2010-10-17, 19:30
Medlem
BocadilloLocos avatar
Undrar som titeln säger. Hur länge? Jag har hört allt från en halv minut till 2 timmar. Själv brukar jag vänta 45-60 min.
Citera
2010-10-17, 19:32
Medlem
sommarlovs avatar
Det borde du kunna höra!

Om man bara vill ha ljud, så räcker väl en minut.
Ska du spela in en skiva, vänta en stund till, så ljudet stämmer överens i börja och slutet...!
Citera
2010-10-17, 19:35
Medlem
uniqezs avatar
brukar nog vänta i ca 5 minuter
ibland mer eller minder
Citera
2010-10-17, 19:40
Medlem
BocadilloLocos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Det borde du kunna höra!

Om man bara vill ha ljud, så räcker väl en minut.
Ska du spela in en skiva, vänta en stund till, så ljudet stämmer överens i börja och slutet...!

Jag tänkte mer på hur rören påverkas, så man slipper byta för ofta
Citera
2010-10-17, 21:57
Medlem
ollivollis avatar
Hört att man ska vänta ca 30min om man inte vill att rören ska "åldras" så snabbt.
Citera
2010-10-17, 23:02
Medlem
CaskRatlinss avatar
Har aldrig hört nåt annat än att det räcker med runt 5 minuter. 45 minuter låter som en del för mkt.
Citera
2010-10-19, 19:48
Medlem
BocadilloLocos avatar
okej följdfrågan då. Man måste ju fråga nån gång Om en sträng, vi säger D strängen går av, byter ni strängar helt och hållet eller kör ni just den strängen från ett annat packet av likadana sorts strängar.

Jag brukar sätta på endast en ny men de blir krångligt i längden har jag märkt.
Citera
2010-10-19, 20:13
Medlem
Ravenhearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BocadilloLoco
okej följdfrågan då. Man måste ju fråga nån gång Om en sträng, vi säger D strängen går av, byter ni strängar helt och hållet eller kör ni just den strängen från ett annat packet av likadana sorts strängar.

Jag brukar sätta på endast en ny men de blir krångligt i längden har jag märkt.

Byter helst alla. Gillar inte att få en massa ofullständiga strängset som blir liggandes. Tror att man har en massa strängar kvar, så visar det sig att det fattas samma sträng i alla paket...
Citera
2010-10-19, 20:30
Medlem
BocadilloLocos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ravenheart
Byter helst alla. Gillar inte att få en massa ofullständiga strängset som blir liggandes. Tror att man har en massa strängar kvar, så visar det sig att det fattas samma sträng i alla paket...

Känner igen mig i det aja, får väl byta. Finns det strängsatser med bara D strängar? Slår bort den och A strängen alltför ofta...
Citera
2010-10-20, 09:24
Medlem
The Meatballs avatar
Två till fem minuter är brukligt för mig. Vad jag förstått så sliter det mer på rören att slå av dem när de är varma än att inte låta de värmas upp ordentligt, exempelvis så är det bättre att låta den stå på standby i en timme eller två än att slå av och slå på den under samma tidsintervall.
Citera
2010-10-21, 10:12
Medlem
När jag kommer in i replokalen sätter jag igång min stärkare på standby. Packar upp gitarren, snackar med bandmedlemmar, testar så att mickar fungerar. Sätter igång mitt trådlösa system, kollar att jag har signal, sätter ingång alla pedaler och sen stämmer jag gitarren. Tar väl 4-6 minuter.

Man kan känna över stärkaren om den avger värme. Rören blir varma väldigt snabbt. Det är väl inte att rekommendera köra direkt bara för att få ljud, men efter några minuter ska det inte vara någon fara.

Att förvärma i 45-60 minuter känns som slöseri med ström och speltid. Har man spelat i 10 minuter med bra kräm är rören lika varma ändå!

/ Fredrik
Citera
2011-01-31, 23:13
Medlem
BocadilloLocos avatar
Fast när man värmt upp den i ca två timmar låter den bra gött. Den surrar dock väldigt mycket då när man inte rör mekaniken. Antar att de är så för att lödningen i gitarren är FUBAR. Ni skulle se hur de ser ut innanför skalet! Hahaha De är ett plektrum fastlimmat över elektroniken och allt är som en stor hög skrot.

Min Marshall JMP som jag har nu blir inte alls lika varm som en JTM. Jag driver den nästan lika hårt men de är väl mer "ren" styrka i JTM.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in