2010-10-18, 11:18
Medlem
Hej!

Fick mitt körkort indraget och efter det körde jag bil och blev stannad och försökte med att uppge en annan persons identitet men misslyckades. Vad väntar mig nu?
Citera
2010-10-18, 11:23
Medlem
olovlig körning,
urkundsförfalskning,
böter

påföljder: spärrtid, böter, ev. fängelse.

ngn som kommer på ngt mer?
Citera
2010-10-18, 11:26
Medlem
johanness avatar
troligen ett åtal för olovlig körning. om du viftade med en falsk legitimation kan det bli tal om urkundsförfalskning, men om du bara försökte ljuga kan jag inte på rak arm komma på att det i sig skulle utgöra brott. låt mig fundera lite. eller så kan säkert någon annan fylla i.
Citera
2010-10-18, 11:27
Medlem
Failguards avatar
Varför stannade polisen dig? Om anledningen är allvarlig så kan du nog räkna med det i straffet också
Citera
2010-10-18, 11:30
Medlem
Jag hade ingen falsk legitimation. Uppgav muntligt de osanna uppgifterna men när poliserna skulle styrka identitet genom div. frågor ändrade jag mig och erkände.

Edit: Glömde bort att skriva att anledningen till att jag blev stannad var att jag veckan innan blev stannad av samma polis och fick åka vidare med dessa osanna uppgifter. Så jag blev antagligen stannad för att polisen ville kolla om jag hade kortet med mig denna gång.
Senast redigerad av Redundant2 2010-10-18 kl. 11:42.
Citera
2010-10-18, 11:53
Medlem
Bergakungens avatar
Indraget körkort= du vet vad som gäller= grov olovlig körning.

Sedan är det litet oklart. Om polisen stannar dig helt rutinmässigt, så är du i det läget inte misstänkt för brott, och då kan det automatiskt inte vara frågan om "falsk tillvitelse".

Har den du försökt utge dig för att vara kunna drabbas av något lagbrott du gjort, så handlar det däremot om ett försök till falsk tillvitelse. Rent tekniskt är det ett brott att köra utan medhavt körkort, så vill polisen och åklagaren ta i ordentligt kan de pröva falsk tillvitelse eftersom du försökte att pådyvla den du sade dig vara att han kört utan körkort.

https://lagen.nu/dom/nja/1994s518
Citera
2010-10-18, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Indraget körkort= du vet vad som gäller= grov olovlig körning.

Sedan är det litet oklart. Om polisen stannar dig helt rutinmässigt, så är du i det läget inte misstänkt för brott, och då kan det automatiskt inte vara frågan om "falsk tillvitelse".

Har den du försökt utge dig för att vara kunna drabbas av något lagbrott du gjort, så handlar det däremot om ett försök till falsk tillvitelse. Rent tekniskt är det ett brott att köra utan medhavt körkort, så vill polisen och åklagaren ta i ordentligt kan de pröva falsk tillvitelse eftersom du försökte att pådyvla den du sade dig vara att han kört utan körkort.

https://lagen.nu/dom/nja/1994s518

Tack för ditt svar.

Min mening var inte att åsamka den person jag utgav mig för att vara någon skada. Jag ville bara inte "åka fast". Tycker därför falsk tillvitelse verkar vara lite väl att ta i trots att det stämmer enligt lagen då det är ett brott att inte medhava körkortet vid framförande av bil. Men tycker inte att jag gjorde det uppsåtligen. Borde mer vara oaktsamhet då jag inte tänkte på att detta kan vara till skada för den person jag utgav mig för att vara?

Edit: Någon som kan förklara detta lite bättre:

BRB 15 kap

7 §

Den som, i annat fall än 6 § avser, hos åklagare, polismyndighet eller annan myndighet sanningslöst tillvitar annan brottslig gärning, föregiver besvärande omständighet eller förnekar friande eller mildrande omständighet, dömes, om myndigheten har att upptaga anmälan i sådan sak, för falsk tillvitelse till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader.
Senast redigerad av Redundant2 2010-10-18 kl. 12:20.
Citera
2010-10-18, 12:29
Medlem
johanness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redundant2
Min mening var inte att åsamka den person jag utgav mig för att vara någon skada. Jag ville bara inte "åka fast". Tycker därför falsk tillvitelse verkar vara lite väl att ta i trots att det stämmer enligt lagen då det är ett brott att inte medhava körkortet vid framförande av bil. Men tycker inte att jag gjorde det uppsåtligen. Borde mer vara oaktsamhet då jag inte tänkte på att detta kan vara till skada för den person jag utgav mig för att vara?
jag tycker faktiskt att ditt resonemang inte är så tokigt. om en domstol skulle hålla med återstår dock att se.
Citera
2010-10-18, 13:02
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redundant2
Tack för ditt svar.

Min mening var inte att åsamka den person jag utgav mig för att vara någon skada. Jag ville bara inte "åka fast". Tycker därför falsk tillvitelse verkar vara lite väl att ta i trots att det stämmer enligt lagen då det är ett brott att inte medhava körkortet vid framförande av bil

Det är alltså duktigt "skitnödigt" att ta det så långt, både för polisen och åklagaren. Jag tror inte att det händer, utan det var bara ett sätt att visa att något brottsligt måste vara med i spelet.

Vill du ha argument för att slippa undan kan du dels säga det du sade (men det tror inte rätten på), dels att det var ett "otjänligt försök", dels att du ångrade dig (tillbakaträdande) då du förstod vad du höll på med.

BrB, 23:1§
Citat:
Har någon påbörjat utförandet av visst brott utan att detta kommit till fullbordan, skall han i de fall särskilt stadgande givits därom dömas för försök till brottet, såframt fara förelegat att handlingen skulle leda till brottets fullbordan eller sådan fara endast på grund av tillfälliga omständigheter varit utesluten.

BrB 23:3§
Citat:
Ansvar för försök, förberedelse eller stämpling till brott skall ej ådömas den som frivilligt, genom att avbryta gärningens utförande eller annorledes, föranlett att brottet ej fullbordats. Ändå att brottet fullbordats må den som tagit olovlig befattning med hjälpmedel ej på den grund dömas till ansvar, om han frivilligt förebyggt den brottsliga användningen av hjälpmedlet.

Uppsåtet lär du inte kunna slinga dig ur, eftersom du antingen får sitt tyst eller säga som det är då du får frågan "Varför sade du inte vad du hette, utan uppgav din kamrats namn?. "Jag trodde jag var han" kommer inte att flyga...
Citera
2010-10-18, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det är alltså duktigt "skitnödigt" att ta det så långt, både för polisen och åklagaren. Jag tror inte att det händer, utan det var bara ett sätt att visa att något brottsligt måste vara med i spelet...

Polisen som stoppade mig, stoppade mig även veckan innan och då fick jag åka vidare för att polisen var oaktsam med styrkning av min identitet så "otjäneligt försök" faller i och med det skulle jag tro.

Så grov olovlig körning och falsk tillvitelse x2 varav de första upptäcktes först i efterhand.

Det jag menade med uppsåt var att jag inte uppsåtligen var ute efter att skada personen vars identitet jag uppgav. Men det ser jag nu att det spelar ingen roll iom BrB 15 kap 7 §.

Så jag antar att spärrtiden kommer att förlängas kraftigt pga grov olovlig körning och att ja antagligen kommer få fängelse pga falsk tillvitelse då jag gjorde det upprepade gånger och sedan böter ovanpå det? Såhär i efterhand så känner man sig som en riktig idiot faktiskt.

Edit: Känns lite extra bittert då jag blev av med kortet på "felaktiga grunder", iaf om du frågar mig. Men vad jag tycker och vad TS tycker är helt skillda saker.

Jag var på väg hem från jobb och körde på sk. 2-1 väg(100km/h) när jag skulle köra om så gled en skåpbil ut framför mig och en annan bil bakom och när skåpbilen äntligen kom om så var det inte långt kvar till filerna gick ihop och jag hade bilar på insidan och bakom mig så istället för att skapa en trafikfarlig situation genom att bromsa hårt(vilket hade slutat i en påkörning bakifrån) så ställde jag mig på gasen och hann ganska precis om skåpbilen. Efter det svängde vägen något och ja tryckte bara lätt på bromsen och hann bara komma ner till 132km/h. Höll ca 140km/h för att hinna komma om.
Senast redigerad av Redundant2 2010-10-18 kl. 14:02.
Citera
2012-02-22, 02:57
Medlem
Kan ju göra en uppföljning här.

Båda fallen av falsk tillvitelse blev nerlagda. Jag blev åtalad för 2x grov olovlig körning vilket resulterade i böter.

Jag tog om mitt körkort så fort min spärrtid för fortkörningen ((1månad) som föranledde de två olovliga) gick ut och förhalade sedan rättegången o de grövsta för att inte bli av med kortet en gång till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in