Flashback bygger pepparkakshus!
2010-10-18, 08:57
Medlem
Hej, har inte mycket tid att skriva här så jag får fatta mig kort.

Vill väldigt gärna installera WinXP på min Win7-dator. Läste i hjälp-guiden i datorn att man inte kan installera ett äldre OS efter ett nyare. Det måste tydligen vara tvärt om.

Jag undrar om det på något sätt går att installera XP efter det OS:et jag har nu. Isåfall, hur?
Jag tänker mig typ att jag skulle kunna installera XP på en extern HDD. Skulle det funka?

Försökte även installera XP på en EEE PC med Linux. Det verkade gå bra i början. Men när jag skulle reboota (Som det stod att jag skulle göra) och startade datorn igen så stod det att "NTDL-file is missing" eller något liknande.

Är inte så extremt duktig på detta så jag skulle uppskatta om någon kunnig här skulle kunna hjälpa mig.

MvH
Citera
2010-10-18, 09:20
Bannlyst
Har velat byta ut Windows 7 mot Windosw XP ett bra tag nu men har också hört att man inte kan byta bort från Windows 7, stämmer verkligen det?

NTLDR is missing.. har för mig att det har med CD/DVD-ROM:en att göra.. uppdatera drivrutin?
Citera
2010-10-18, 09:37
Medlem
Tiamits avatar
Formatera om datorn. sen kan du installera vilket OS som helst
Citera
2010-10-18, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av newdude911
Hej, har inte mycket tid att skriva här så jag får fatta mig kort.

Vill väldigt gärna installera WinXP på min Win7-dator. Läste i hjälp-guiden i datorn att man inte kan installera ett äldre OS efter ett nyare. Det måste tydligen vara tvärt om.

Jag undrar om det på något sätt går att installera XP efter det OS:et jag har nu. Isåfall, hur?
Jag tänker mig typ att jag skulle kunna installera XP på en extern HDD. Skulle det funka?

Försökte även installera XP på en EEE PC med Linux. Det verkade gå bra i början. Men när jag skulle reboota (Som det stod att jag skulle göra) och startade datorn igen så stod det att "NTDL-file is missing" eller något liknande.

Är inte så extremt duktig på detta så jag skulle uppskatta om någon kunnig här skulle kunna hjälpa mig.

MvH

Vilken guide följer du?

Felmedelandena beror oftast på att du har 2 st partitioner
Du kan skapa 2 st men då får du inte namnge eller formatera den andra partitionen du ska ha utan du får göra de sen när du är inne i windows.

Altså skapa en på tex 30 gb sen tryck enter. låta resterande 100gb vara

Antar att du kan starta usb stickan med alt text och alt gui

GUI ska du köra 2 gånger innan en "vanlig" reboot
Senast redigerad av EnFet 2010-10-18 kl. 10:35.
Citera
2010-10-18, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.Rax
Har velat byta ut Windows 7 mot Windosw XP ett bra tag nu men har också hört att man inte kan byta bort från Windows 7, stämmer verkligen det?

NTLDR is missing.. har för mig att det har med CD/DVD-ROM:en att göra.. uppdatera drivrutin?

Det går. men inte att "uppgradera"
Alternativet är formatera.

Tabort win 7 installera Xp
Citera
2010-10-18, 10:37
Medlem
TheVeryUberEnds avatar
Du kan rent tekniskt försöka att installera XP på en ny dator, men det kan eventuellt saknas allt för många drivrutiner.
Citera
2010-10-18, 10:44
Medlem
Andreasvbs avatar
Man måste oftast ha drivrutin för SATA, alternativt ändra till IDE i BIOS.

Lättast är att köra Windows 7 som det är tänkt, sluta använd förlegade system.
Citera
2010-10-18, 12:43
Medlem
Slingshots avatar
Får man fråga varför du inte vill köra med W7?
Citera
2010-10-18, 13:59
Medlem
möjligen för win7 är skräp till viss användning.
Citera
2010-10-18, 14:01
Medlem
Slingshots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnFet
möjligen för win7 är skräp till viss användning.

Ge ett exempel.
Citera
2010-10-20, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slingshot
Ge ett exempel.

Att spela spel som är minst 5 år gamla på Win7 är högst problematiskt. Har inte spelat ett enda äldre spel som funkat som det ska.

Det blir nog helt enkelt att jag formaterar HDD:n.

Finns det någon risk med att köra ett illegalt nedladdat OS? Alltså. Vad blir skillnaden med ett nedladdat exemplar respektive ett i Originalutgåva?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in