2010-10-15, 22:10
Medlem
Tänkte höra om det är nån idé/möjligt att ta lån till en dator

datorn kostar 11000:-

jag har inga inkomster förutom csn, inga fasta utgifter,, tänkte betala av detta på 4 månader.

edit: finns det några fördelaktiga lån som finns att ta för såndana här "skräpsummor" ?
Senast redigerad av skyw 2010-10-15 kl. 22:35.
Citera
2010-10-15, 22:54
Medlem
Gör en budget å se om du kan klara av att betala tillbaka si eller så mkt per månad, så vet du.
Citera
2010-10-15, 22:55
Bannlyst
lånar tråden med samma vinkel om datorköp

kan man ta studielån och be csn istället för att ge studiebidrag, använda pengar som annars varit till utdelning för att betala av lånet?
Citera
2010-10-16, 00:38
Medlem
toby79s avatar
En bra tumregel är att aldrig låna till konsumtion. En dator räknas dit. Tänk på att en dator tappar värdet enormt första året och i ditt fall får du jämföra 1/3 värdeminskning med vad ditt köp skulle kosta dig. När man lånar till grejer riskerar det att springa iväg och bli mycket dyrare än vad man tänkt sig från början. Nu har väl iofs en del företag några fria månader utan ränta, men det är lätt att börja tulla på vettiga principer om man en gång börjat låna pengar till massa skräp. Till sist sitter du kanske där med massa krediter och i princip inget annat än dyra räntor på massa saker som i praktiken knappt är värda någonting. Detta är kanske ingen stor risk för dig, men för många är det just så.

I ditt fall så skulle en avbetalning kosta 2750 kr/mån utan någon som helst ränta eller andra avgifter. Anser du att du kommer kunna betala tillbaka dessa pengar + eventuell ränta med din nuvarande ekonomi?
Jag hade hellre sparat till datorn om det nu ändå bara rör sig om fyra månader. Det är inte speciellt lång tid att spara och när du sedan har råd så kommer det säkert finnas ännu vassare datorer. Har du tur så kanske det trillar in lite kronor i julklappspeng av familj och släktingar, då är du ju i ett ännu bättre läge.

Jag kan berätta en anekdot hur jag gjorde när jag skulle förnya vardagsrummet med lite nya möbler. Jag hade alla pengar som allt kostade, men valde avbetalning ändå. Detta var för att inte tulla på den buffert jag hade då. Jag kunde när som helst betala in hela skulden om jag skulle behöva. Det mitt upplägg hjälpte mig med var alltså att jag inte behövde länsa kontot bara för möblerna. Så jag betalade av allt på två inbetalningar.

Mitt råd är kort och gott att vänta ett tag tills du har pengarna, eller åtminstone en större del av dem. Jorden går inte under för att du inte kan dra iväg till butiken imorrn (idag) för att köpa datorn du antagligen kikat och klämt på med en suktande blick.
Citera
2010-10-16, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av October10
lånar tråden med samma vinkel om datorköp

kan man ta studielån och be csn istället för att ge studiebidrag, använda pengar som annars varit till utdelning för att betala av lånet?
Va? Det är väl bara att du betalar ditt lån med pengarna? Eller menar du lån hos CSN? CSN skiter väl i vad du gör med pengarna bara du sköter studierna och betalar lånet mot dem.
Citera
2010-10-16, 03:29
Medlem
Per-Inge1980s avatar
Har inte lånat. Dock så gjorde jag en avbetalning förut på en dator via Wasa Kredit. Gissa om det blev dyrt. 2000 dyrare än kontant.

Det gör jag inte om. I fortsättningen så är det kontant betalning som gäller.

Kör begagnat. Köpte min senaste för 2500:- och den spinner fortfarande.
Senast redigerad av Per-Inge1980 2010-10-16 kl. 03:35.
Citera
2010-10-16, 09:32
Medlem
Säger som tidigare skribenter, spara. Dessutom är det en trevlig känsla att kunna köpa saker man har sparat till ett tag. Konsumtionen blir dessutom mer genomtänkt.

Gör en snabb budget i Excel så får du en bra översikt.
Citera
2010-10-16, 14:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
Va? Det är väl bara att du betalar ditt lån med pengarna? Eller menar du lån hos CSN? CSN skiter väl i vad du gör med pengarna bara du sköter studierna och betalar lånet mot dem.

Nu menar jag att ta både lån från CSN samt betala tillbaka lånet till CSN med hjälp av studiebidraget jag får av dom. Istället för att utdelas studiebidrag efter jag tagit lånet så att säga så behåller dom studiebidraget tills summan uppnåtts.
Citera
2010-10-16, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av October10
Nu menar jag att ta både lån från CSN samt betala tillbaka lånet till CSN med hjälp av studiebidraget jag får av dom. Istället för att utdelas studiebidrag efter jag tagit lånet så att säga så behåller dom studiebidraget tills summan uppnåtts.
Du menar tillfälligt?

Typ att du tar bidrag nu, men istället börjar ta bidrag + lån tre månader för att få pengar till laptop, sedan tar bort lånedelen och betalar av lånet med bidraget?

Sålänge du pluggar är det väl lugnt, fast du får väl pengarna o får sköta inbetalningarna själv.

Finns ju be begränsning för vad du får tjäna men ändå få bidrag dock. Men det är nog rätt lugnt?
Citera
2010-10-16, 18:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
Du menar tillfälligt?

Typ att du tar bidrag nu, men istället börjar ta bidrag + lån tre månader för att få pengar till laptop, sedan tar bort lånedelen och betalar av lånet med bidraget?

Sålänge du pluggar är det väl lugnt, fast du får väl pengarna o får sköta inbetalningarna själv.

Finns ju be begränsning för vad du får tjäna men ändå få bidrag dock. Men det är nog rätt lugnt?

Grr jag rör till det för mej själv. Jag vet knappt vad jag skriver, jag trycker bara på skicka svar ibland utan att tänka efter vad jag skrivit

Det jag menar är:
  1. Ta studentlån från CSN
  2. Istället för att få studiebidrag, använda det jag annars skulle fått som ett sätt att avbetala lånet fram tills det är betalat
Citera
2010-10-16, 20:59
Medlem
Ja? Men du kanske inte kan säga åt CSN att skita i att skicka ut pengarna och bara betala av lånet med pengarna.

Men om de kommer till ditt konto är det väl antagligen inget som hindrar dig från att göra avbetalningar på ditt lån med dem. Antar att det faktum att du betalar av på lånet inte förändrar din rätt att få bidraget.
Citera
2010-10-16, 23:43
Medlem
Zijns avatar
eller så köper du den här:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=626680

Som student får man tyvärr göra avkall på väldigt mycket, eller så sparar du till datorn och köper den kontant sen, avbetalning sätter dig bara i skiten.

Om du vill ha mindre CSN lån så ta mindre lån! Bidraget är ju just ett bidrag, något du FÅR. Behöver du inte ta helt studielån så gör inte det - eller menar du att de på något magiskt vis ska dra bidraget och betala lånet på datorn, eller talar vi båda i nattmössan?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in