Det kan vara interferens från "tjugoen kilo", vilket jag helt klart säger hellre än *"tjugoett kilo". Hur gör ni på den?

Jag förstår vad du menar. 20,1 (en) liter känns på nåt sätt rätt. Men ändå känns det fel, svårt o förklara. Jag har visserligen isländsk grammatik i ryggmärgen så det är kanske det som förstör för mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in