Hehe, menade inte at det var "din skepticisme", men att det är du som har "författad den". Så det var inte för att påstå att du hade en konstig eller simpel position. Jag utgår bara från att du själv har formuleret tanken. Och min kommentar med "naturvetenskapliga förklaring" var myntet på ditt sätt att beskriva medvetandet på - som om det "plötsligt" uppstår i medvetandestomma skal. Du skrev:
Citat:
Är man ateist, som jag inte är, så tror man på teorin om att våra medvetanden inte är placerade in i våra biologiska kroppar utan helt slumpmässigt bara har fyllt ut ett tomrum/avsaknaden av ett medvetande
Och sedan påstår jag att du har en fel uppfattning av hur man, som ateist eller annat, redogör för identitet och medvetande. Jag påstår inte att du inte vet vad ateism är, jag påpekar blott att det finns delade meningar om medvetandets natur och relation till materian (vissa vill inte ens gå med på uppdelningen).
Vissa materialister övergår t.ex. i panpsychism, föreställningen om att det privata medvetande är inneboende i allt materia. Min lärare är dualist och ser materia och mentala fänomen som väsensskilda. Yderligere vill han inte gå med på att det mentala och det fysiska är två sidor av samma mynt.
Du har ett tydligt kristet världsbild (jag är dock inte säker på att du är kristen): Du gör en distinktion mellan dig själv och ateister, och säger att den ligger däri att ateister inte tror att medvetandet är
placerat (en akt - nog guddomlig) i kroppen men att den
slumpartat fyllt ut ett tomrum.
För att komma tillbaka till frågeställningen:
När vi sover förlorar vi medvetandet. Hur vet vi att vi är
samma individ när vi vaknar som när vi gick och la oss?
Först måste vi ju undersöka vad det överhuvudtagit vill säga att
vara en individ. Vad är
personlig identitet? När du ser på en bild av dig själv som liten och säger "det är jag" - vad förstår man vid det? Är det samma individ, och i vilken mening? Jag har inte något svar, men jag vill ställa en följdfråga: Vad skulle det kräva för att du skulle säga att du
inte var samma individ när du vaknade? Här tror jag att vi kanske kan hitta något essentiellt.
Om jag somnar och vaknar upp med minnen, men de minnen inte als speglar den verklighet som var innan jag gick och la mig
då skulle man nog säga att jag var en annan än han som gick och la sig - minnet är alltså en viktig komponent (ja, till och med nödvändig) i identiteten. På samma sätt skulle de omkring dig, om du plötsligt glömde allt, säga: "Han är inte sig själv längre" eller "den gamla XX är borta".
Jag har ju inte riktigt besvarat frågeställningen. Du har egentligt bara minnet som guide när du skal undersöka om du är dig själv. En skitzofren kanske minns sig själv innan sjukdomen och vet att "han har förändrats", men du formulerade ju någon sorts minnesskepticism: Hur kan minnen skapas? Anser du att de kan, åtminstone logiskt, skapas syntetiskt, så har du ingen "säkerhet". Och även om du tror att minnen inte als kan knytas till hjärnan: Hur vet du att den onda genialiska demon inte lurar dig (jvf. Descartes)?