2010-10-16, 14:32
Medlem
Hej!

Är detta rätt?

En kompis har betalt alla sina skulder hos fogden och fått ett skuldfrihetsintyg.
Han har alltså i mitt tycke gjort rätt för sig.

Nu får han ytterliggare inkassobrev från ett inkassobolag.
Fodran är på räntor och avgifter.
Hela skulden är betald via kronofogden.

an dom verkligen göra så, varför har dom inte drivit in dessa avgifter via fogden?

Skuld Inbetalt Resterande
Kapital 20 432,00 20 432,00 0,00
Ränta 8 976,82 3 507,00 5 469,82
Kostnader 4 360,00 0,00 4 360,00
Utlägg 1 700,00 0,00 1 700,00
Totalt 35 468,82 23 939,00 11 529,82
Citera
2010-10-16, 16:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rifat62
Text.
Hej,

Har man en skuld, till t.ex. inkasso och inte betalar den så förs ärendet vidare till Kronofogden, oftast får du några varningar innan du kommer dit + förseningsavgifter.

Kronofogden kommer att skicka ut ett brev till dig där du ska skriva på och skicka tillbaka detta, dem vill veta att du är medveten om situationen. Väljer du att inte skriva på den, så kommer dem personligen att söka upp dig men jag rekomenderar alltid att INTE skriva på, för då har du en chans att hinna betala av din skuld till ursprungsföretaget t.ex. och på så vis slipper du Kronofogden. Du kan skriva på pappret när det är betalt och sen skriva en notis: redan betalt.

Hur som helst, tar Kronofogden över ärendet innebär det att du inte har något med inkassa m.m. att göra, utan det är Kronofogden du får stå till svars för.
Har du då betalat hela skulden till Kronofogden efter att du skrivt på pappret och inte endast 600 SEK avgift som Kronofogden begär när dem tar över "fallet" så bör du, vad jag vet, inte behöva betala något mer utöver det till någon annan.

Jag har inte så juridiskt påläst men det jag vet har jag lärt mig från mina erfarenheter med bl.a. Kronofogden.

Jag föreslår att du börjar med att kontakta Kronofogden och förklarar situiationen för dem, sen ringer du inkasso och det bör lösa sig så länge det inte finns mer bakom din berättelse.

Lycka till!
Citera
2010-10-16, 21:46
Medlem
Håller med, ring KFM och fråga. De brukar vara mycket trevliga och hjälpsamma.
Citera
2010-10-16, 22:27
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rifat62
Hej!

[K]an dom verkligen göra så, varför har dom inte drivit in dessa avgifter via fogden?

Det är fritt fram att ansöka om indrivning på del av skuld så länge den är förfallen till betalning. KFM kollar inte om det är hela skulden eller ej, det är upp till gäldenären att ha koll på. Svaret på din fråga är alltså ja, du kan betala alla skulder hos KFM och ha kvar på inkasso.

edit: din vän ska dock självklart jämföra det som står i exekutionstiteln från KFM men den skuld som han nu påstås ha kvar hos inkasso, för att säkerställa att han inte blir krävd på samma igen. Men det är alltså hans ansvar att invända mot detta isåfall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in