2010-10-16, 00:41
Medlem
Jag undrar varför flashback inte har ngn rubrik som heter etik?

Efter självmordet här på flashback så har den allmäna konsekvensen av internetvärlden kommit i fokus och istället för att leta syndabocker så borde man fråga sig hur man själv, hur DU och jag beter oss på nätet?

Hur ser DIN moral ut?

Läs denna artikel-och sedan vore det intressant höra hur ni vana flasbacksmedlemmar, inkl moderatorer och admin resonerar kring moral/etik på nätet.

http://www.aftonbladet.se/debatt/deb...icle7964136.ab
Citera
2010-10-16, 00:52
Medlem
johanness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrazanApansson
Jag undrar varför flashback inte har ngn rubrik som heter etik?
det finns ett filosofiforum här på flashback, där man bl.a kan avhandla spörsmål om etik.
Citera
2010-10-16, 00:57
Bannlyst
Ja, jag tycker man ska stänga och släcka ner hela internet!
För då skulle ju aldrig självmord och andra otäcka saker ske.
Citera
2010-10-16, 01:15
Medlem
Detta handlar inte alls om att de hejade honom till att ta sitt liv, killen hade bestämt sig. Maktlöshet säljer och att media sitter och pratar om "demoralisering" är bara löjligt och syftar till att hålla igång en meningslös debatt så länge som de kan sälja lösnummer.

Hade de brytt sig om Marcus Jannes så hade de angripit hans vansinniga morsa, ni kan själv läsa om hennes dumheter här: http://www.accessconsciousness.com/f...il.asp?mid=264
Alltså ännu en i raden av "kurser" hon gått för att finna sig själv och ytterligare hjärntvättas.
Lägg till Waldorf och Järna, där hon bor så har ni svaret. Anna Jarrolf är en psykiskt sjuk kvinna, helt enkelt som hela sitt liv försummat sina barn och betett sig väldigt själviskt.

Anna Jarrolf påstår själv att hon kan behandla "barn med cp skador, asperger syndrom och autism" på sin hemsnickrade sida där hon för övrigt använder det löjliga citatet "det där lustiga, som inte går att förklara" och hävdar det som grund i hennes passion. Det är visst lustigt att hävda att man utan någon som helst medicinsk utbildning kan behandla barn med autism med hjälp av en löjlig irrlära som "Action Consciousness", vilket hon beskriver som det "bästa som kommit in i mitt liv" (du gick själv dit, inget kom)

Jag är trött på att alla här sitter och pratar om Marcus Jannes som om det fanns någon slags mystisk förklaring till hans självmord, när alla fakta pekar på Anna Jarrolf och hennes vanvård av sina barn.

Ingen har demoraliserat internet alls eller orsakat Marcus Jannes självmord, förutom Anna Jarrolf, som vanvårdade honom. Att media inte undersöker hennes vansinniga bakgrund handlar om att man som man antagligen blir synad i sömmarna, men som kvinna kommer undan med vad som helst.

Anna Jarrolf ska inte arbeta med barn, hon saknar medicinsk utbildning och hävdar resultat som inte är mätbara eller som är vetenskapligt bevisade. Anna Jarrolf jämför det hon sysslar med med "healing", var fanns den healingen då hennes son hängde sig?
Citera
2010-10-16, 03:34
Medlem
DigGaNs avatar
Tråd flyttad.
Psykologi och psykiatri -> Filosofi
/Mod
Citera
2010-10-16, 19:52
Medlem
BaalZeBubs avatar
Jag tycker inte om artikeln. Den har en tendens som vi sett mycket av de senaste dagarna, som kan illustreras bäst utifrån följande citat:

"Nätforum är inte grunden för en avmoralisering av yngre människor. Men de erbjuder möjligheter och tillhörande risker för denna utveckling, framförallt i ett samhällsklimat som tycks krympa utrymmet för denna typ av mänskliga dimensioner."

Det är alltså förstått här ( inte bara underförstått, utan sagt med stor tydlighet) att problemet skulle vara en avmoralisering.

Men vad såg jag när jag gick till tråden om självmordet dagen efter att det skett? Jag såg några tvivlande personer som ifrågasatte om det hela var allvar. Jag såg några få repliker som möjligen kunde tolkas som hetsande och/eller trollande, men de kunde lika gärna tolkas som skeptiska utrop av det slag Siri von Essen tillämpade var gång August Strindberg tjatade om att ta livet av sig: men så, varsågod, gör det då. ( Inte f-n gjorde August det).

Men framförallt såg jag röst efter röst som bad personen att inte göra det, som försökte argumentera mot det, lirka, starta en diskussion för att avstyra självmordet. Och jag såg andra som var snabba med att kartlägga ip-adressen, hitta den riktiga adressen. Flera ringde polisen så fort de insåg vad som hände. Det var frågan om marginaler på några få minuter. Kanske hade dessa på alla sätt moraliska personer kunnat rädda personen ...nåja, de försökte iallafall.

Kort sagt: vad jag ser är snarare än moralisering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in