2010-10-17, 23:09
Medlem
Finns det något annat än betalningsanmärkningar som syns i t.ex. en kreditupplysning? Syns det t.ex. i något kontrollerbart register att jag fått en påminnelse på en faktura innan den betalats? Jag har aldrig fått någon betalningsanmärkning men har vid ett par tillfällen råkat få påminnelser (bl.a. till Skatteverket i samband med ett missförstånd när jag begärde ändrad preliminärskatt förra året), inget som gått till kronofogden som sagt.

Nu är jag sugen på att jobba inom ekonomiområdet och undrar därför om potentiella arbetsgivare (t.ex. en bank) kan se att jag fått betalningspåminnelser, likt en "anmärkning light"? Skulle såklart vara sjukt segt eftersom jag inte vill minska mina chanser att få jobb i en bransch med redan hård konkurrens.
Citera
2010-10-17, 23:13
Medlem
99stoffe99s avatar
Nej det syns inte.
Citera
2010-10-18, 16:44
Medlem
Nej, påminnelser syns inte. Däremot civilstånd, boendeort, om du har flyttat, om du har fast telefon, hur din inkomst har förändrats de senaste åren etc.

Generellt är det bra att vara bosatt på samma ställe länge, vara gift och ha fast telefon. Då får du högre scoring... Snabb inkomstökning brukar ge lägre scoring än en stabil inkomst.
Citera
2010-10-18, 20:13
Medlem
Konsult TTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ssooffiiaa
Nej, påminnelser syns inte. Däremot civilstånd, boendeort, om du har flyttat, om du har fast telefon, hur din inkomst har förändrats de senaste åren etc.

Generellt är det bra att vara bosatt på samma ställe länge, vara gift och ha fast telefon. Då får du högre scoring... Snabb inkomstökning brukar ge lägre scoring än en stabil inkomst.
Det som dessutom syns är antalet förfrågningar om kredit och lån - oavsett om man fått det beviljat eller ej!
För många förfrågningar ställer också till problem vid t ex låneansökan.

/ TT
Citera
2010-10-20, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konsult TT
Det som dessutom syns är antalet förfrågningar om kredit och lån - oavsett om man fått det beviljat eller ej!
För många förfrågningar ställer också till problem vid t ex låneansökan.

/ TT
Nu ansökte jag ju om ett OKQ8-kort men såvidare inget bankkort har haft kredit "på köpet" utan att jag vet om det eller så borde det för min egen del senast ha skett när jag köpte min T28s med två års Comviq

Trist att paja det med ett kort jag säkert kommer missa räkningar på och således inte alls gå plus på bara ;D

Vad är en betalningsanmärkning? Det är något man får först när det har nått fogden och man inte skyndade på?

Till fogden syns inte?

Inkasso syns inte?

På den däringa uc-sidan verkade det ju som att de inte gick ut med vilka algoritmer de bedömde det efter så jag antog att lite allt möjligt man inte visste om kunde vägas in?

Blev lite sugen på att beställa ett utdrag själv men man behövde ju ha skrivare =P
Citera
2010-10-20, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
Nu ansökte jag ju om ett OKQ8-kort men såvidare inget bankkort har haft kredit "på köpet" utan att jag vet om det eller så borde det för min egen del senast ha skett när jag köpte min T28s med två års Comviq

Trist att paja det med ett kort jag säkert kommer missa räkningar på och således inte alls gå plus på bara ;D

Vad är en betalningsanmärkning? Det är något man får först när det har nått fogden och man inte skyndade på?

Till fogden syns inte?

Inkasso syns inte?

På den däringa uc-sidan verkade det ju som att de inte gick ut med vilka algoritmer de bedömde det efter så jag antog att lite allt möjligt man inte visste om kunde vägas in?

Blev lite sugen på att beställa ett utdrag själv men man behövde ju ha skrivare =P

Det beror på om det är en skuld till en myndighet eller till ett företag/privatperson. Gäller det skuld hos myndighet (radiotjänst, CSN, skatteverket etc.) så blir det betalningsanmärkning så fort kronofogden får ärendet. Gäller det en skuld hos ett företag har du tio dagar på dig att betala skulden eller bestrida ärendet och du får inte en betalningsanmärkning (bestrider du kan det gå upp i tingsrätten så du bör veta att du har rätt). Det stämmer att man aldrig berättar vilka parametrar som ingår i en upplysning det brukar vara ganska hårt hemligstämplat och scoringen är anpassad till risken som företaget är villigt att ta.
Citera
2013-06-19, 13:30
Medlem
Hazn_s avatar
Syns skulder till Svea, Visma osv?
Citera
2013-06-20, 01:44
Medlem
Terrorist-Huberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aliquis

Fattar inte riktigt, är du rädd att du inte skulle få jobb pga. en ansökan om kreditkort? En kreditupplysning är absolut inget farligt. Men har du 20 stycken på ett år så kan det ställa till det.
Citera
2014-02-03, 15:53
Medlem
G0G0s avatar
Upptäckte just att när man tar en kreditupplysning via UC på mig så ser man inte bara ev anmärkningar och skulder utan även detaljerad info om kreditgivarna och även saldon på de konton jag har hos banken, Ikea m.m.
Som om det inte vore nog illa så finns hela kontokortsnumret för mitt kreditkort utskrivet på upplysningen under "Kreditnummer".
Hur fan kan såna här uppgifter få vara en offentlig handling och varför förser kreditgivarna dessa företag med så detaljerad information?
Citera
2014-02-03, 16:03
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ssooffiiaa

Hur påverkar egentligen fast telefon min kreditvärdighet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in