Citat:
Ursprungligen postat av AdaLovelace
hej käre vän, cliche sitter löst, de har kastat ut mej varje kväll efter ett tag, så jag gör väldigt små steg framåt med att få upp forumet igen... i morgon jobbar jag både dag och kväll så då hänger det på vad jag kan göra efter 22...
hoppas den som raderade allt är jävligt nöjd med sig själv, jag driver retroforum ideellt, och en massa andra människor har lagt ner massor av tid och kärlek på att luska i retroprylar åt folk som ställt frågor. tänk bilder från 2 år är borta, ca 6000 st. och nu sitter vi i skiten med ett webbhotell utan backup, jo databasen finns med 29 175 inlägg t ex...
och den som trodde jag tjänar pengar på reklam kan få se ett utdrag från google adsense... en utbetalning på 700 om året täcker inte tre sajter som jag betalar för ur egen ficka -och då går jag på aktivitetstöd (dagjobbet är en fas3-plats)
så grattis du som gjorde detta, du lyckades verkligen...
Smicker!
Ne, skämt åsido
Jag förstår inte riktigt, finns det något webbhotell idag som inte gör daglig backup, speciellt om du betalar för det?
Om jag har förstått så har du alltså haft en uppdaterad sida med SMF, inga plugins(?) till det och inga andra sidor till som kunnat haft sårbarheter?
Låter som att det finns flera möjligheter.
Någon har fått tag på ditt inlogg och gått in och titulerat sig själv som dagens rövhål.
Webbhotellet har så rackig säkerhet att något virus kommit in i deras system och raderat allas(mindre troligt)
Någon har hittat hål i antingen SMF'n eller tillhörande sidor, även om du bara har "sql access" så kan du göra dumpfiler med phpkod som kan utföra @System-kommandon.
Någon kan ha kommit över adminpanelens lösenord.
Mitt tips är att kolla din egna dator så ingen keyloggat dig och fått uppgifterna, sen ta kontakt med webbhotellet och försöka få iploggar samt ifrågasätta hur dom inte kan ha någon backup.
*edit*
Kollade lite närmare på Cliche och allting som finns är "backup av MySQL-databas" så du får ju faktiskt skylla dig själv lite. Även om man tycker att dom skulle kunna visa lite bättre att det inte finns någon backup av katalogen.
Kan ju även vara så att det "seriösa" Cliche klantade sig och råkade deleta lite filer här och där och nu sopar dom det under mattan.
Kan ju tycka lite synd om dig om
http://seclists.org/bugtraq/2009/Dec/265 t ex inte är patchad.
Och då behöver det inte vara någon enskild individ utan en dator som hittat din sida när dom sökt på "Powered by SMF X.XX.X" och sedan försökt installera virus på din katalog (: