Citat:
Ursprungligen postat av elmartino
Jag läser till ingenjör på högskola och är lite intresserad på att utveckla kunskaperna inom mikroprocessorer. Undrar om det finns nått bra nybörjarkit med kanske lite enkla tutorials så man kan komma igång och lära sig från grunden?
Har tidigare haft kurser där vi arbetat med 8bitars PIC med det har fallit över lite på andra i min grupp att jobba med PIC koppling medan jag sysselsatt mig med andra uppgifter, vilket lämnat mig helt clueless på hur man ens ska börja koppla upp processorn, mata den med spänning eller programmera den.
Jag vill helst lära mig arbeta med 8-bitars PIC. Jag kan kunskaper inom assembler och C, inga fantastiska kunskaper men så jag klarar mig.
OM du inte nödvändigtvis måste lära dig just PIC, så kan jag rekommendera Atmels STK 600 eller STK 500 kit. Kittet innehåller allt som krävs för att programmera ATMELs avr-processorer. I paketet ska det komma med en 16 Bitars processor av något slag som duger till det mesta du kan tänka dig hitta på.
Utvecklingskortet är dessutom utrustat med bootloader och de flesta periferikretsar som behövs för att inte riskera att sabba processorn.