2010-10-20, 12:57
Medlem
anooonyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Severoth
Nej, indianerna lrde sig frst rida hstar lngt efter Columbus varit dr.
Ja men d hade dom ju hstar d, sklart nr man tnker p sdanahr slag ska man ju tnka p nr de var i sin prime. Och jag tnker mig aldrig indianer utan hstar.
Citera
2010-10-20, 13:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av anooonym
Ja men d hade dom ju hstar d, sklart nr man tnker p sdanahr slag ska man ju tnka p nr de var i sin prime. Och jag tnker mig aldrig indianer utan hstar.

Historia r inte riktigt din grej va?

Vikingarna kom till Nordamerika -> Vikingarna lmnade -> Columbus kom till Nordamerika -> Indianerna lrde sig rida hst.

Frstr du nu, eller ska jag tatuera in det bakvnt i pannan p dig s du varje morgon kan studera det tills du fattar?
Citera
2010-10-20, 13:40
Medlem
Kalaskondomens avatar
Kan vi inte slppa det med hstarna?
Indianer- hade inga hstar
Vikingar- anvnde inte hstar i strid, s att diskutera storleken p hstar och jmfra med spanjorernas hstar knns ondigt.

OnT- Vikingarna
Citera
2010-10-20, 14:24
Medlem
anooonyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Severoth
Historia r inte riktigt din grej va?

Vikingarna kom till Nordamerika -> Vikingarna lmnade -> Columbus kom till Nordamerika -> Indianerna lrde sig rida hst.

Frstr du nu, eller ska jag tatuera in det bakvnt i pannan p dig s du varje morgon kan studera det tills du fattar?
Jag sa ju att i sdanahr frgestllningar vill ja tnka mig de bsta indianerna mot de bsta vikingarna. Skiter i om det r korrekt eller inte.
Citera
2010-10-20, 14:33
Medlem
Marathons avatar
Citat:
Jag sa ju att i sdanahr frgestllningar vill ja tnka mig de bsta indianerna mot de bsta vikingarna. Skiter i om det r korrekt eller inte.

D vinner naturligtvis indianerna eftersom de hade gevr.
Citera
2010-10-20, 14:34
Medlem
Gridiots avatar
Det fanns ju lite olika vikingar, men framfr allt olika indianer. Vikingarna trffade ju bara nomadiserade indianerna som levde i dagens Kanada. Jag skulle sga att vikingarna var "starkare", dvs de vann ju strider mot dem. Men de stannade ju uppenbarligen inte kvar, frmodligen fr att det inte var vrt mdan
och man kan ju sga att indianerna var en faktor som fick vikingarna att lmna. Teknologiskt var vikingarna bttre.

Men vad tror ni hade hnt om vikingar mtt ngon av hgkulturerna p den amerikanska kontinenten, typ Inka eller azteker?
Citera
2010-10-20, 16:55
Medlem
bollen_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gridiot
Det fanns ju lite olika vikingar, men framfr allt olika indianer. Vikingarna trffade ju bara nomadiserade indianerna som levde i dagens Kanada. Jag skulle sga att vikingarna var "starkare", dvs de vann ju strider mot dem. Men de stannade ju uppenbarligen inte kvar, frmodligen fr att det inte var vrt mdan
och man kan ju sga att indianerna var en faktor som fick vikingarna att lmna. Teknologiskt var vikingarna bttre.

Men vad tror ni hade hnt om vikingar mtt ngon av hgkulturerna p den amerikanska kontinenten, typ Inka eller azteker?

D hade vikingarna blivit mottagna som de frlorade vita skggiga gudarna istllet fr svinet Cortez och allt hade varit frid och frjd .

Det finns ju iofs vilda teorier om att en crashad viking expedition vilse p drift kan ha varit ursprunget till aztekernas myt om de vita skggiga gudarna :O
Citera
2010-10-20, 17:18
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av casiboi
Vi hadde en het diskussion i klassen idag om vilka som skulle vunnit om det skulle vara en fight mellan Indianer och Vikingar. Vi kom inte riktigt fram till nn slutsats och nu har jag tnkt lite fr mig sjlv om det hr ett tag googlat lite osv, men inte hittat nnting som visar p att nn skulle vunnit
S d tnkte jag, jag frgar flashback dom har alltid goa funderingar och frslag

S frga; vilka tror ni skulle vunnit om det var en duel mellan Indianer och Vikingar?

Beror p, menar du 1 vs 1 som de brukar visa i det populra programmet ( kommer inte ihg vad det heter men r ganska kul att titta p dr de jmfr olika krigares frutsttningar mot en annan tids krigare, minns att deras dator kom fram till att indianen skulle vinna mot gladiatorn oftast...mycket pga att de var snabbare och hade pilbgar).

1 vs 1 s tror jag ven att indianerna har en strre chans mot vikingen, pga att de r snababre och har pilbgen men i t ex sjslag s vinner ju vikingarna ganska enkelt....strre slag vet jag inte.

Misstnker dock att indianerna skulle ha vunnit i lngden, vikingarna skulle kunnat ha vunnit en del slag och kanske tagit en del land men i lngden hller det inte. Svenskarna hade vl en miminal koloni i amerika som de frlorade till indianerna just pga att de var fr f?
Citera
2010-10-20, 17:56
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Beror p, menar du 1 vs 1 som de brukar visa i det populra programmet ( kommer inte ihg vad det heter men r ganska kul att titta p dr de jmfr olika krigares frutsttningar mot en annan tids krigare, minns att deras dator kom fram till att indianen skulle vinna mot gladiatorn oftast...mycket pga att de var snabbare och hade pilbgar).

1 vs 1 s tror jag ven att indianerna har en strre chans mot vikingen, pga att de r snababre och har pilbgen men i t ex sjslag s vinner ju vikingarna ganska enkelt....strre slag vet jag inte.

Misstnker dock att indianerna skulle ha vunnit i lngden, vikingarna skulle kunnat ha vunnit en del slag och kanske tagit en del land men i lngden hller det inte. Svenskarna hade vl en miminal koloni i amerika som de frlorade till indianerna just pga att de var fr f?

Vikingarna och indianerna HAR ju "krigat" mot varandra. Tre strre sammandrabbningar gde rum i Vinland och Markland p 1020-talet. Vikingarna vann varenda gng trots numerrt underlge. Men trots att man vann varje slag, s frlorade man kriget, p.g.a. felslagna skrdar och fr lite folk.

Om man lser den medeltida krnikan "Erik den rdes saga" ser man direkt vad som gjorde att vikingarna vann drabbningarna.

1) Fysik. Vikingarna var mycket strre och starkare. I krnikan beskrivs ingende hur sm, svaga och "krumma" indianerna var.

2) Taktik. Vikingarna kunde slss i grupp som vilket tungt infanteri som helst. Den enda gngen som indianerna kunde bedriva organiserad krigfring var vid bakhll - annars slogs de mest som fulla drngar i ett byslagsml. Vikingarna kunde utfra mer komplexa manvrer, ssom flankattacker, motanfall, upprullningar, frdrjningsstrider, etc. Dessutom kunde man utnyttja terrng (ssom att dra sig in i skogspartier fr att minska de indianska pilarnas effekt) och temporra frsvars-/anngreppsinstallationer (ssom frhuggningar och palissader).

3) Vapenteknologi. Vikingarna hade metall och en uppsj av olika vapentyper. Vid (fredlig) handel med indianerna rdde alltid en stenhrd regel, nmligen att ALDRIG slja de egna vapnen till indianerna. Indianerna var mycket vl medvetna om de europeiska vapnens verlgsenhet och frskte drfr stjla dem s fort de kom t. Indianernas favoritvapen - pilbgen - var enligt krnikan inget problem. De avvrjdes relativt ltt med hjlp av vikingarnas metod att sluta leden och anvnda sig av skldar p ett organiserat stt.

Allt detta finns - som sagt - att lsa i medeltida krnikor som sammanstllts p Island under 1200-talet och bygger p kllor som r frn tiden d striderna mellan vikingar och indianer faktiskt gde rum.

Ni kan sluta att spekulera nu, grabbar. Vikingarna vann faktiskt.
Senast redigerad av Ken Dryden 2010-10-20 kl. 18:03.
Citera
2010-10-20, 22:01
Medlem
bollen_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci

Ehhh? Vikingar mtte de facto indianer.. Och det fetstilta r ungefr vad som skedde.

Vikingarna var mer avancerade n indianerna, det var vikingarna som tog sig till Amerika och inte tvrtom, det sger en del.

Vikingarna spade indianerna men var som sagt fr f fr en lngdragen konflikt. Hade dessa vikingar inte spat indianerna s hade de aldrig kunnat tervnda fr att bertta "sagan".
Citera
2010-10-20, 22:12
Medlem
Greger010101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bollen_1
Ehhh? Vikingar mtte de facto indianer.. Och det fetstilta r ungefr vad som skedde.

Vikingarna var mer avancerade n indianerna, det var vikingarna som tog sig till Amerika och inte tvrtom, det sger en del.

Vikingarna spade indianerna men var som sagt fr f fr en lngdragen konflikt. Hade dessa vikingar inte spat indianerna s hade de aldrig kunnat tervnda fr att bertta "sagan".

Nej, det var beduinerna som mtte Vikingarna.

Indianerna kom aldrig till Europa
Citera
2010-10-20, 22:23
Medlem
Draganos avatar
Citat:
Indianerna helt klart.

Hstar, pilbgar och spjut > yxor och vassa hjlmar

vikingarna hade ocks pilbgar
om vi ska tnka under samma tidsperiod
vikingar: stora skldar, HJLMAR verhuvudtaget , bruk av metal
sjfartskunniga, mer avancerad stridteknik
indianer: Inte hstar, det tog spanjorerna(?) med sig till amerika nr de bosatte sig dr
naturfolk=ngot snr frediga?

om man frbiser faktumet att de flesta "vikingar" var handelsmn och snarare beblandade sig med befolkningen n ervrade omrdet. S tror jag de skulle vinna med vad egenskapen som anfallande makt betyder.
det vill sga att de kunde anfalla utan frvarning och slakta hela stammen innan de ens fattat vad som hnt. och desutom kom med frmmande teknik som gav dem ett rejlt vertag.

Ta tex det verkliga exemplet nr amerikanerna slaktade indianerna, mot slutet hade ven indianerna kommit ver bde hstar ock gevr men nd blev de bortblsta av amerikanerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in