2010-10-16, 19:26
Medlem
lendrygghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _abou
Men vad ska det vara för skillnad då om man i en poll sagt sig vara under 18?
Som jag skrev i mitt förra inlägg förstår jag inte ens varför man ska nämna det över huvud taget, dom flesta vet att det är åldergräns här.
Jag vet inte vad skillnaden skulle innebära, men som jag har fattat det så är det bara vid inlägg det gäller, och PM:s också i viss utsträckning. Notera att jag främst gissar på att det råder förmildrande omständigheter vid poll, men jag vet inte.
Citat:
Att man "tryckt fel" köper jag inte, då kan man ju fria sig och hävda att man råkat skriva fel siffra när man berättade att man var 16, 8 och 6 ser ju rätt lika ut på tangentbordet i mörkret
Det är väl ändå en skillnad på tangenttryck och musklick? Nåja, du har en poäng.
Citera
2010-10-16, 19:46
Medlem
_abous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lendryggh
Jag vet inte vad skillnaden skulle innebära, men som jag har fattat det så är det bara vid inlägg det gäller, och PM:s också i viss utsträckning. Notera att jag främst gissar på att det råder förmildrande omständigheter vid poll, men jag vet inte.Det är väl ändå en skillnad på tangenttryck och musklick? Nåja, du har en poäng.
Att det bara skulle gälla vid inlägg har jag svårt att tro.
Det regeln handlar om om och går ut på är ju att användare under 18 år inte får vistas på Flashback ur juridisk synpunkt , punkt slut.
Hur man sen avslöjas som minderårig tycker inte jag borde spela någon roll, "Jaja, pollen är ju anonym, då gör det väl inget?" köper jag alltså inte, då det inte handlar om att man vet vem som är minderårig, då man inte ska vara (eller erkänna att man är) minderårig på Flashback över huvud taget, då det kan leda till begränsningar i vad som får diskuteras här.

Att anonymiteten skulle vara hotad på något sätt håller jag inte heller med om, då det bara är admin som i så fall ska kolla upp vilka som klickat i "Under 18", och admins har ju även tillgång till IP-nummer, sammankopplade konton och så vidare, det har ju inte inneburit några anonymitetsproblem.

Som jag skrivit tidigare: är man 18 år och vill vara här bör man hålla låg profil kring sin ålder, och då inte ens ta del i en poll som handlar om åldern på användarna, varför chansa liksom?
Är man över 18 och ändå påstår sig vara minderårig har man ju inte läst reglerna och är mer eller mindre dum i huvudet, och kan lika gärna också bli bannad
Citera
2010-10-16, 20:39
Medlem
lendrygghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _abou
Att det bara skulle gälla vid inlägg har jag svårt att tro.
Det regeln handlar om om och går ut på är ju att användare under 18 år inte får vistas på Flashback ur juridisk synpunkt , punkt slut.
Ja, men det är ju också en regel som infördes efter ett haveri med en knasig lagstiftning och ingenting Flashback egentligen har behov utav. Därför förstår jag om admin väljer att inte göra något med informationen från pollen.

Läste nyligen en tråd där en kille sade sig ha uppgifter om en minderårig kompis som var aktiv på Flashback. Men det enda beviset som fanns för att styrka hans påstående var att den underårige på ett annat forum utan åldersreglering postat sin ålder. Kopplingen kontona emellan kunde göras ganska enkelt, kom det fram, men det var ingenting varken moderatorerna eller admin här hade lust att göra. Regeln är, som jag fattat det, mest ett spel för gallerierna pga. krux i juridiken, och om den enda som kan se vilka som röstat vad i pollen är admin så är det ju också upp till honom att bedöma hur (och om) den skall granskas för att kunna stänga av ev. minderåriga eller ej. Han är troligen medveten om omröstningen, och om han nyttjar den för att stänga av omyndiga har jag ingen aning om. Men jag antar att han inte.
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Citat:
Hur man sen avslöjas som minderårig tycker inte jag borde spela någon roll, "Jaja, pollen är ju anonym, då gör det väl inget?" köper jag alltså inte, då det inte handlar om att man vet vem som är minderårig, då man inte ska vara (eller erkänna att man är) minderårig på Flashback över huvud taget, då det kan leda till begränsningar i vad som får diskuteras här.
Självklart är det fårskalligt av dom som röstat att dom är omyndiga i pollen, men om det fortfarande bara är admin som ser vem som röstat vad (och om han väljer att inte vidta några åtgärder utav det) så spelar det ju ingen roll i slutändan (Jag kan inte heller bekräfta eller förneka om det bara är han som kan se vilka som röstat vad).
Citat:
Att anonymiteten skulle vara hotad på något sätt håller jag inte heller med om, då det bara är admin som i så fall ska kolla upp vilka som klickat i "Under 18", och admins har ju även tillgång till IP-nummer, sammankopplade konton och så vidare, det har ju inte inneburit några anonymitetsproblem.
Har jag skrivit det? Jag håller med dig på den punkten ju, var har jag skrivit motsatsen?
Citat:
Som jag skrivit tidigare: är man 18 år och vill vara här bör man hålla låg profil kring sin ålder, och då inte ens ta del i en poll som handlar om åldern på användarna, varför chansa liksom?
Och även på den punkten håller jag med dig. Hade jag varit omyndig och hängt här hade jag inte tagit några risker kring min ålder. Det är dumt att chansa, precis som du skriver.
Citat:
Är man över 18 och ändå påstår sig vara minderårig har man ju inte läst reglerna och är mer eller mindre dum i huvudet, och kan lika gärna också bli bannad
Agreed.
Senast redigerad av lendryggh 2010-10-16 kl. 20:42.
Citera
2010-10-16, 21:37
Medlem
_abous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lendryggh
Ja, men det är ju också en regel som infördes efter ett haveri med en knasig lagstiftning och ingenting Flashback egentligen har behov utav. Därför förstår jag om admin väljer att inte göra något med informationen från pollen.

Läste nyligen en tråd där en kille sade sig ha uppgifter om en minderårig kompis som var aktiv på Flashback. Men det enda beviset som fanns för att styrka hans påstående var att den underårige på ett annat forum utan åldersreglering postat sin ålder. Kopplingen kontona emellan kunde göras ganska enkelt, kom det fram, men det var ingenting varken moderatorerna eller admin här hade lust att göra. Regeln är, som jag fattat det, mest ett spel för gallerierna pga. krux i juridiken, och om den enda som kan se vilka som röstat vad i pollen är admin så är det ju också upp till honom att bedöma hur (och om) den skall granskas för att kunna stänga av ev. minderåriga eller ej. Han är troligen medveten om omröstningen, och om han nyttjar den för att stänga av omyndiga har jag ingen aning om. Men jag antar att han inte.
Självklart är det fårskalligt av dom som röstat att dom är omyndiga i pollen, men om det fortfarande bara är admin som ser vem som röstat vad (och om han väljer att inte vidta några åtgärder utav det) så spelar det ju ingen roll i slutändan (Jag kan inte heller bekräfta eller förneka om det bara är han som kan se vilka som röstat vad).
Jag är egentligen inte så insatt i hur åldersgränsen påverkar Flashback, men precis som du säger har jag också mest tolkat den som något som måste finnas för ökad yttrandefrihet kring vilka ämnen som får diskuteras, men egentligen inte är något som uppskattas.

Jag framstår kanske lite som en minderårigjägare i den här tråden, det är jag verkligen inte.
Jag kan ju tycka att det är rätt skönt att folk under 18 egentligen inte får vara här, då yngre personer trots allt inte bidrar med särskilt mycket till debatten, men nu får lite högre krav på sig.
Dom som klarar av att hålla en god nivå har jag självklart inget emot, och om det var möjligt att ta bort regeln hade jag inte haft några större invändningar, då även minderåriga borde få ta del av yttrandefriheten.
Så om jag förstod dig rätt så menar du att om bara admin vet vilka som erkänt sig minderåriga i pollen kan han lika gärna mörka det, och på så vis erbjuda dessa användare yttrandefrihet så länge dom inte publikt berättar det, och det har du faktiskt jävligt rätt i.
Citat:
Har jag skrivit det? Jag håller med dig på den punkten ju, var har jag skrivit motsatsen?
Nejnej, det var evilhoney som nämnde att om anonymiteten äventyrades skulle hon lämna skeppet, jag bara svarade lite allmänt på det argumentet när jag ändå var igång
Citat:
Och även på den punkten håller jag med dig. Hade jag varit omyndig och hängt här hade jag inte tagit några risker kring min ålder. Det är dumt att chansa, precis som du skriver.
Agreed.
Dåså, jag tror vi är rätt överens after all
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här