2010-10-17, 16:55
Bannlyst
Om jag är på punkt A och vill till punkt B. Jag vill förflytta mej så snabbt så tiden stannar. Alltså måste jag åka över till punkt B från punkt A på 0.0000000 sekunder. Alltså det är snabbare än ljusets hastighet. Vi säger att jag är på Jorden och vill till månen. Det tar 8 minuter för ljuset att färdas tid. Men jag vill dit på 0 sekunder.

Finns det någon mattematisk formel för detta? Alltså portal typ.
Citera
2010-10-17, 17:04
Medlem
Tlagnojs avatar
Här är formel ett:

http://www.yle.fi/ims/svenska/2009/13/71249ca17eb0f96b/71249ca17eb0f96b_1.jpg
Citera
2010-10-17, 17:07
Medlem
Hastighet, sträcka och tid är representerat i denna formel:
[PHP]
s = v * t
[/PHP]

Nu gör vi två beräkningar med olika hasigheter och t = 0.

25 m/s
25 m/s är ungefär 86 km/h en ganska vanlig hastighet när du kör bil alltså.
[PHP]
s = 25 * 0
=> s = 0 m
[/PHP]
Så med hastigheten 25 m/s kommer du hela 0m på 0 sekunder

299792458 m/s
Ljuset färdas som bekant med en hastighet av 299792458 m/s eller 1079252848,8 km/h. Det tar ljuset 8 minuter och 19 sekunder att nå jorden från solen. Så hur långt når ett föremål som färdas med ljushastigheten på 0 sekunder ?
[PHP]
s = 299792458 * 0
=> s = 0 m
[/PHP]

Nej det verkar inte som man kommer speciellt långt på 0 sekunder oavsett vilken hastigheten man skulle färdas i
Citera
2010-10-17, 17:14
Medlem
bjornebarns avatar
Tror nog du tänker på maskhål, även om det inte skulle innebära att man tar sig till en punkt på 0 sekunder, men man skulle mycket väl kunna ta sig fram dit snabbare än ljuset som åker den vanliga vägen. Det handlar om att man kröker rummet så att ett "hål", eller en "portal" skapas mellan två punkter i rummet. Sträckan mellan punkterna genom hålet kan då vara avsevärt mycket kortare än sträckan i vanliga rummet.

Maskhål är teoretiskt möjliga, så det finns självklart matematik ur vilka man kan härleda deras existen. Denna matematik kan dock inte jag, men evolute är kunnig han, så vänta på honom
Citera
2010-10-17, 17:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Tror nog du tänker på maskhål, även om det inte skulle innebära att man tar sig till en punkt på 0 sekunder, men man skulle mycket väl kunna ta sig fram dit snabbare än ljuset som åker den vanliga vägen. Det handlar om att man kröker rummet så att ett "hål", eller en "portal" skapas mellan två punkter i rummet. Sträckan mellan punkterna genom hålet kan då vara avsevärt mycket kortare än sträckan i vanliga rummet.

Maskhål är teoretiskt möjliga, så det finns självklart matematik ur vilka man kan härleda deras existen. Denna matematik kan dock inte jag, men evolute är kunnig han, så vänta på honom

Ja, finns det någon formel för ett maskhål?
Citera
2010-10-17, 17:32
Bannlyst
http://en.wikipedia.org/wiki/Wormhole

Finns nån fet formel vid slutet av sidan, kanske den du letar efter.
Citera
2010-10-17, 17:34
Medlem
TheOmnipotents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdolfH
Ja, finns det någon formel för ett maskhål?

Då, vad jag vet iaf, maskhål är någon sorts superkraftig böjning/ändring av rumtiden, så kan du ju börja kolla på Einsteins relativitetsteori. Dock så innebär ju inte ett maskhål att du förflyttar dig snabbare än ljusets hastighet, utan snarare att du tar en "genväg", så att du hinner dit innan ljuset hunnit dit den vanliga vägen. Det går inte att förflytta sig snabbare än ljusets hastighet.
Citera
2010-10-17, 17:49
Medlem
Harry-Browns avatar
maskhål eller teleportering är min gissning
Citera
2010-10-17, 17:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheOmnipotent
Då, vad jag vet iaf, maskhål är någon sorts superkraftig böjning/ändring av rumtiden, så kan du ju börja kolla på Einsteins relativitetsteori. Dock så innebär ju inte ett maskhål att du förflyttar dig snabbare än ljusets hastighet, utan snarare att du tar en "genväg", så att du hinner dit innan ljuset hunnit dit den vanliga vägen. Det går inte att förflytta sig snabbare än ljusets hastighet.

Säker? Tror inte det stämmer.
Citera
2010-10-17, 18:00
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:

Relativt går det, tror gör man i kyrkan.
Citera
2010-10-17, 18:09
Medlem
TheOmnipotents avatar
Citat:

Njae, ingen har väl testat, men Einstein och typ alla forskare och professorer efter honom tror att det inte går.
Men men, du kan ju ha rätt!
Citera
2010-10-17, 18:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheOmnipotent
Njae, ingen har väl testat, men Einstein och typ alla forskare och professorer efter honom tror att det inte går.
Men men, du kan ju ha rätt!

Jo men tänk så här att en bil går 399 584 916 m/s. Det är 99 792 458 m/s snabbare än ljusets hastighet.

Men nu finns det inte en bil som går så - än.
Senast redigerad av AdolfH 2010-10-17 kl. 18:19.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in