2010-10-17, 12:35
Medlem
Hej!

Jag bor för tillfället i en liten håla, och har tröttnat redigt på det. Det är helt enkelt dags att flytta nu till något större. Frågan är hur fan man ska lyckas?

Jag har kanske bara 10 000 i kapital, bor just nu hemma, och har inte ett förlängt kontrakt med mitt företag, vilket gör att jag är arbetslös just nu. Det är med andra ord dags att sticka.

Söker jag jobb i till exempel Stockholm, så kan jag ändå inte jobba där, eftersom jag inte har en lägenhet. Jag kan även inte ha lägenhet, eftersom jag ändå inte har ett jobb. Det är lite som ett moment 22 som håller mig fast.

Allra helst skulle jag vilja flytta till ett annat land, och tänker mig då främst någonstans i Europa. Inga direkta krav bara jag får ett miljöombyte, och hamnar i en halvstor stad.

Men hur lyckas folk? Hur fan får man tag på lägenhet och jobb i samma veva så att det klaffar ihop?
Berätta gärna din historia du som lyckats.

En extrafråga: Kan man med sitt svenska medborgarskap flytta och jobba fritt inom hela EU?

Lev väl!
Citera
2010-10-17, 12:41
Medlem
sök till ett universitet så löser det sig nog. leta jobb och lägenhet i staden medans du pluggar. sen är det bara att hoppa av:P
Citera
2010-10-17, 12:44
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogadish
Söker jag jobb i till exempel Stockholm, så kan jag ändå inte jobba där, eftersom jag inte har en lägenhet. Jag kan även inte ha lägenhet, eftersom jag ändå inte har ett jobb. Det är lite som ett moment 22 som håller mig fast.

Nej, det är inte moment 22 som håller dig fast. Det är din egen mentala inställning med att
se problem istället för möjligheter som håller dig fast. Om du nu menar allvar med att söka
jobb i Stockholm eller någonannanstans, gör så här:

1. Fixa ett jobb
2. Förhandla så att jobbet hjälper dig initialt med ett rum/läghenhet
3. Veckopendla innan du hunnit fixa din egen lägenhet.
4. Efter du jobbat ett tag på det nya stället får du ett eget kontaktnät.

Lycka till.
Citera
2010-10-17, 12:46
Medlem
heeyas avatar
Jobba hård ett år eller två som jag gjorde i en kvinna dominerade yrke som vård 13 timmar varje dag.
Sen du flyttar hemifrån och köper din dröm lägenhet .Efter två år bytt jobb när du har fått erfarenhet.
Så enkelt är det .Eller ...
Citera
2010-10-17, 12:47
Medlem
Men snälla nån. Massvis med människor flyttar till andra städer utan att vara miljonärer.

Sök jobb i Stockholm, när du väl fått jobbet - annonsera järnet på Blocket, ring runt, bo på vandrarhem om det krisar. Till slut får du ju NÅGOT, även om det är ett fjärdehands korridorrum i Södertäljes utkanter. Därifrån får du söka vidare.

Om du vill så kan du.
Citera
2010-10-17, 13:03
Medlem
Som sthlmare förstår jag inte böndernas fascination över staden. Har man dålig ekonomi och inte stått i kö i minst 5 år är det en dålig idé att flytta till staden.

Personligen anser jag att det är betydligt trevligare att bo i en normalstor stad i sverige (läs 100k invånare). Här får du nära till aktiviteter och jobb. Om du nu har bott i en håla så lär väl detta ändå överträffa de möjligheterna du har idag (med jobb och nöjen).

Om du ändå saknar stockholms exklusiva aktiviter kan du söka dig till en stad något sånär nära stockholm, ex västerås eller norrköping och åka på någon weekend någon gång per kvartal. Hellre detta än att bo i en 15 m^2 i nynäshamn med 50 minuters pendeltid in till sthlm, imo.
Citera
2010-10-17, 13:50
Medlem
Tack för era svar. Stockholm är verkligen ingen favoritstad hos mig.

Någon som vet hur det är att flytta till en annan europeisk stad?
Citera
2010-10-17, 14:15
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Någon som vet hur det är att flytta till en annan europeisk stad?

På vilket sätt skiljer sig flytta till Stockholm från att flytta till en annan random stad
tror du?
Citera
2010-10-17, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
På vilket sätt skiljer sig flytta till Stockholm från att flytta till en annan random stad
tror du?

Vad vill du ha sagt? Jag tänka mig att bo i en mindre stad också, men allra helst utomlands.

Ni som lyckats, hur fick ni få in en fot?
Citera
2010-10-17, 14:30
Medlem
Nostradumbasss avatar
En rimlig försörjning och kontakter är A och O överallt. Resten är bara geografi.
Citera
2010-10-17, 14:41
Medlem
macknus avatar
Citat:
Hej!

Jag bor för tillfället i en liten håla, och har tröttnat redigt på det. Det är helt enkelt dags att flytta nu till något större. Frågan är hur fan man ska lyckas?

Jag har kanske bara 10 000 i kapital, bor just nu hemma, och har inte ett förlängt kontrakt med mitt företag, vilket gör att jag är arbetslös just nu. Det är med andra ord dags att sticka.

Allra helst skulle jag vilja flytta till ett annat land, och tänker mig då främst någonstans i Europa. Inga direkta krav bara jag får ett miljöombyte, och hamnar i en halvstor stad.

Men hur lyckas folk? Hur fan får man tag på lägenhet och jobb i samma veva så att det klaffar ihop?
Berätta gärna din historia du som lyckats.

En extrafråga: Kan man med sitt svenska medborgarskap flytta och jobba fritt inom hela EU?

Lev väl!

Får du akassa? Isåfall är det bara skaffa lägenhet dit du vill och flytta, finns inga begränsningar då (inte för långt bara då det blir dyrare).
Sök jobb där dit du vill, får du jobb så är det aldrig problem att få bostad inom pendelavstånd. Kanske inte attraktivt eller bekvämt men det är en start.

Citat:
Ursprungligen postat av MooDHooDs
Som sthlmare förstår jag inte böndernas fascination över staden. Har man dålig ekonomi och inte stått i kö i minst 5 år är det en dålig idé att flytta till staden.

Personligen anser jag att det är betydligt trevligare att bo i en normalstor stad i sverige (läs 100k invånare). Här får du nära till aktiviteter och jobb. Om du nu har bott i en håla så lär väl detta ändå överträffa de möjligheterna du har idag (med jobb och nöjen).

Om du ändå saknar stockholms exklusiva aktiviter kan du söka dig till en stad något sånär nära stockholm, ex västerås eller norrköping och åka på någon weekend någon gång per kvartal. Hellre detta än att bo i en 15 m^2 i nynäshamn med 50 minuters pendeltid in till sthlm, imo.

Du kanske skulle läst? Han tog Sthlm som exempel, han sa inte han ville dit.
Citera
2010-10-18, 01:57
Bannlyst
Flytta till Reykjavik , där är det lätt att slå sig in på bostadsmarknaden och även hyfsat lätt att hitta jobb
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in