Flashback bygger pepparkakshus!
2010-10-15, 22:09
Bannlyst
datorn startar om efter den har startat om. Man kommer fram till skrivbordet. Efter det är det olika tid innan det sker igen. jag har provat dammsuga datorn men hjälpte ej.
Citera
2010-10-16, 16:23
Bannlyst
kan tillägga att jag provat dra ut strömsladden och haft datorn helt avstängd ju 12-14 timmar, ska se om det hjälper jämfört med att bara stänga av datorn med strömmen inkopplad vilket ej hjälpte.
Citera
2010-10-16, 18:08
Medlem
Dammsugning förstör datorn genom att det bildas statisk elektricitet i luften. Antar du vet bättre vilka delar.

Om du har väldig tur sår är det virus eller korrupt Windows så att man för att vara säker måste ta bort partitionerna, skapa nya som snabb formateras och installera om allt.

Tyvärr lär du inte ha en sådan tur.
Citera
2010-10-16, 18:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Dammsugning förstör datorn genom att det bildas statisk elektricitet i luften. Antar du vet bättre vilka delar.

Om du har väldig tur sår är det virus eller korrupt Windows så att man för att vara säker måste ta bort partitionerna, skapa nya som snabb formateras och installera om allt.

Tyvärr lär du inte ha en sådan tur.

det började långt efter jag dammsög senast.. och jag vet att endast fläktar o flänsar går att suga med närkontakt.

det kan inte vara nätagget som varit slitet? datorn varit på 24/7 med undantag när jag bytt delar under 5 år.
Citera
2010-10-16, 18:29
Medlem
Japp, Att det tar tid är normalt vid såna här skador. Bruka kallas för att förkorta livslängden på delarna.

Enklast är att installera om Windows. Har du en till hårddisk att göra det på går det ännu snabbare. Sen vet du direkt om felet var i Windows eller du sugit sönder något.
Citera
2010-10-16, 18:35
Bannlyst
Citat:
Japp, Att det tar tid är normalt vid såna här skador. Bruka kallas för att förkorta livslängden på delarna.

Enklast är att installera om Windows. Har du en till hårddisk att göra det på går det ännu snabbare. Sen vet du direkt om felet var i Windows eller du sugit sönder något.

så du tror inte det är nätagget?
Citera
2010-10-16, 19:15
Medlem
Vist.
Kan även vara trasigt nätagg, moderkort, grafikkort minnen och flera andra delar. Det kan vara så många olika saker och du måste börja någonstans.

Halva lista på möjliga fel är i Windows så installerar om är gratis och man blir man snabbt av med halva listan.

Folk har köpt nytt dator bara för att upptäcka att det var tex trasigt tangentbord, USB prylar/sladdar eller annat de inte tänkt på.
Senast redigerad av panpo98 2010-10-16 kl. 19:22.
Citera
2010-10-16, 19:19
Medlem
Micromats avatar
Chkdsk /R /F? kolla disken först.
Citera
2010-10-16, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Micromat
Sant. Disken och kablar/kontakterna kan det också vara.

Jag sparar hellre tid och tar en annan hårddisk och kabel och flyttar till en annan kontakt och installera om. Gamla disken kan man lägga åt sidan medan man testar.
Citera
2010-10-16, 20:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Micromat
de där va rena grekiskan
Citat:
Sant. Disken och kablar/kontakterna kan det också vara.

Jag sparar hellre tid och tar en annan hårddisk och kabel och flyttar till en annan kontakt och installera om. Gamla disken kan man lägga åt sidan medan man testar.
allting bara dök upp en dag. Jag spelade ett spel så startade datorn om. Inte mer med det.

En vecka gick och datorn startade om igen. Sen gick det några dagar och vi är framme vid idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in