2010-10-17, 15:10
Medlem
SanTiagos avatar
Är det korrekt att kvinnojourerna bistår med både rättshjälp samt att dom för ett register över dömda brottslingar, där brott har begåtts inom familjen?

Om det är så, vad anser ni om det?
Är detta inte en olaglig handling i sig självt?
Kan man på nåt sätt komma åt detta?
Citera
2010-10-17, 15:12
Medlem
MelvinFrohikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SanTiago
Är det korrekt att kvinnojourerna bistår med både rättshjälp samt att dom för ett register över dömda brottslingar, där brott har begåtts inom familjen?

Datainspektionen tillåter väll inte att man lagrar namn och personliga uppgifter hur som helst, kolla med dem.
Citera
2010-10-17, 16:13
Medlem
micro113s avatar
Citat:

Att bistå med rättshjälp kan knappast vara en olaglig handling - hur skulle det vara det menar du?
Citera
2010-10-17, 17:16
Medlem
SanTiagos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Att bistå med rättshjälp kan knappast vara en olaglig handling - hur skulle det vara det menar du?
Kvinnojourerna upprätthåller ju ett statligt stöd som inte mansjourerna gör.
Kvinnojourerna är extremorganisationer med hårdföra feminister.
Att dom för ett register över dömda män skulle väl inte vara helt otroligt, eller?
Citera
2010-10-17, 21:02
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Kvinnojourerna upprätthåller ju ett statligt stöd som inte mansjourerna gör.
Kvinnojourerna är extremorganisationer med hårdföra feminister.
Att dom för ett register över dömda män skulle väl inte vara helt otroligt, eller?
Nej, mansjourer har också statligt stöd - samma rätt som kvinnojourer till det faktiskt. I år har väl vissa mansjourer avstått från att söka - med det är ju deras fria val.

Kvinnojourer drivs dock inte med statligt stöd utan är ideella organisationer och drivs företrädesvis av medlemsavgifter och donationer av annan art -- de råder själva över sin ekonomi, och prioriterar själva vad de vill lägga pengarna på, de är inte bundna av statliga villkor annat än för de pengar som de söker statligt för öronmärkta projekt precis som alla andra organisationer i Sverige.

Kvinnojourer består främst av frivilliga som hjälper andra kvinnor i behov - de lägger sin fritid på det, de flesta är inte alls några radikala feminister, eller extrema på något sätt. Det är helt vanliga kvinnor som satsar sin fritid på att hjälpa medmänniskor.

Jag vet inte varför det skulle vara särskilt troligt att de förde särskilda register faktiskt. Tvärtom har jag svårt att se att de skulle bädda för en situation som kunde ge myndigheter anledning till tillträde in i deras organisationer - det vore kontraproduktivt.
Citera
2010-10-17, 21:14
Medlem
SanTiagos avatar
Citat:

Kvinnojourer består främst av frivilliga som hjälper andra kvinnor i behov - de lägger sin fritid på det, de flesta är inte alls några radikala feminister, eller extrema på något sätt. Det är helt vanliga kvinnor som satsar sin fritid på att hjälpa medmänniskor.

ROKS! ATV! Vad säger vi om det?
Citera
2010-10-17, 21:14
Bannlyst
Kvinnojourer är manshatande feministas och landsförädare, så klart de bryter mot varje tänkbar lag så fort de får möjlighet.
En bra feminist är en torterad och avrättad feminist.
Citera
2010-10-17, 21:44
Medlem
narlysimpeltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anusbananus
Kvinnojourer är manshatande feministas och landsförädare, så klart de bryter mot varje tänkbar lag så fort de får möjlighet.
En bra feminist är en torterad och avrättad feminist.

...eldad långsamt med dålig tändvätska
Citera
2010-10-20, 17:33
Medlem
Citat:
Nej, mansjourer har också statligt stöd - samma rätt som kvinnojourer till det faktiskt. I år har väl vissa mansjourer avstått från att söka - med det är ju deras fria val.

Men blir mansjourer bra omhändertagna av staten? Får mansjourer lika mycket pengar? Jag tror nog staten har ett mycket mindre seriöst seende på mansjourer. Eller har jag fel? Det finns nog, eller nog måste det finnas en anledning varför de "avstått" från att söka, då att avstå söka är ett bättre val. Så vad tror du själv?

Ja det gör de. Men vad kvinnan fortfarande inte kunnat inse, om de råkar ut för en man eller har en man som i sin tur resulterar att kvinnan besöker kvinnojour, borde kvinnan inte varit ihop med den mannen från första början. Man får det man odlar.
Och å andra sidan hjälper inte kvinnor män. Och män hjälper inte män. Ingen hjälper män. Så vem har det sämre? Män såklart.
Citera
2010-10-20, 19:10
Medlem
micro113s avatar
Citat:
ROKS! ATV! Vad säger vi om det?
ATV vet jag inte vad det är - du får upplysa mig faktiskt.

ROKS är en riksorganisation till vilken en del av landets jourer är anslutna -- det är inte en Kvinnojour. Enligt ämnesrubriken och din trådstart så är det kvinnojourer du vill diskutera -- inte riksorganisationer.
Citera
2010-10-20, 19:16
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kanzaki
Men blir mansjourer bra omhändertagna av staten? Får mansjourer lika mycket pengar? Jag tror nog staten har ett mycket mindre seriöst seende på mansjourer. Eller har jag fel? Det finns nog, eller nog måste det finnas en anledning varför de "avstått" från att söka, då att avstå söka är ett bättre val. Så vad tror du själv?
Ja, de söker på lika villkor - det är helt enkelt ideella organisationer som kan söka olika former av föreningspengar, och pengar öronmärkta för projekt.

Varför man från riksorganisationen för mansjourer sa att man inte skulle söka anslag bör du fråga dem om -- inte mig. Jag är dock inte säker på att de verkligen har avstått från att söka. Alla enskilda mansjourer har inte avstått.

Citat:
Ja det gör de. Men vad kvinnan fortfarande inte kunnat inse, om de råkar ut för en man eller har en man som i sin tur resulterar att kvinnan besöker kvinnojour, borde kvinnan inte varit ihop med den mannen från första början. Man får det man odlar.
Och å andra sidan hjälper inte kvinnor män. Och män hjälper inte män. Ingen hjälper män. Så vem har det sämre? Män såklart.
Då får män göra som kvinnor nu gjort i snart fyrtio år -- avsätta mer av sin egen tid för att hjälpa andra män.

Det finns mansjourer - män som ideellt hjälper andra män på samma sätt som kvinnor hjälper kvinnor inom kvinnojourerna - men det behövs fler. Engagera er -- förvänta er inte att staten och kvinnorna skall göra jobbet åt er.
Citera
2010-10-20, 19:17
Medlem
vad gäller register lär det inte vara tillåtet nej, men vad säger att de också har sådana register?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in