• 2
  • 3
2010-10-18, 08:38
Medlem
treeflows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hagge17
Miljöbov

word, hahaha
Citera
2010-10-18, 15:16
Medlem
kanskeintes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Davey
Hur ofta tror du man startar om webbservrar? Ungefär så sällan man absolut kan. Dom håller ändå.

Nu är det ju så att webservrar eller servrar över huvud taget ute på företag oftast finns placerade i ett serverrum där det oftast är rätt temperatur och rätt luftfuktighet, vilket man oftast inte har hemma.
Citera
2010-10-18, 22:14
Medlem
Lagergrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svulle
Helt rätt. Både hårddisken och matningsdonet mår mycket bättre av att vara på hela tiden än att stängas av och sättas på.
Vad är matningsdon för något? :)
Citera
2010-10-20, 23:51
Medlem
svulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Davey
Är det därför hårddiskar stänger av sig själva efter en tids inaktivitet?

Att hårddiskarna stänger av sig själva beror på energisparläge, och är ju således bara bra om man vill spara lite el.

Citat:
Ursprungligen postat av Lagergren
Vad är matningsdon för något?

Ett nätaggregat.
Citera
2010-10-20, 23:59
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svulle
Att hårddiskarna stänger av sig själva beror på energisparläge, och är ju således bara bra om man vill spara lite el.
Och den elen man sparar på att en hårddisk inte snurrar är så minimal att det knappt märks. Jag har också på datorn dygnet runt, förutom ibland på sommarhalvåret när värmen gör att den låter lite för mycket för min tjejs välmående. Så länge man inte kör Folding@Home eller annat som belastar så är det inte många kronor det kostar och slitaget märker man inte ändå eftersom man byter ut datorn långt innan dess livslängd är slut oavsett.
Citera
2010-10-21, 16:09
Medlem
Det ända som händer är att den kan bli överhettad. sedan utöver de är att de sparas otroligt mycket cache minne så den blir allmänt seg, så de är värt de att låta den stå och "vila" ett tag.
Citera
2010-10-21, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperVictor
Är det någon som vet ungefär hur mycket ström datorn drar? Jag undrar alltså hur mycket mer elräkningen hamnar på, klart jag förstår att det skiljer sig på vilket avtal man har men i runda slängar.
Jadu naturligtvis är ju detta rätt olika. Men säg att du kör den för fullt 2h om dagen och sen har den på nerladdning eller annat resten vilket inte drar så mycket så blir det väll något såhär med en elkostnad på 1kr/kwh: 1946kr/år

Perår
Fullfart:
Dator:400w 292kr
Skärm: 60w 48kr

Lågfart:
Dator: 200w 1606 kr
Skärm: 0w 0kr
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera