2004-06-20, 00:48
Medlem
ellroys avatar
Jag köpte nämda bok på rean i våras efter att ha läst en bra recension i Göteborgs Posten, men jag har inte kommit mig för att läsa den än.
Är det någon här på FB som har läst den som kan rekomendera den(eller inte)? *Inga spoilers please*

Enligt vad jag har förstått så har Thomas Pynchon en väldigt egen stil, finns det någon annan författare som skriver något liknande?
Citera
2004-06-20, 06:44
Medlem
Eremitens avatar
Jag har bara läst tegelstenen "Gravitationens regnbåge", det kändes som att läsa en mycket naturvetenskapligt bildad James Joyce. Pynchon har enorma kunskaper inom alla möjliga vetenskapliga områden, och han låter läsaren få veta vad han kan. Jag har aldrig fått slå upp så många okända ord någon gång tidigare, och många av dem kunde jag inte hitta i några av mina lexikon eller encyklopedier.
"I was so fucked up while I was writing it . . . that now I go back over some of those sequences and I can't figure out what I could have meant."
(Yttrande av Thomas Pynchon om Gravitationens regnbåge.)

Mason & Dixon bör också innehålla en hel del vetenskap, med tanke på vad boken handlar om, men stilen lär vara helt annorlunda (mer lättläst). Jag tror inte Pynchon har skrivit två böcker som har röjt samma influenser, han verkar variera sig hela tiden.

(Mark Knopflers "Sailing to Philadelphia" är inspirerad av Mason & Dixon.)
Citera
2004-06-21, 16:25
Medlem
Jag hänger på Eremiten och gör tråden till en lite allmän Pynchon-tråd. Jag har bara läst klart "Vineland" av Pynchon. Det var inte speciellt svårt, det är en tunn, rolig bok, i lite "crazy"-humor stil. Jag tror mig senare förstått att den är lite för lätt för att räknas av de riktiga fansen.
Jag ägnade en sommare åt att försöka läsa ut "Gravitationens regnbåge". Jag läste många hundra sidor, men hade lika mycket kvar i slutet av sommaren. Jag försökte inte ens fortsätta läsa under hösten, när jag hade studier att sköta.
Jag är väldigt sugen på att läsa någon mer av de korta böckerna, typ "The Crying of Lot 49".
Citera
2004-06-21, 17:03
Medlem
snapcases avatar
Jag har bäde "Gravitationens regnbåge" och "Mason & Dixon" stående som dåliga samveten i bokhyllan. Kanske mitt sommarprojekt? "Buden på nummer 49" har jag däremot läst med stor behållning. Den tilltalar konspirationsteoretikern i mig med historien om ett underjordiskt postväsende i USA. Mkt skruvad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in