• 2
  • 3
2010-10-18, 12:19
Medlem
rocksmysockss avatar
Jag brukar ha varma grönsaker som tillbehör till maten så här års. Klyftar 2-3 paprikor minst och några tomater, lägger på en plåt, ringlar olivolja över, salt & svartpeppar och så in i ugnen medan jag lagar övriga maten. Har jag fetaost, så smular jag över lite av det också.

Paprika blir riktigt god då, även tomater som kan vara lite smaklösa så här års.
Citera
2010-10-18, 16:45
Medlem
DonkeyKlonks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onemoreuser
Kvinnan gillade idén om paprikapaj. Så det blir det till kvällsmat. Tack!

Klok kvinna. Återkom gärna med omdömme
Citera
2010-10-18, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DonkeyKlonk
Klok kvinna. Återkom gärna med omdömme

Paprikapaj står i ugnen. Lite moddad efter vad som fanns hemma! Väntar förväntansfullt på att den ska bli klar!
Citera
2010-10-18, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Om meningen är att paprikan skall användas i diverse rätter så går det alldeles utmärkt att frysa den som den är, dvs utan att behöva förvälla eller koka in i burkar.

Jag brukar helt enkelt finstrimla en del och tärna en annan del, därefter portionera ut i lufttäta påsar och frysa. Funkar ypperligt att slänga in paprikan direkt från frysen i grytan. Går också att sautera till en fin konsistens i samband med t ex gulasch.

Det enda den inte duger till är spröda sallader med färska grönsaker eftersom cellväggarna bryts ned av infrysningen och därför blir lite sladdrigare. Men som sagt, i grytor och sautéer så funkar det.

~Paul~

Kloka ord som alltid! Ska provas. Ligger dl-förpackad hemmagjord Ajvar i frysen nu.
Citera
2010-10-19, 18:04
Medlem
Själv har jag ungefär 1,5 kilo röd paprika hemma och även kanske ett halvt kilo grön avlång paprika. Jag tvättade, rensade från kärnor, gned in i lite olivolja och salt och körde sedan in dem i ugnen tills de blivit härligt grillade. Efter det har jag helt enkelt förvarat dem i kylskåpet.

Äter verkligen dessa paprikor till allting (har gjort det flera gånger tidigare). Brukar bara värma dem lite i mikron och sedan ha dem på smörgåsen till frukost, hacka ner dem i en god sallad, vid sidan till huvudrätten. De är verkligen fantastiskt goda i sin enkelhet.

... ett tips om du har några paprikor kvar vill säga (och inte samtliga fem kilo gick åt till en mastig paj).
Citera
2010-10-19, 18:07
Medlem
F.ö. är ju ajvar en fantastisk idé men jag skulle vilja slå ett slag ännu hellre för att göra pindjur som är väldigt likt ajvar men även har aubergine, tomat, lök, vitlök och annat gott i sig (beroende på recept).
Citera
2010-10-19, 19:00
Medlem
FordEscis avatar
När jag hade en massa röda paprikor hemma gjorde jag en helt fantastisk soppa, helt efter eget tycke och smak. Kan höfta på ett ungefär recept och tillvägagångssätt.

Soppan:
1kg röda paprikor
2 gula lökar
2 solo vitlökar
1 liter buljong
1msk tomatpuré
1msk ketchup
1msk ajvar

Frikadeller:
1kg fläskfärs
1finriven röd paprika
lite pressad vitlök
lite riven gul lök
ströbröd
ägg
salt&peppar

Började med att hacka paprikan ganska rufft, likaså med vitlöken och löken. Stekte sedan på allt detta i en stor gjutjärnsgryta. Sen slog jag i buljongen(som blir över när man kokar frikadellerna) och resten av ingredienserna. Sen mixades hela kalaset och det hela avslutades med att torkad chili tillsattes.

Finns bild på anrättningen om du säker. Lycka till!
Citera
2010-10-19, 19:01
Medlem
Sälj!
Citera
2010-10-19, 19:01
Medlem
FordEscis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megaton
F.ö. är ju ajvar en fantastisk idé men jag skulle vilja slå ett slag ännu hellre för att göra pindjur som är väldigt likt ajvar men även har aubergine, tomat, lök, vitlök och annat gott i sig (beroende på recept).

Håller med om att pindjur är mycket godare. Ofta lite större bitar med, typ som salsa.
Citera
2010-10-19, 19:38
Medlem
SinXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onemoreuser
Sitter efter årets skördetid med ett 5 kilo röd paprika.

Vad ska man hitta på med den?

Fyll dem med tryffel. Både på bredden och på höjden. Skölj ned med en flaska ketchup.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in