2010-10-16, 23:38
Medlem
Ozstrikers avatar
Hej! Jag var nyss ute och gick med min hund då jag genast gick utanför dörren såg något otroligt konstigt uppe i rymden. Det såg ut som jorden hade skaffat sig typ en fjärdedels ring runt jorden. Den gick över eller igenom månen. Det såg ut som när ett flygplan åker sen lämnar efter sig gas eller vad det är. Fast mycket större.

Jag lyckades inte ta en bild med kameran. Samt lyckades jag inte se den på Stellarium. Men har ni sett det nu i natt? Vad är det? och hur kommer det "fram"?
Citera
2010-10-17, 00:07
Medlem
ceterus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ozstriker
Hej! Jag var nyss ute och gick med min hund då jag genast gick utanför dörren såg något otroligt konstigt uppe i rymden. Det såg ut som jorden hade skaffat sig typ en fjärdedels ring runt jorden. Den gick över eller igenom månen. Det såg ut som när ett flygplan åker sen lämnar efter sig gas eller vad det är. Fast mycket större.

Jag lyckades inte ta en bild med kameran. Samt lyckades jag inte se den på Stellarium. Men har ni sett det nu i natt? Vad är det? och hur kommer det "fram"?

Kanske var någon sorts aurora? De som jag har sett har varit mot vintern, iaf i sthlms/upplandstrakten.
Citera
2010-10-17, 00:08
Medlem
b3ij3rs avatar
Skulle var bra vilket område du rör dig i, tex södra sverige eller norra sverige.
Citera
2010-10-17, 00:11
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Bor du långt utanför en stad? I sådana fall kan det ha varit Vintergatan du såg.
Citera
2010-10-17, 00:14
Medlem
Ett suddigt, svagt ljust band som gick tvärs över himlen? Det kallas Vintergatan, galaxen du bor i.
Citera
2010-10-17, 01:06
Medlem
Ozstrikers avatar
Glömde att säga att jag bor i hisingen,göteborg.. Men det var inte svagt. Det var väldigt tjockt lite grå aktigt. Jag trodde först att det kunde vara vintergatan men den var så tydlig
Citera
2010-10-17, 03:04
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ozstriker
Glömde att säga att jag bor i hisingen,göteborg.. Men det var inte svagt. Det var väldigt tjockt lite grå aktigt. Jag trodde först att det kunde vara vintergatan men den var så tydlig
Att det var tjockt och gråaktigt talar för att det var en av Vintergatans spiralarmar du såg, men det som klart talar emot är att du såg det på Hisingen i Göteborg. Har fakiskt ingen aning om vad du kan ha sett, tyvärr.
Citera
2010-10-17, 08:24
Medlem
Det var inte bara nåt freaky moln då?
Citera
2010-10-17, 11:33
Medlem
bjornebarns avatar
DU såg det på natten när det var mörkt, var det typ upplyst, eller väldigt otydligt? Molnser ju just mörkgråa och diffusa ut på natten...
Citera
2010-10-17, 13:26
Medlem
appe-s avatar
Om vi undersöker fenomenet med lite mer professionella instrument kan vi härleda exakt vad du såg.

Då du postade strax efter halv tolv får vi gå efter det, och då får vi fram det här:

http://gyazo.com/e6937632364dd546abb64d50597fd1b2.png

Som vi ser så är månen väldigt lågt, och ser vi till kringgående objekt så verkar vi inte hitta något intressant. Eftersom det är så lågt kan vi först anta att det är moln eller liknande, som stör.

http://gyazo.com/cf9a2816ef6ea1945a38924165726b6e.png

Med den där så ser vi också att (förutom hur mycket skit det försiggår på himlen) det inte finns några större objekt som för tillfället är i linje med månen vid tidpunkten.

Vintergatan, skall sägas - är nästan rakt upp i zenit vid tillfället.
Citera
2010-10-17, 15:04
Medlem
Ozstrikers avatar
Moln har jag svårt att tro att det var.

För det var det ända jag såg då och det är inte så vanligt att man bara ser ett moln så där eller?

Sen har jag sett vintergatan förr på hisingen men detta såg helt annorlunda ut.
Citera
2010-10-17, 16:10
Medlem
murmels avatar
Månupplyst kondensstrimma?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto